Piet,
Soms lijken wij net mensen en daarbij, ik ben ook niet perfect.

Nog even terugkomend over het met de hand een loc met magneet, collector en motorschild
zonder koolborstels voortbewegen over het werkblad.
Wanneer de kap van het chassis af is, aan de voor en achterzijde, bij de buffers, op het chassis een lichte druk geven en naar voren of naar achteren rijden over het werkblad.
Wanneer het een stoomloc betreft, zorg dan voor een gelijkmatige druk aan de voor ?n achterzijde.
Let op: Bij een foute druk bestaat bij stoomlocs de kans dat men, vooral bij oudere locs, de wielen van hun kwartierstand wijzigt.
Een voorwaarde is wel dat ook alle lagerbussen van de wiel-assen goed schoon zijn en een drupje olie hebben gekregen.
Bij locs met draaistellen kan men, voordat men het motorblok in de loc terug bouwt, deze ook onder de zelfde voorwaarden over het werkblad "rijden".
Geef druk bovenop het midden van het motorblok om deze te kunnen testen op een soepel rollen.
Is er met de hand geen beweging in te krijgen dan zit er mogelijk nog vuil in de niet zichtbare delen van de tandwielen groep; alle tandwielen ronddraaien en controleren op hartnekkig vuil en/of speling op de tandwielassen.
Volgende mogelijke oorzaak: Anker zit niet goed gecentreerd in de magneet (aanlopen anker tegen magneet), oorzaak; niet goed geplaatste motorschild of asgat in het motorschild uitgesleten.