Modelbaanbesturing > Elektronische en digitale techniek

Analoog rijden met geluid - het project.

<< < (2/46) > >>

Rob:
Graag gedaan, Mark. En denk gerust nog na over de oplossing die voor jouw het beste is  :)

Ondertussen heb ik voor de pulsbreedte besturing een paneeltje gemaakt.




Aan de onderkant ziet dat er zo uit. Er is een massa draad die alle knoppen en de LED met de "GND" verbind. Verder zijn alle aansluitingen met stekkertjes gemaakt die zo op de pinnen van de Arduino passen.




En dan alles meteen maar op de "fahrpult" geïnstalleerd. Het is wel een beetje een Tele-Tubby paneel geworden met de gekleurde, ronde knoppen, maar goed... Ik heb dezelfde kleuren gebruikt als de toetsen op de afstandsbediening (daar zijn de gekleurde  teletext knoppen en 2 andere gebruikt als functie toetsen).





Dan wordt het langzamerhand tijd om verder te gaan met geluid in de BR50. Die geluidsmodule wordt alweer wat anders dan het prototype in de railbus. Met name de besturing van de MP3 wordt iets anders, waardoor ik een draad tussen Arduino en MP3 kan besparen en software kan bijwerken met aangekoppelde MP3 speler.

Rob

Rob:
BR50 met geluid - deel 1: de hardware

Afgelopen dagen aan het priegelen geweest om een geluidsmodule in te bouwen in de BR50. De module komt in de ketel en het speakertje er onder.
Dus eerst het lood in de ketel wat dunner gemaakt. Ik gebruik een stukje karton om de module op te bouwen. Daar kan ik de componenten op lijmen en het isoleert meteen de prints van het lood er onder.




Het was even puzzelen om de module zo laag te houden dat deze in de ketel past. Hij klemt een beetje, dus de gele aansluitdraden dienen meteen als 'trek stang' om de module weer uit de ketel te krijgen. Dat is met name nodig om software te kunnen wijzigen. De opbouw is verder zodanig dat de USB aansluiting met enige moeite is te bereiken. De sleuf voor de geheugenkaart zit op de kop, zodat deze eventueel eenvoudig is te wisselen om de geluidsbestanden te veranderen




Daarna de rijstroom opgepakt van de draden naar de motor, en de speaker onder de ketel geplakt. Tijd om de boel te monteren.




Natuurlijk gaat er nog van alles mis als de boel eenmaal is ingebouwd en soms moet de module even worden "uitgelezen" en nieuwe software worden geüpload.




Maar het werkt!
(in deze video is het geluid nog niet helemaal goed. In het volgende bericht staat een video met sterk verbeterde geluiden)

! No longer available


Ik heb nog wat moeite om goede geluidsfragmenten te maken waarbij een rijdende loc voldoende luid is (zodat die boven de motor uit komt). Maar daar ga ik nog even verder mee. Het is in ieder geval vrij eenvoudig het micro-SD kaartje er uit te halen om er nieuwe MP3's op te zetten




Na wat gepuzzel met de hardware, met name consistent de rijstroom kunnen 'lezen' viel niet mee, lijkt dat deel nu redelijk stabiel. Daarvan volgt binnenkort een aansluitschema.

De software is nog in ontwikkeling (met name om te compenseren voor wat storingen bij het rijden en de MP3 speler die daarvan af en toe op hol slaat). Wat stroom opname betreft is de railbus veel gelijkmatiger dan zo'n lange stoomloc.

En natuurlijk nog verder met betere geluiden maken...

Maar tot zover ben ik tevreden...

Rob

Pierre:
Goed bezig Rob maar ... het gaat mij nu al boven mijn pet. :o

Rob:
Dank, Pierre. Ik probeer (uiteindelijk) tot een zo eenvoudig mogelijke bouwbeschrijving te komen.

Nu was ik wel tevreden met de technische mijlpaal van de inbouw van het geluid in de BR50, maar het geluid zelf was ik nog niet zo blij mee.
Ondertussen wel.

Dus hierbij een "officieel" project bericht.



Aansluitschema's en testsoftware voor de module volgen snel.

Rob

mark mms:
Ik ben er stil van.  :o

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie