Met alle inlezen komen bij deze herintreder ook vragen op, vaak hele praktische en soms ook één die bijna bij emotie komt

Zoals ik in mijn voorstelstukje schreef heeft mijn vader me besmet met het "Fleischmann-virus", toen ik hem dat vertelde dat ik modelspoor weer wil oppakken glunderde hij van oor tot oor. (hij is 80 en in beginstadium van dementie).
Gelijk kwamen de verhalen, over een treintafel die hij gemaakt heeft en hoe de boel gesneuveld is, omdat de wasmachine kapot was en de gehele bovenverdieping blank stond, terwijl mijn broertje en ik de trein uitgebouwd hadden op de vloer (dat was 15 jaar later)
Ik ben inmiddels achter dat ik toen de startset van 1967 gekregen heb met Sinterklaas (ik was 3) en alleen spelen onder begeleiding.

De achterste set met goederenwagons en loc 1309
Nu lijkt het me luk om de loc uit die set op te snorren (heb 'm al gezien) en op later termijn digitaal te maken (als ik dan meer kennis heb)
Ik vraag me eigenlijk af of of dat mogelijk is.
Nu ik er verder over nadenk, misschien leuk om dat hele setje bij elkaar te zoeken en mee te kunnen rijden. Ik wil in moderne periode rijden, dit wordt een soort van museumspoor.
Ik denk wel dat ik 'm sowieso ga aanschaffen als ik m voor een leuke prijs tegen kom. Gewoon voor op de plank om te laten zien waar het mee is begonnen. (ondanks dat dit het originele locje niet is)
Nu ik het teruglees denk ik "leuk verhaaltje, maar wat wil je nu eigenlijk weten?"
Hier komt de eigenlijke vraag: 'Kun je elke loc digitaal maken, zonder dat je doorgeleerd hebt op electronica?"