Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparaties van locomotieven

Profi koppeling uit messingdraad

<< < (2/3) > >>

Rob:
Nog even een aanvulling op deze koppeling, nu er wat meer ervaring mee is opgedaan.
Ik had de neiging om het opstaande deel (de 'haak') wat te kort te maken. Dan worden de nodige wagons op een wat hobbelig deel (of bij een wissel puntstuk) achter gelaten. Maar zelfs met langere haak, zijn er enkele wagons die onbedoeld ontkoppelen. Op de vlakke modulebaan gaat het goed, maar op mijn vaste baantje met scherpe bogen en (overgangen naar) hellingen haken sommige wagons af...
Andersom is het aankoppelen juist weer een stuk soepeler dan bij 2 profi koppelingen.

Dus al met al: als het kan zet ik tóch liever een echte koppeling op de loc. Maar als dat niet kan, dan is dit een aardig alternatief. En voor puur rangeerwerk verdient deze messingdraad koppeling misschien zelfs de voorkeur, juist omdat deze makkelijk koppelt en ontkoppelt...

Nog even een paar plaatjes van de verbeterde versie op de BR 89 stoomloc. Hier is een uiteinde van het messingdraad met een hamer platgeslagen en daarna vlak geveild, zodat deze stevig tegen de voorkant aan gelijmd kon worden.












Rob

Cor:
Ik heb het ook uitgeprobeerd Rob, uiteraard met een oude wagon.
Maar het werkt goed hoor, ik heb binddraad van 1mm gebruikt.
Bedankt voor je uitleg.

  Gr. Cor

Rob:
Goed om te horen dat het bij jou ook werkt, Cor.
Top!

jerry:
Misschien denk / zie ik het verkeerd
Maar kan je de draad niet beter naar beneden gericht monteren
Is (lijkt mij) makkelijker met ont koppelen ook

Rob:
Hoi Jerry,


--- Citaat van: jerry op 18 februari 2019, 18:12:41 ---Misschien denk / zie ik het verkeerd
Maar kan je de draad niet beter naar beneden gericht monteren
Is (lijkt mij) makkelijker met ont koppelen ook

--- Einde van citaat ---

Met de haak naar beneden ontkoppelt de koppeling niet. Op de profi koppeling wordt de "klauw" naar boven gedrukt, en dat lukt niet als daar de messingdraad zit. Ik heb het voor de zekerheid toch maar even geprobeerd  ;)

Rob

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie