Foto- en videoalbum, wensen, aanwinsten en diverse links > Nieuwe aanwinsten

Avonturen op e-Bay

<< < (2/14) > >>

Rob:
ik wilde wel weer eens wat anders aan Triebwagen (treinstel) op mijn baan dan mijn 45 jaar oude Fleischmann railbus. Dus maar eens rondgestruind op e-bay, en het een en ander gevonden en 'gewonnen' (het is een veilingsite, tenslotte).
Gisteren kwam alles tegelijk binnen.

Van Trix deze Dieseltriebwagen VT62 en van Liliput de Wittfeld Akkutriebwagen ETA180.




Dit zijn andere merken dan ik gewend was: tot nu toe reed ik alleen met Fleischmann en Roco.
Van Trix verwachtte ik een degelijke gebouwd model, en dat is ook zo. De VT62 weegt in model bijna een ton  8) en de degelijke aandrijving klinkt als de versnellingsbak van een zware vrachtwagen. Dit treinstel reed direct en had alleen hier en daar een drupje olie nodig.
Liliput heeft een heel fijn gedetailleerd model met vele details. Deze ETA180 is erg licht en waait van de baan af als ik de ramen tegen elkaar open zet. De technische opbouw is wat minder, vind ik. Er is geen schroefje te zien: alles wordt in elkaar geklikt. Met dat in- en uit elkaar klikken springen ook de details nog wel eens om de oren.
Dat was een avondje groot onderhoud: wielen corosie-vrij maken, stroomafnemers terug buigen, nieuwe anti-slip banden, contacten tussen de 2 delen schoonmaken en een drupje olie.Ook moesten de nagebootste koppelingen er van af: De raakten de NEM koppelschachten van de draaistellen, waardoor deze bleven haken in bogen van minder dan 1 meter radius en het treinsteel uit de rails liep. Daarna weer alle losgeraakte trapjes en handgrepen bij elkaar zoeken en die er weer op.
Maar hij rijdt nu goed; alleen in één krappe boog op mijn vaste baantje blijft het kortkoppelmechaniek soms haken en slippen de wielen door.
Overigens: kwa detailering helemaal top, dit model: zelfs de buffers zijn verend uitgevoerd!

Als bijvangst bij de verschillende veilingen kon ik, bij gelijkblijvende verzendkosten, nog dit werktreintje bij elkaar scharrelen.
De Köff is dan weer een week eerder los gekocht.




Ik heb nog een idee om de hijskraan werkend te maken met een Arduino, servo en/of motor die dan in de gereedschapswagen worden ondergebracht. Maar dat wordt eventueel en t.z.t. dan een apart draadje....

Het was de bedoeling dat ik één Wittfeld Akkutriebwagen op mijn baan liet rijden, maar ik won 2 veilingen. Dit was er één die niet getest en met loshangende draden werd geveild.




Niet alleen de draden zaten los, maar het aandrijfdraaistel lag er los bij. Dat is op deze foto alvast weer teruggezet.
De motor er weer in en de draden aan het wielstel gesoldeerd. De motor draait, maar de wielen alleen onbelast...
Dat wordt nog even verder werken....
Op zich niet zo erg: bij dit model is de doos met handleiding en een bult onderdelen meegeleverd.




Ik zag bij de beschrijving dat voor steile hellingen een wielas zonder anti-slipbanden vervangen kon worden door eentje met. Er ligt nog een losse as in de doos.
Ik vermoed dat een vorige eigenaar deze wisseling niet helemaal tot een goed einde heeft gebracht. Projectje dus. Verslag hiervan volgt in een ander draadje.

Rob

Pierre:
Man ... man ... wat een mooi spul allemaal weer Rob. Goed gescoord zeg! ;)

Rob:
Bedankt, Pierre.

Ondertussen is de kapotte ETA180 weer rijdend gemaakt: http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3290.msg55494#msg55494

Er zijn nu 2 versies van dit treinstel rijdend. Beide in rood, maar toch anders.



Rob

mark mms:
Leuk spul, zeker de vt62.

Rob:
Ik was nog op zoek naar wat knutselspul. Maar ik heb niet goed opgelet. Heb ik per ongeluk een 3 rail treinstel van Trix gekocht.
Maar bij dezelfde handelaar kon ik nog een verzameling 'knutsellocs' aanschaffen. Nu zag ik hier ook een loc met sleper tussen zitten, maar het zag er uit als een omgebouwde 2 railer.

Hoe dan ook, gisteren was ik als analoog 2 railer de bezitter van een 3-rail wisselstroom treinstel en een loc.




Nou ja, ik wilde wat te knutselen hebben  8) Het stoomlocje is inderdaad van oorsprong een 2 rail loc, waar een sleper onder de tender is gebouwd en het omschakelrelais in de bagagewagen zit.
Dus die maar weer terug gebouwd. Alle extra draden er uit, een stroomafnemer hersteld en alles weer voor gelijkstroom aangesloten. Het rijdt...




Bij de verzameling zat ook een VT70 railbus van Piko een KV diensttreinstel (merk heb ik nog niet achterhaald)




Bij de KV ontbreekt een as. Dus dat wordt nog even denken wat er mee te doen. Misschien gebruik ik alleen de aandrijving.
De railbus heeft wat oude techniek, maar is onbeschadigd. Beetje olie en vet, wielen schoon en rijden maar!

De railbus en het locje geven wel een leuke "Kleinbahn" sfeer bij de draaischijf en locloods




Het locje is nog niet helemaal klaar: er is nog geen stroomafname van de loc (alleen de tender) en de verlichting vooraan doet het nog niet. Maar wel aardig wat ruimte in de tender voor geluid.
De aandrijving in de railbus wil ik nog wel moderniseren en lager maken. Dan kunnen de zwarte 'ramen' er uit en een interieur en verlichting er in. Projectje voor later.

Nog wat meuk waar ik niet helemaal weet wat er mee te doen.




Dat Amtrack ding heeft plastic wielen en wordt donor van roosters, ventilator en dergelijke, denk ik.
De grote dieselloc rijdt, maar past niet op mijn baan. Gaat voorlopig de knutseldoos in.

Blijft de ombouw van het 3 rail Trix treinstel naar 2 rail. Heb ik wel wat ideeën voor. Maar zodra de ombouw start, komt daar een eigen draadje voor... De motor doet het in ieder geval, ook op gelijkstroom (en ik heb ook wel een idee om die geschikt te maken voor 2 richtingen gelijkstroom).
Eerst maar eens kijken hoe dat ding überhaupt open gaat.

Rob

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie