Modelbaanbouw voor de liefhebber > Diorama-bouw

Diorama HO "Mergelbahn"

<< < (2/23) > >>

Henry:
Hoi Peter

Ben heel nieuwsgierig, ga dit zeker volgen.
Maak maar lekker veel foto,s.

Vleesman:
Foto's komen er wel maar het hele plan is gewijzigd. :(. Het wordt veel werk en moet veel gereedschap en landschap kopen voor het diorama. Bovendien moet ik mezelf niet overschatten. ;D

Dus ik ga de opzet die ik nu heb, bewerken met de spullen die ik besteld hebt om het te verouderen, zodat het toch nog wat wordt wat ik wilde. Voor de stevigheid ga ik de rails aan elkaar solderen en daarna behandelen. Als dat gelukt is wil ik de rails misschien nog op een steviger verhoging plaatsen van schuim en een echte bedding aanbrengen. Wordt vervolgd!

Vleesman:
Er wordt niet gesoldeerd. Zag dat dat niet echt makkelijk is en het wordt dus lijmen op het stuk kunststof wat ik ergens in een kast had liggen als bescherming. Geen idee wat voor soort kunststof het is maar het is in ieder geval verlijmbaar met LERO kontakt lijm wat ik nog had liggen.



Alvast ruw uitgesneden maar nog niet verlijmd. Ik wil alle randen met een hoek van 45 graden afsnijden.



De spullen zijn al geleverd alsmede de spuitbus met Vespa grijs mat.



In het kort wat er nog moet gebeuren:

Testen spuitbus op stukje kunststof.
Randen schuin afsnijden van kunststof.
Spuiten kunststof alle zijden met Vespa grijs mat (2x).
Lijmen rails op kunststof.
Spijkertjes willekeurig schuin in door rails in kunststof.
Kunststof met rails spuiten met Vespa grijs.
Bovenzijde rails schoonmaken.
Laten drogen.
Bielzen en stootblok kleuren met Weathered Tie.
Stootblokbuffers en andere delen aanstippen met Rusty Rails.
Zijkanten rails kleuren met Rusty Rail.
Bovenzijde rails en bovenzijde zwart gedeelte in wissel kleuren met Steel Rail.
Bovenzijde rails onder stootblok en stukje rails er voor kleuren met Rusty Rail.
Stootblokken plaatsen op rails.
Figuurtje plaatsen in de DR65.
Figuurtje plaatsen op de V60. De cabine is volledig gevuld met de aandrijfmotor dus geen plaats voor een figuurtje.

Pierre:
Peter ... ik heb wat vraagjes. Meestal is een diorama een gedeelte uit een groter geheel. Is het niet mooier of meer realistisch om minimaal één van de sporen door te laten lopen tot de rand van het diorama en daar af te breken? Een stukje rails met drie stootblokken ziet er een beetje vreemd uit.
Dan nog een vraagje ... waarom niet grijs ballasten in plaats van spuiten?

Dan nog een tipje. Je kan van zo'n poppetje ook gewoon een stukje amputeren en zijn hoofdje buiten het raam hangen dan heb je bijna geen ruimte nodig. Als je dan het motortje ook nog een beetje zwart aan tipt ziet dat er best goed uit. Heb je geen zwarte verf in huis dan kan je het ook proberen met een viltstift.

Ik vind het een leuk projectje en je bent goed bezig. Ik blijf het met belangstelling volgen. ;)

Vleesman:
Pierre,

Goeie vragen. Het mag eigenlijk geen diorama genoemd worden. Het is meer een ShowRail (nieuw woord?).
De rails met de kunststof ondergrond zet ik op de muurplank en daar hou ik het even bij. Later kan ik het geheel op een MDF plaat plakken ter grootte van de muurplank als ik er verder mee wil.

Ik haal twee stootblokken weg. Daar heb je gelijk in....en kan met die twee even oefenen met weathering.

Dat ik het grijs maak is om een neutrale basisondergrond te verkrijgen dat gelijk dat kunststofwit weg is en dat het ook 'alvast vuil' uit ziet.

Zojuist terug van de bouwmarkt en de kleinste spijkertjes gehaald (1.0x15mm) en houtlijm voor de toekomstige ballast. Spijkertjes zijn iets te lang en knip ze wat korter.
Op het stuk rand, wat na de ballast nog over is tot aan de afgeronde rand, komt dan ook nog gras, enz. wat langs een spoorlijn staat. De piepschuimhittesnijder ga nu bestellen.

Tip is goed ontvangen van het mannetje.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie