Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Algemene Tips & Trucs

Ervaringen met ATF (ofwel: hoe blijf je storingsvrij rijden?)

<< < (2/3) > >>

Dirk T:

--- Citaat van: Robvd op 15 januari 2018, 12:26:57 ---Eerst alle rails slijpen: met de railgum waar ik er bij kan en de railreinigingswagon achter een lok voor de onbereikbare (en bereikbare) plekken.

--- Einde van citaat ---

Dat mag natuurlijk, maar is in mijn beleving niet nodig, tenzij er een dikke laag roest op je rails zit nadat je het tien jaar in een onverwarmde schuur bewaard hebt.


--- Citaat van: Robvd op 15 januari 2018, 12:26:57 ---Dan met SR24 op een doekje alle rails vetvrij maken (de railgum smeert het vet uit).
--- Einde van citaat ---

Wederom, het mag natuurlijk, maar is in mijn beleving niet nodig.


--- Citaat van: Robvd op 15 januari 2018, 12:26:57 ---Als je dit met de vingers doet, voel je meteen waar nog onregelmatigheden op de rails zitten, zoals wat lijm- of verfresten.
--- Einde van citaat ---

Dat is handig!


--- Citaat van: Robvd op 15 januari 2018, 12:26:57 ---Dan met een wattenstaafje delen van de rails met ATF dunnetjes ingesmeerd. De rest laten verdelen door de treinen te laten rijden.
--- Einde van citaat ---

Als ik dat zo lees, krijg ik de indruk dat je guller geweest bent met ATF dan ik dat ben.


--- Citaat van: Robvd op 15 januari 2018, 12:26:57 ---Nadelen zijn er ook: locs met twijfelachtige anti-slip banden verliezen hun grip. Ik meteen wat nieuwe bandjes besteld.

--- Einde van citaat ---

Natuurlijk kan ik niet zien wat jij "twijfelachtig" noemt. En je moet die dingen sowieso af en toe vervangen. Maar meestal als ze los gaan zitten na een ATF behandeling, heeft er teveel ATF op de baan gezeten.

Als er voor het eerst ATF op een baan gebruikt wordt, vind ik het handig om een paar wagens voor een lok te zetten en die "duwtrein" over de baan te laten gaan. De ATF breng ik ontzettend dun op de baan aan, een à twee centimeter met een uitgeknepen wattenstaafje, net voor de duwtrein. De wagens hebben geen ASB's en bovendien is de stroomafname dan in orde voor de lok erover rijdt.
Los vuil verwijder ik de eerste keer zo nodig, maar denk dan vooral aan overvloedig stof. Voor de rest is het: ATF erop, duwtrein erover, en gaan met die banaan.

Als je problemen hebt met stroomafname in een lok, wagen of rijtuig, kun je ook minimaal ATF aanbrengen op de oppervlakte waar de stroomafnemers overheen glijden, vaak de binnenzijde van wielen of een as.

Rob:
Dank Anne voor de tip en Dirk voor de uitgebreide toelichting.

Ik ben inderdaad te scheutig geweest met de ATF, denk ik. Dan is het dus echt ongelooflijk weinig dat je moet gebruiken.


--- Citaat van: Anne W op 15 januari 2018, 23:46:17 ---Er is één gouden regel: dun, dun, dun, dun, met een flesje ter lengte/dikte van je vinger moet je minstens 10 jaar kunnen doen, met die fles op de achtergrond alle banen op dit forum.

--- Einde van citaat ---

--- Citaat van: Dirk T op 16 januari 2018, 09:24:07 ---
--- Citaat van: Robvd op 15 januari 2018, 12:26:57 ---Nadelen zijn er ook: locs met twijfelachtige anti-slip banden verliezen hun grip. Ik meteen wat nieuwe bandjes besteld.

--- Einde van citaat ---
Natuurlijk kan ik niet zien wat jij "twijfelachtig" noemt. En je moet die dingen sowieso af en toe vervangen. Maar meestal als ze los gaan zitten na een ATF behandeling, heeft er teveel ATF op de baan gezeten.

--- Einde van citaat ---
De loc met weinig grip had al wat tractie problemen voor ik ATF gebruikte, maar met ATF kon-ie zichzelf op vlakke rechte baan niet meer vooruit krijgen (BR 38 met aandrijving in de tender). Nieuwe anti-slip bandjes er op en dat hielp maar heel even. Nu waren dit meerdere problemen: versleten bandjes, een overvloed aan olie in de aandrijving (dat heb je wel eens met 2e hands) die rondspetterde. De overvloedige ATF was de druppel  :)

Ik zie dit ook een andere loc waarbij de tractie (bijna) uitsluitend over rubberen banden gaat, dan slipt de boel sneller dan bij aangedreven wielen met een metalen loopvlak.

Maar gelukkig is de remedie eenvoudig: het werkt ook andersom: ATF veeg je met een doekje heel makkelijk van de rails af. Op de plekken waar ik niet of moeilijk bij kan laat ik het zitten: dat wordt dan weer verder uitgereden.

Ik geloof dat ik ergens heb gelezen een streepje ATF van enkele centimeters voor elke 10 meter spoor. Ik zat daar ruim boven.

Rob

Dirk T:

--- Citaat van: Robvd op 16 januari 2018, 21:14:00 ---Ik geloof dat ik ergens heb gelezen een streepje ATF van enkele centimeters voor elke 10 meter spoor.

--- Einde van citaat ---

In mijn beleving klopt dat wel aardig. Nog een tip: begin liever met te weinig, dan met teveel.

jerry:
Nog een tip
als je een oude lima rail poetservind en dat lapje mee laatrijden
Dan zie je dateen klein beetjeheel lang rond blijft poetsen

Rob:
Het dilemma: de juiste hoeveelheid ATF.

Na een paar dagen rijden met ATF vind tegenstrijdige eisen die mijn materieel stelt aan de hoeveelheid ATF op de rails. Ik rij met Fleischmann en Roco spullen van begin 70-er jaren van de vorige eeuw tot ongeveer 2005. De een rijdt en gedijt beter bij wat meer ATF, dan ander heeft liever helemaal niets op de rails. En er is een groep waar het niet zoveel uit maakt. Ben dus op zoek naar een juiste balans....
Het is al geschreven: Héééééél weinig ATF: het is snel te veel. Maar dan toch is er nog verschil:

* Relatief "veel" ATF werkt goed voor mijn fleishmann railbus en BR70 (stand der techniek 1970), met vol metalen wielen en geen anti-slip banden. De wielen knarsen dan een stuk minder, stroomafname is goed (beter dan zonder ATF) en trekkracht wordt niet veel minder.

* "Geen" ATF voor mijn Fleishmann BR38 (uit 2001, kort in productie geweest, ik denk ook omdat deze maar op 2 wielen van de tender aandrijving heeft), Roco BR57 (een model uit de jaren 80, denk ik). Dit zijn locs die sowieso nooit moeite hebben met stroomopname (dus ATF is niet nodig), maar waarbij ATF wel de grip op de rails minimaliseert.
Het is bijna vloeken in de ATF kerk, maar de prestaties van deze locs worden dus slechter !
* En dan heb nog een aantal locs waar een "weinig" ATF de stroomopname verbetert, zonder dat de trekkracht daar onder lijdt (mits de ATF zuinig is toegepast): Fleishmann BR50 (ca. 1970) BR78 (ca. 1990) en V100 (productiedatum onbekend)

* En dan nog een paar locs waar het allemaal niet uitmaakt: geen, veel of weinig ATF, ze vinden het allemaal goed. Dit zijn onder meer de Fleischmann BR64 (ca. 1990) en Roco V60 (ca. 1990).Begrijp me niet verkeerd: ik ben onder de indruk van het effect van ATF. Maar de crux is dus precies de juiste balans te vinden waarbij de voordelen opwegen tegen een acceptabel prestatieverslechtering van een deel van het materieel.

Toch nog maar even op zoek naar Haarlemmer olie  :D

Rob

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie