Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Digitale ombouw van locomotieven

Oude loc digitaliseren

<< < (3/3)

Jan Trein:
Dat zit er voor mij niet in. Mijn experimenteerlust is voorbij. De loks blijven analoog.

Breek me de bek niet open.  :-X

Het enige digitale wat er bij mij ooit inkwam was servobesturing, en achteraf gezien viel dat tegen (te vroeg ingestapt in een model wat in latere versies duidelijk verbeterd was en de kuren niet meer vertoonde van de eerdere versies).

Ik verwachtte van een decoder indertijd een soort black box die alles regelt zonder omkijken naar te hebben. Bleek deze decoder (aangeprezen ook voor analoog gebruik door een bekend merk) digitaal wel, maar analoog niet in staat te zijn om in een wisselstraat tot 4 servo's gelijktijdig (analoog) maar wel pal na elkaar (digitaal) aan te sturen.

Stel je dat analoog voor: een trein passeert een sensor, en moet dan b.v. 4 wissels omleggen; helaas gaat er maar een om, en welke van de vier is in zekere zin (elektronisch verklaarbaar) willekeur.

Dus pas je het analoog principe wat aan. Een trein mag, een sensor passerend maximaal 2 wissels omleggen. Aha, nu gaat het lukken, met twee decoders, in plaats van een. En inderdaad, dat lukt. Maar zodra je meer servo's aansluit op beide decoders, zit je weer met het zelfde probleem van gelijktijdigheid. Tenzij die servo's alleen het draaien van molenwielen en zeisende mannetjes besturen. Maar dat werd op die manier een te dure wisselstraat.

Stoomlokkie:
Er zijn centrales zoals de Z21 (niet de z21) die die functies wel steeds meer vervullen. Je maakt een foto van je baan en de centrale herkent op de foto alle wissels. Als je die op de computer selecteert, zijn ze gelijk operationeel! Uiteraard moeten je wissels elektrisch zijn en van een schakeldecoder voor wissels zijn voorzien! Als je een beetje handig bent, kun je die schakeldecoder zelf bouwen. Ben je minder handig, dan moet je ze aanschaffen, bijvoorbeeld van Digikeijs die ze redelijk prijsgunstig levert ten opzichte van ESU. :)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie