Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Ombouw locomotieven van een ander merk of systeem

Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC

(1/10) > >>

Rob:
Per ongeluk gekocht op E bay: een oude, 3 rail wisselstroom Trix VT75 treinstel.
Project: ombouwen naar 2 rail gelijkstroom en vernieuwen.

Dit is 'm.




Eerst maar eens open maken. De buffers gaan er aan de uiteinden vanaf en dan kunnen de kappen van de motorwagen en de bijwagen er af.






Er zit een gelijkstroommotor in, maar de assen zijn niet geïsoleerd en de wielen bovenmaats. Dit treinstel voelt erg 'nostalgisch' aan. Blikken onderdelen die met verbogen lippjes aan elkaar zijn gezet. Oude techniek dus.
Het omschakelrelais is er uit, de motor is nog even zoeken hoe ik die los krijg. Ik kan de bout wel zien waar deze mee vast zit, maar ik kan er nog niet bij....




Rechtsboven op de foto is een 12V motor met wormwiel te zien. Die heb ik in Rijswijk gevonden 2 weken geleden. Misschien kan ik daar wat mee met de extra as van de Liliput ETA 180.

Goed, eerst maar verder demonteren.

Rob

Wim Corduwener:

--- Citaat van: Robvd op 24 januari 2019, 22:03:10 ---Per ongeluk gekocht...

--- Einde van citaat ---
Ik weet niet wat jij allemaal per ongeluk koopt, maar volgens mij is dit en prima score.

Rob:
Weer even een update...

Tsja Wim...

--- Citaat van: Wim Corduwener op 25 januari 2019, 00:11:24 ---Ik weet niet wat jij allemaal per ongeluk koopt, maar volgens mij is dit en prima score.

--- Einde van citaat ---
ik zag pas na het 'winnen' van de veiling dat in de beschrijving "AC" (wisselstroom) stond. De sleper was op de foto's niet goed te zien. Als ik dat had geweten, had ik niet geboden denk ik. Maar deze vergissing levert me nu wel een leuk ombouw projectje op, en dat voor nog geen twee tientjes...

Inmiddels is het hele treinstel gedemonteerd.




Ik wil de motorwagen los kunnen laten rijden, zonder bijwagen. Dus gaat de bijwagen er af. Dan een greep in de knutseldoos (waar ook net een Oost-Duitse  slooploc in beland is) om een nieuwe aandrijflijn bij elkaar te puzzelen. Ik heb drie opties.




Linksboven de al eerder genoemde Rijswijkse motor met een Liliput as (optie 1). Rechtsboven een andere Rijswijkse motor met net een ander wormwiel waar een as van de Oostduitse slooploc op past (optie 2), en rechtsonder een wielas en wormwiel/tandwiel as uit dezelfde slooploc met een motortje met rondsel (optie 3).

Het wordt optie 2: deze motor heeft twee vlakke kanten, waardoor deze laag kan worden ingebouwd. Ik wil ook nog interieur inbouwen.
Van het frame wordt het gat flink uitgevijld, zodat de motor er tussen valt




Dan even proberen hoe het zit met de bufferhoogte en grondspeling.




Grondspeling is voldoende en ook de bufferhoogte komt aardig in de buurt nu het wormwiel nog op de as drukt. Dit gaat'm wel worden.
Dan de niet-aangedreven as. Er zat een puntgelagerde wisselstroom as in, maar deze as is veel langer dan de 2 rail assen die ik heb. Een overcompleet bakwagentje levert de ophanging met as.




Deze as zit even provisorisch gemonteerd met een paar houtjes tussen frame en ophanging. Zo zit deze in ieder geval op hoogte. Omdat ik een goede stroomopname wil hebben van deze tweeasser, ga ik proberen een driepunts-ophanging te maken. De niet aangedreven as wordt kantelbaar. Daarmee zijn altijd alle 4 wielen op de rails. Zo'n driepunts ophanging zie je bijvoorbeeld ook bij tractoren (de voorste as kan kantelen) en 19e eeuwse Amerkaanse stoomlocomotieven.

Eerst maar eens bedenken hoe de aangedreven as te monteren.

Rob

Pierre:
Waanzinnig leuk project Rob. Helemaal mijn ding. Ik volg je met veel plezier. ;)

iTom:
Mooi project, Gaat vast helemaal goed komen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie