Modelbaanbouw voor de liefhebber > Modelbaan planning en bouw

Klimspiraal perikelen

(1/2) > >>

hgr:
Ik wil 2 enkelspoors klimspiralen in mijn baan plannen.
Op tafel 1 een spiraal om te dalen en op tafel 2 een spiraal om te klimmen.
Het mooiste past om de spiralen in R2 profirails te maken.
In de excel-sheet met "plankjes" kan dat met en helling van 3% een een klimhoogte van 8cm per  ring.

In Wintrack
van -55mm zakken naar -213mm geeft een hellingpercentage van -3,0%, de tussenruimte is dan 79mm
Het feitelijke hoogteverschil is 158mm

De spiraal in R3 profirails past minder mooi en wordt erg kostbaar.

Graag advies:
Is R2 ruim genoeg om te klimmen?
Is 79mm voldoende ruimte? (Op dit moment heb ik nog geen plannen om met bovenleiding te gaan rijden)
Overigens twijfel aan de 79mm, want dat is ws tussen de sporen en niet tussen de plankjes. Waarschijnlijk zal dee ruimte net ets meer dan 70mm zijn



jerry:
Ik heb een spiraal van 120 cm doorsnee
Een stijging van 7 cmper winding

Albert Remijn:

Mijn dubbele klimspiralen met +/- 3 % daling - stijging. Later weggewerkt in een bergmassief !

Rob:
Ik zie ook twee bouwwijzen:
De linker klimspiraal op de foto heeft de sporen boven elkaar, de rechter wordt naar boven toe steeds smaller en ligt het hogere spoor net naast het spoor er onder.
Ik denk dat bij de rechter spiraal er nog mogelijkheden zijn delen van het spoor in het zicht te houden, bij de linker niet.
Rob

Albert Remijn:
Klopt helemaal Rob. Linker spiraal ( loop ) verdwijnt helemaal in de berg. Van de rechter verdwijnt alleen het middelste spoor.
Bij de linkse heb ik een beetje moeten smokkelen met de 3% hoogteverschil omdat er achterin tegen de muur, al een verhoogd sppor lag!
Albert

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie