Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Algemene Tips & Trucs

Ervaringen met ATF (ofwel: hoe blijf je storingsvrij rijden?)

<< < (3/3)

Rob:
Haarlemmer olie heb ik nog niet gevonden, maar een goede balans van de hoeveelheid ATF wel, zo lijkt het.

Mijn railbusje pruttelt nog steeds lekker rond, en het glibberende materieel heb ik regelmatig over een 'droogloopmat' (stukje WC papier op de rails) laten rijden, en komt nu weer redelijk de baan rond.
Nu alles lekker rijdt, is ook verschil te merken tussen goed gesmeerde motoren en aandrijvingen of niet. Dat was ook aanleiding om meteen wat rondsels en tandwielen te bestellen bij de nieuwe anti-slip banden. Zelfs oud spul kan nu mooi langzaam (analoog) rijden, zeker als ik de gelijkstroom enkel gelijkricht i.p.v. dubbel (daarvoor heb ik ooit een schakelaar op mijn trafo's gemaakt).

Rob

trabiarie:
We rijden (mijn kleinzoon en ik ) hier al 1,5 jaar met atf rond , inderdaad minimaal gebruiken.
En goede ervaring , nog geen last gehad met de asb bandjes . Ook als de baan door vakantie o.i.d een paar weken stilstaat, gaat het gelijk zonder problemen weer goed van start. Ook de stroomafnemers ,van de loc's en voor verlichting in de wagons, smeer ik heel weinig op de binnenkant van het wiel bij een service beurt. 
vr groet Nick en Arie

Rob:
Even een update.
Na zo'n twee en een halve maand en aardig wat bedrijfsuren (ik schat rond de 80) begint zich hier en daar wat bruine prut op de rails op te hopen. De meeste locs hebben daar geen last van, maar sommige wel, met name bij langzaam rijden.
Deze prut is gewoon met een droog doekje makkelijk van de rails te vegen, dus dat heb ik gedaan: alleen daar waar de prut zit en in het zichtbare in bereikbare deel van het spoor. Daarna weer een 2x een streepje ATF van een paar centimeter op elke spoorstaaf en die weer uitgereden en het is wederom zorgeloos rijden.
Ik rangeer erg veel en alleen bij mijn rangeerlocs wordt de stoomafname na verloop van tijd merkbaar wat slechter. Dat is ook wel te begrijpen: het zijn 3-assers waarbij vaak 2 van de 3 wielen op een geïsoleerd hartstuk van een wissel staan, en de stroomopname dan van 1 wiel afhankelijk is. Dan maak ik  wielen schoon door de aangedreven wielen even over een droge doek te laten draaien en de niet aangedreven wielen met dezelfde droge doek af te vegen. Dit hoeft niet vaak, slechts af en toe.
Al met al is de betrouwbaarheid bij het rijden en wegrijden veel beter dan ik ooit had kunnen hopen. De snelheden zijn een stuk lager dan voorheen en daarmee een stuk realistischer... En dat allemaal bij veel minder schoonmaakwerk!
Kortom: nog steeds blij met ATF.
Rob

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie