Modelbaanbesturing > Elektronische en digitale techniek

Analoog rijden, digitaal geluid - een experiment

<< < (2/7) > >>

Pierre:

--- Citaat van: GéJé op  9 april 2018, 22:22:20 ---Ik snap helemaal niets van het voorafgaande verhaal!  ??? maar op het filmpje ziet het er goed uit!
Ik volg je bezigheden met de achtergrond geluiden aandachtig want ik vind het zeer interessant. Vooral omdat het toegepast kan worden op  een analoge baan en ik zelf ook analoog rijd. 

--- Einde van citaat ---

Dit is precies wat ik ook wil zeggen G.J. :)

Allereerst even een pluim Rob. Helemaal leuk dit. ;) Ik heb even een vraagje. Kan je hier ook een "tjoek-tjoek" geluidje mee maken die zich aanpast aan de snelheid van een (analoge) trein? Ik ben al een tijdje op zoek naar een betaalbare oplossing hier voor.

Rob:
Dank voor de terugkoppeling, heren.


--- Citaat van: Dirk T op 10 april 2018, 08:47:32 ---
--- Citaat van: Robvd op  9 april 2018, 20:19:06 ---... dus vanaf 5 a 6 volt moet het wat worden.
Na wat testjes blijkt dit inderdaad zo te zijn voor rijspanning direct vanaf de trafo. Er is nog net een beetje meer nodig als het geluid aan gaat: zo'n speaker trekt nog wat stroom en dan valt de ingangsspanning net wat lager uit.
--- Einde van citaat ---

Heb je dat met een MSF trafo geprobeerd? Want daarmee zou het wat eerder moeten werken dan met een conventionele trein trafo.

--- Einde van citaat ---

Nee, ik heb alleen conventionele trafo's, geen MSF. Wel heb ik op mijn trafo's de mogelijkheid gemaakt om de wisselstroom dubbel of enkelvoudig gelijk te richten. Met de enkelvoudige gelijkrichting kan ik weer wat langzamer rijden met geluid.



--- Citaat van: Dirk T op 10 april 2018, 08:47:32 ---
--- Citaat van: Robvd op  9 april 2018, 20:19:06 ---Voor de rijstroom met pulsbreedte besturing (bij mij 10 Volt) pakt het allemaal wat gunstiger uit. Daar kan bij veel lagere effectieve rijspanning van 3 volt (30% pulsbreedte) al geluid worden gemaakt.
--- Einde van citaat ---
Dat hangt met name af van de grootte van de elco achter de gelijkrichter. Hoe groter die is, hoe lager de effectieve rijspanning kan zijn om toch nog goed geluid te hebben. Maar als je veel van deze schakelingen gebruikt met grote elco's, gaat je PWM regelaar over de zeik.

--- Einde van citaat ---

Ah, duidelijk. Tot nu toe alleen de voeding (step up/down) zoals die is gebruikt, dus met de Elco's die er op de ingang al op zitten. Maar ik hou 'm in gedachten.



--- Citaat van: Pierre op 10 april 2018, 09:40:15 ---Ik heb even een vraagje. Kan je hier ook een "tjoek-tjoek" geluidje mee maken die zich aanpast aan de snelheid van een (analoge) trein? Ik ben al een tijdje op zoek naar een betaalbare oplossing hier voor.

--- Einde van citaat ---

Kijk, een nieuw "ambitieniveau":

4. Rijspanning afhankelijke tjoek-tjoek (of broem-broem) geluiden.

Leuk! Ik heb hier wel wat ideeën over in de trand van de rijspanning uitlezen en dan stapsgewijs overschakelen van MP3 met langzame tjoek-tjoek naar steeds snellere tjoek-tjoek (en andersom). Kijken of dat te maken is.


Ondertussen is één uitdaging opgelost: het tijdsverschil tussen de sensor activeren en het afspelen van de MP3 (dat is op het filmpje ook te zien en horen). Dat was ongeveer 5 seconden.
Ik gebruikte even voor de tests een SD kaartje uit een telefoon, met de nodige bestanden er op. Een "schoon" kaartje met alleen de benodigde MP3 reageert direct. Dat maakt het overschakelen van geluiden mogelijk, zonder dat seconden lange stiltes vallen.

Een andere idee/uitdaging ben ik nog niet uit: verlagen van de drempelspanning van de gelijkrichter.
Anno 2018 is daar vast een slimme oplossing voor, maar ik heb 'm nog niet kunnen vinden. Liefst een kant en klaar of eenvoudig te solderen stukje elektronica, en compact natuurlijk...
Heeft iemand hier een idee?

Tot zover weer even.

Rob

Dirk T:

--- Citaat van: Robvd op 10 april 2018, 16:03:16 ---... verlagen van de drempelspanning van de gelijkrichter.
Anno 2018 is daar vast een slimme oplossing voor...

--- Einde van citaat ---

Zolang we gelijkrichten met halfgeleiders en zolang halfgeleiders een spanningsval in doorlaatrichting hebben is er geen slimme oplossing voor.

Je kunt wel bijna 1V verdienen. Als je namelijk in plaats van de gebruikelijke silicium diodes terugvalt op de oude germanium diode, verlaag je de spanningsval met ruim de helft. Waar een silicium diode een kniespanning heeft van ongeveer 0,7V, is dat bij germanium 0,3V mits de stroomsterkte niet al te groot wordt. Daar valt dan zo'n 0,8V te verdienen. Je zou een gelijkrichtbrug kunnen maken van 4 stuks AAZ18.

Rob:
Dank je Dirk.
Die germanium diodes is wel een idee. Al is de stroomsterkte wel een ding, de MP3 speler is gespecificeerd als maximaal 1 Ampere....

Ondertussen ben ik bezig geweest met deze vraag van @Pierre ...


--- Citaat van: Pierre op 10 april 2018, 09:40:15 ---Ik heb even een vraagje. Kan je hier ook een "tjoek-tjoek" geluidje mee maken die zich aanpast aan de snelheid van een (analoge) trein?
--- Einde van citaat ---

Daar waren maar 3 beren op de weg...

* De rijspanning meten.
Dit was een relatief kleine beer: met een analoge ingang van de Arduino had ik in een uurtje het "lezen" van de rijspanning gemaakt en daarmee een kon ik (voorlopig) 6 verschillende geluiden op de MP3 print af laten spelen.
* Het stoomtrein geluid. Dat luistert nog al nauw, zo bleek.
In eerste instantie had ik stukjes geluid gesneden uit een opname van een rit op een BR70 van dampfsounds.de. Echter, deze trein trok snel op en ook de klankkleur wisselde sterk. Dat gaf heel erg onregelmatig geluid...
Later heb ik de van dezelfde site een rit van een BR38 genomen. Daar zat een stuk constante snelheid in, waar ik 8 slagen heb "uitgeknipt". Deze geluid-'sample' heb ik in een geluidsbewerkingsprogramma meerdere keren achter elkaar geplakt en vervolgens vertraagd en versneld. Zo zijn 6 MP3'tjes gemaakt met verschillende "snelheden".

* Snelheid meten bij rijstroom met pulsbreedte modulatie.
De geluidsmodule opzet werkt pas bij een spanning van 5 a 6 Volt. Met de stroom uit een conventionele trafo rijden de meeste treinen dan al met een flinke snelheid. Het geluid van een wegrijdende (stoom)trein kan dus alleen uit een pulsbreedte rijstroom komen.
Voor nu is dit gelukt, maar ik kan (nog) niet zien of er snel vooruit of langzaam achteruit wordt gereden. In de puls ziet dit er hetzelfde uit. Zolang er langzaam wordt weggereden is de rijrichting te bepalen en te onthouden, en daarmee de juiste snelheid uit te rekenen.
Ondertussen is het geheel in concept werkend. Een filmpje met uitleg




Nog te doen:

* Software aanpassen, zodat de geluidsfragmenten soepeler overschakelen of doorlopen.
De probeer-software is hierin niet heel nauwkeurig. Sowieso moet de opzet anders worden als er ook tijdens het rijden andere geluiden (stoomfluit) afgespeeld moeten worden. Daarnaast is de aansturing vand de kleine MP3 speler (die nog geleverd moet worden) heel anders dan deze grote.

* Compactere opbouw, zodat de boel in ieder geval in een wagon past, en misschien wel in een grote stoomloc+tender.

* Oplossing voor een goede herstart van het geluid als de stroom even onderbroken wordt.
Genoeg te doen, maar ik vermaak me prima!

Rob

GéJé:
Dat klinkt al heel goed Rob!
Als je dit verder uit kan werken en kleiner kan maken zodat het in gebouwd kan worden dan denk ik dat je hier een verkoopbaar product hebt.  :D
Volgens mij zijn er heel veel analoge rijders die hier wel geld aan uit willen geven. Ik zelf zou het niet kunnen bouwen maar zou het zo kopen als het op de markt was.

Groet,

Gert-Jan

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie