Modelbaanbesturing > Analoge vraagbaak

Motor draait sneller met diode er tussen?

(1/2) > >>

Rob:
Zo maar eens een vraag over een eigenaardig fenomeen met 2 nieuwe motoren die ik gebruik.
Ik rij analoog gelijkstroom met puslbreedte besturing op enkel spoor. En ik heb seinen die treinen laten stoppen in een richting, maar altijd door laten in de andere richting. Dit doe ik met een diode.

De meeste treinen rijden dan "tegen het sein in" iets langzamer, omdat de spanningsval over de diode een iets lagere rijspanning geeft. De meeste, want 2 recente treinen gaan juist sneller rijden, met name bij een pulsbreedte van 50% of minder.

RAARRRR.

De twee treinen waar het om gaat: Een oude VT75, waar ik zelf een andere motor heb ingebouwd (geen idee wat voor type: motortje is aangekocht op een beurs) en een zojuist ontvangen Kato akkutreinstel.
Is dit misschien het effect van een speciaal type motor, misschien een 'klokanker' motor?
Biede motoren lopen ook bij een heel smalle puls al aan, veel eerder dan de andere treinen.

Dus: gelijkstroommotor over een diode loopt sneller dan zonder, hoe kan dat? Iemand een idee, misschien @Dirk T ?

Rob

Theo:
Zit het verschil niet in het feit dat je geranium of met silicium diode gebruikt?
Deze hebben een verschillende doorlaad spanning.

Gr. Theo

Rob:
Hoi Theo,

Nee, het is een siliciumdiode bij een geïsoleerd deel van de baan bij het sein. Alle treinen houden (zoals te verwachten) iets in, maar 2 rijden juist wat sneller. Dit is op 2 plekken waar treinen stoppen op een stroomloos deel bij een sein (stroomloos in een richting), in de andere richting kun je doorrijden over de diode.

Rob

Theo:
Heb je misschien niet te maken met een vorm van resonantie, hierdoor worden soms signalen en stromen door verhoogd?
Theo

Rob:
Hoi Theo,
Waar ik aan zit te denken is dat tussen de stoompulsen door de motor als generator werkt. Zonder diode kan de door de motor gegenereerde stroom lopen en remt de motor dus iets (remmen met inductie). Met diode kan de stroom niet terug, en daarom remt-ie tussen de pulsen niet. Omdat dit allemaal vrij snel gaat zie je als resultaat dat de motor wat sneller loopt zonder de inductie-rem.
Maar goed, dat is maar een theorie.

Rob

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie