Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Digitale ombouw van locomotieven

Oude loc digitaliseren

<< < (2/3) > >>

Stoomlokkie:
Die locjes zijn gemakkelijk te digitaliseren. Heb er thuis twee rond rijden. Zit momenteel een Uhlenbrock decoder in met Susi uitgang. Maar die Susi uitgang gebruik ik niet. Maat tja 't zit erop he. Dus in de toekomst ga ik weer iets knutselen. Misschien programmeer ik wel een diesellocsound in dat stoomloc ding. Eens een keer iets anders ;D. Die Uhlenbrock heeft overigens wel moeite met die standaard Fleischmann rondmotoren. Er zal wel een bepaalde instelling zijn waardoor dat beter gaat. Maar dat heb ik niet gevonden. Als het helemaal niet lukt stop ik er in de toekomst een Esu in. Oeps, ik raak off topic. :-[ Maar zoals anderen al zeiden, het metalen motorschild moet vervangen worden voor een pertinax exemplaar. Deze worden door Fleischmann vervaardigd. Maar je kunt ook zelf de oude motorplaat aanpassen en dubbel geïsoleerd maken.

Jan Trein:

--- Citaat van: Stoomlokkie op 21 januari 2019, 10:07:11 --- het metalen motorschild moet vervangen worden voor een pertinax exemplaar. Deze worden door Fleischmann vervaardigd. Maar je kunt ook zelf de oude motorplaat aanpassen en dubbel geïsoleerd maken.

--- Einde van citaat ---
Interesseert me. Ik heb 2 lokjes met pertinax motorschildjes (voorbereid voor digitaalombouw door vorige eigenaar).
De oude metalen motorschilden ontbreken natuurlijk. Het motorschild van de oude locs was van metaal, en een van de motorpolen was daarmee verbonden. Dat gaat met een pertinax motorschild dus nooit lukken.

Mijn vraag: kun je met een pertinax motorschild toch een lok analoog laten rijden zonder decoder?
Het lijkt mij van wel. Want je zou het dan net zo moeten aansluiten als bij een decoder. Toch?
 

Rob:
Hoi Jan,


--- Citaat van: Jan Trein op 25 augustus 2019, 01:50:04 ---Mijn vraag: kun je met een pertinax motorschild toch een lok analoog laten rijden zonder decoder?
Het lijkt mij van wel. Want je zou het dan net zo moeten aansluiten als bij een decoder. Toch?

--- Einde van citaat ---
Ja hoor, dat kan. Een pool van de motor moet op de linker wielen/stroomafnemers worden aangesloten, de andere op de rechter. Als de lok dan verkeerd om rijdt, draai je de aansluiting van de polen om.

Rob

Jan Trein:
Bedankt voor de bevestiging. Je kunt dus oude analoge lokjes voorbereiden op digitaal gebruik door een pertinax motorschild in te bouwen, terwijl je ze toch analoog blijft gebruiken zonder decoder, en los daarvan, al dan niet met led-verlichting.

Op een ander forum bezweert men een decoder te zetten in een naar digitaal omgebouwde analoge lok,
waarna de lok toch analoog in gebruik mag blijven.

Omdat dit kan. Maar dat heeft wel beperkingen in minder algemeen vormen van analoge aansturing, lijkt me.
Zolang er puur AC of DC door de leiding stroomt, binnen de marge van de decoder, gaat alles goed.
Een blauwe, metalen,  AC trafo voor 220 V gaat niet goed want valt buiten die marge.
Een pulsspanning DC trafo voor 220 V  gaat misschien ook niet goed, om uiteenlopende redenen. Onbekend, maar dat valt nog te testen.

Rob:
Tsja Jan,

Als je alleen analoog rijdt (voorlopig), dan zie ik het nut van de decoder niet zo. Ik kan me wel voorstellen, als je locbestand een mix is (of wordt) van analoog en digitaal, dat je dan bij de ombouw meteen de decoder inbouwt. Dan kun je makkelijk(er) schakelen tussen analoog en digitaal rijden en eventueel een geleidelijke 'transitie' van analoog naar digitaal maken.

Rob

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie