Auteur Topic: De Geuldalbaan  (gelezen 57300 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 219
  • Thanked: 6 times
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #275 Gepost op: 23 januari 2024, 08:16:45 »
Hoi Toni.
Zeer herkenbaar. Vaker geweest.  Familie Bemelmans was destijds de eigenaar, die hadden eerst café de Duif in Schin op Geul.

Groeten Bert.

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 213
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #276 Gepost op: 29 januari 2024, 14:45:42 »
Bert,

De locatie is nog steeds prachtig. Jammer dat de nabij gelegen onbewaakte overweg is opgeheven. Het gebouw ziet er tegenwoordig onderkomen uit. Een jaar of drie geleden heb ik gesproken met de toenmalige beheerder.

Ik heb nog een paar kleine gebouwtjes gemaakt van karton.
Uit de inventaris van Kroongroeven (een paar honderd meter verderop) blijkt dat op het voormalige terrein van de kalkbranderij een aantal opslagplaatsen en keten (directiekeet, benzinekeet) stonden.


Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 219
  • Thanked: 6 times
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #277 Gepost op: 30 januari 2024, 08:13:06 »
Hoi Tony.

Leuk om weer wat vooruitgang te zien. Op facebook heb ik gezien dat er iemand is die station Schin op Geul kan 3D printen.
Is misschien een optie voor een model.

Groeten Bert.

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 213
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #278 Gepost op: 31 januari 2024, 18:20:01 »
Bert,

Bedoel je het model van 3dscaleworks?
Dat zou een optie kunnen zijn. Ik heb nog geen van hun modellen in het echt gezien, dus ik heb geen idee wat de kwaliteit van printen is. Volgens een draadje uit 2018 bij N-spoorforum is er nog wel verbetering mogelijk. Maar 2018 is natuurlijk alweer een tijd geleden.

Ik wacht nog steeds op mijn YD booster. En in afwachting daarvan heb ik nog een klein model gemaakt van de abri van Schin op Geul. De eerste versie (1906) van het huidige station. De tekening van Het Utrechts Archief ligt hier al een hele tijd.



Wat moet ik daar nu mee? Nou, het gebouwtje is destijds door Caubo (eigenaar van het pension naast de spoorlijn) gekocht. Het werd tot in de jaren dertig gebruikt als kleedkamer voor gasten van zijn zwembad naast de Geul. Het hoort dus wel thuis op mijn modelbaan.
Helaas heb ik nergens een foto van dat 'stationnetje' kunnen vinden. Maar ik heb wel een oude ansichtkaart opgevist waarop het gebouwtje staat afgebeeld. Het blijkt dat het gebouwtje in een tweede leven een soort van tuinhuis voor gasten van het pension is geweest alvorens het nogmaals werd verplaatst naar een plek langs de Geul. Wat opvalt is dat de schuifdeuren in tegenstelling tot de tekening van HUA aan de binnenzijde zijn gemonteerd.



Na wat rekenen en tekenen ben ik tot dit ontwerp gekomen. Het gebouwtje stelt niet veel voor, maar het is weer een puzzelstukje dat op z'n plek is gevallen.







Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 219
  • Thanked: 6 times
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #279 Gepost op: 1 februari 2024, 08:02:26 »
Het is inderdaad van 3Dscaleworks. Ben gisteren bij iemand op bezoek geweest die station Valkenburg had geprint in Ho en N. Dat zag er fantastisch uit.

Gr. Bert.

Offline Henry

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 107
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #280 Gepost op: 4 februari 2024, 09:39:58 »
Ziet er strak uit, mooie gebouwen.
Uit welke materialen is dit op getrokken.

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 219
  • Thanked: 6 times
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #281 Gepost op: 5 februari 2024, 07:59:35 »
Kijk even op hun site voor meer informatie  https://3dscaleworks.nl/

Gr. Bert.

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 213
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #282 Gepost op: 10 februari 2024, 18:34:42 »
Hier heb ik nog een meet-reken-print-snij-plak werkje. Zul je wel herkennen Bert. De duiker onder de spoorlijn aan de Graafstraat te Schin op Geul.



Eerst heb ik een paar foto's van het metselwerk gemaakt, en daarna de hele constructie opgemeten. Op mijn baan komt de uitvoering met achterliggende keermuur, zoals in het oorspronkelijk ontwerp.



Vervolgens een ontwerp gemaakt en de onderdelen uit karton gesneden.




Ik heb niet alle bakstenen geprint. Voor nu gaat het om het model, en dat zou niets toevoegen.






De duiker komt op de modelbaan op de plek waar ik ongeveer een jaar geleden een uitsparing heb gemaakt onder de sporen. Als alles goed is gemeten en uitgerekend past het  ;D.





Aan de voorkant ziet het er nog kaal uit. De taluds en weg naar de voormalige onbewaakte overweg en Huize Rozenhof laten nog even op zich wachten.
Maar met een beetje landschap erbij lijkt al ergens op.



Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 219
  • Thanked: 6 times
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #283 Gepost op: 11 februari 2024, 08:32:32 »
Hoi Tony.

Ik ben er al doorheen gelopen.

Gr. Bert.

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 213
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #284 Gepost op: 25 februari 2024, 12:27:17 »
Artitec 20.241.07 / Artitec 20.216.01

Mijn rijdend materieel staat al jaren in vitrinekasten en is van Fleischmann. Destijds heb ik Duits materieel uit tijdperk I en II aangeschaft. Dat paste bij de vorige banen en ik vond het gewoonweg mooi spul. Ik ben nog altijd fan van stoomlocs.

Op deze baan hoort Nederlands materieel thuis, en dus ben ik al langer op zoek naar passende wagens en locs. Het valt behoorlijk tegen wat er 'nieuw' op de markt te verkrijgen is. Een deel van mijn oudere DRG locs en wagens zouden eventueel op de baan kunnen passen als naoorlogs NS materieel. Omdat Artitec veel Nederlands materiaal levert ben ik daar eens naar gaan kijken.

Artitec levert tegenwoordig geen tractiematerieel meer, en dus ook geen Nederlandse stoomlocomotieven. Maar Nederlandse wagens en rijtuigen worden nog wel uitgebracht. Ik was onbekend met de kwaliteit van Artitec (want nooit gekocht). Ik heb een goederenwagen (Artitec 20.216.01) en een bagagerijtuig (Artitec 20.241.07) gekocht.




Op het eerste zicht ziet alles er mooi uit; fijne opdruk en goede detaillering van onderdelen. De artikelen op de onderstaande foto's zijn zo uit de verpakking op de rails gezet. Bijgeleverde fijne onderdelen zijn (nog) niet gemonteerd.
Mooi ... totdat ik eens beter ging kijken.

De ramen:




Dakranden: wel een dakrand? Of toch maar niet?




scheef gemonteerd.



Koppelingen: scheef / ongelijke hoogte, kortgekoppeld? En bij nader inzien, wat is er met de dakrand?




De intentie om op schaal en gedetailleerd werk te leveren is er zeker wel. Maar het eindresultaat ... Dit soort knullige missers hoeven tegenwoordig toch niet meer gemaakt te worden zeker? Kijkend naar het gedrag op de rails rammelt het rijtuig zenuwachtig heen en weer.

Op de website van Artitec lees ik:

"Bij Artitec waarderen we zowel de ‘beproefde’ en de vernieuwende technologie, bieden we u een unieke combinatie aan van geavanceerde CAD / CAM-technologie met het traditionele, ervaren gevoel voor detail en afwerking. Het resultaat? De hoogste standaard in modelbouw." :-[

Misschien dat ik dan een exemplaar had ontvangen dat door de kwaliteitscontrole is geglipt? Daarom heb ik gebeld met de verkoper. De dame aan de andere kant van lijn was zo vriendelijk om een aantal dozen in de winkel te openen. Nadat ze drie verpakkingen had geopend met gelijke afwijkingen heb ik besloten het rijtuig weer in te leveren. Het kan natuurlijk zo zijn dat alleen dit model er bekaaid vanaf is gekomen?

Over meneer Fleischmann mag gezegd worden dat het materieel niet op schaal is, dat de rijtuigen te hoog op de poten staan, of dat er details ontbreken. Maar een product met een afwerking als hierboven getoond zou ongetwijfeld in de schrootbak van Fleischmann belanden.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 175
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #285 Gepost op: 25 februari 2024, 15:07:56 »
Nou ik heb hier de zelfde ervaring.
4 personenwagens plan e blauw en er is er niet 1 100 %.
Ze vallen nieuw uit de doos al uit elkaar de balgjes zitten geklemd met een soort ijzerdraadje koppelingen ongelijk en 1 defect.
Vind Artitec vies tegen vallen.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 213
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #286 Gepost op: 25 februari 2024, 20:06:43 »
Hans,

Daar wordt je idd. niet blij van.

Ik had het plan gevat om Coupérijtuigen C12c te bestellen (Artitec 20.251.05, Artitec 20.251.06, Artitec 20.251.07). Maar dat plan gaat de ijskast in. Ik wil me er eerst van overtuigen dat dit materiaal aan mijn standaard (= afgewerkt) voldoet.

Artitec zal ook wel weten dat het aanbod van Nederlands materieel op de markt beperkt is. Misschien hebben ze het idee gevat dat je toch wel bij hun uitkomt? Voor mij is het aanbod nog meer beperkt want ik kan eigenlijk alleen tijdperk I/II gebruiken, met een uitloop naar IIIa.


Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 175
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #287 Gepost op: 25 februari 2024, 21:38:24 »
Nou Antoni ik heb voor mijzelf besloten niets meer van artipech uhhhhhhh artitec aan te schaffen.
Tegenwoordig zijn de spullen van bv Roco , Pbmodels, etc. net zo gedetailleerd en mooi maar beter in kwaliteit.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 213
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #288 Gepost op: 2 maart 2024, 09:28:15 »
In afwachting van de Weinert kruisingen, YD booster, loc ombouw en nog een paar dingen ben ik aan de slag gegaan met een modelletje voor de tunnel onder de spoorlijn bij Schin op Geul.



Het opmeten van de tunnel was in een uurtje gebeurt. Zoals ik al een tijd geleden aangaf is het niet mogelijk om de gehele tunnel (lengte 38,40 meter) op de modelbaan na te bouwen. Er zit eenvoudigweg te veel verdekte rails in de weg. Volgens plan kan ik ongeveer 25 cm aan diepte op de baan bouwen. Dat zou ook genoeg moeten zijn voor voldoende dieptewerking. Het voordeel is dat ik maar een halve tunnel hoef te bouwen.

Na het uittekenen van de benodigde onderdelen, ben ik weer met karton aan de slag gegaan.




De tunnel komt op een plaat van 9mm multilex te liggen, die ik weer uit de baan kan schuiven. Op die plaat komen ook de taluds aan weerskanten. Dat geeft me straks ruimte om de wisselaandrijvingen te bereiken.

Alle onderdelen zijn eerst geprint op papier en vervolgens geplakt op het karton. Dan uitsnijden en verlijmen. Een leuk werkje is het tekenen van de bakstenen in verband. De bakstenen(muren) worden nog een keer geprint en uitgesneden.




Dit is dan het idee op de baan. De rode lijn geeft de richting van de weg door de tunnel aan.


Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 175
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #289 Gepost op: 2 maart 2024, 09:30:15 »
Ziet er goed uit hoor.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #290 Gepost op: 2 maart 2024, 09:55:49 »
Als je achterin de tunnel een spiegel plaatst, wekt dat de indruk dat de tunnel veel meer diepte heeft. Heb dat ooit eens ergens gezien, was een prima gezicht.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 213
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #291 Gepost op: 3 maart 2024, 11:16:54 »
Hans,

 :D Grappig dat zo'n z/w printje voor verschil maakt. Het is een paar uur werk, maar het geeft wat meer duiding aan de baan.


Hookies,

Met dat idee was ik ook bezig. Zou best kunnen werken. Letterlijk wat licht aan het eind van de tunnel brengen. Ik denk dat hier nog wel het een en ander geëxperimenteerd gaat worden  ;)


Gisteren heb ik eindelijk de bestelling van de Mein Gleis kruisingen kunnen plaatsen. Binnenkort kunnen die geleverd gaan worden. Zodra de bestelling binnen is, ga ik weer wat rails leggen.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 219
  • Thanked: 6 times
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #292 Gepost op: 5 maart 2024, 08:06:05 »
Wat een project. Prachtig. Ik bouw momenteel aan project van het buurdorp Ransdaal, de kerk.

Gr. Bert.

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 213
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #293 Gepost op: 10 maart 2024, 12:24:53 »
Bert,

Dank voor de lovende woorden :D. Ben je blij dat je een bouwwerk erbij hebt, maar in het grote geheel valt het bijna niet op.



Je bouwt maar door Bert. Zo langzamerhand moet je woning toch wel vol staan ;). Ik moest toch echt even serieus nadenken waar die kerk staat. De kerk van Klimmen staat bovenop de berg, maar die van Ransdaal ... Google gaf het antwoord.


Eindelijk is de YaMoRC booster binnengekomen. Deze was bestemd voor de hele sectie van de railspiralen. Meteen aangesloten en via TrainController een aantal treinritten geprogrammeerd. Alles blijkt goed te werken. Maar nog steeds kan geen rondje worden gereden. Daarvoor zal eerst Schin op Geul gebouwd moeten worden.
En als het goed is kan ik daar komende week mee beginnen want dan komen de kruisingen binnen.



Ik heb een aantal Fleischmann wagens gekocht die ik als GLY / GTM kolenwagens in wil zetten. Ze hebben nog de Duitse bruine kleur. Het is de bedoeling om ze een Nederlandse grijze kleur te geven met bijbehorende opschriften. Maar dat is iets voor de verre toekomst. De spaakwielen van de GLY's moeten door schijfwielen worden vervangen, maar ze hebben wel de juiste buffers.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 213
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #294 Gepost op: 24 maart 2024, 10:41:10 »
De Mein Gleis kruisingen zijn er! Daarmee wordt het begin gemaakt van het emplacement van Schin op Geul.



Dit is de 1:9 kruising met een hoek van 6,3º. Door de scherpe hoek ontstaat er een ruimte in het puntstuk waar de wielen kunnen 'wegzakken'. Om dat te vermijden heeft Weinert een hulpstuk bedacht dat onder de kruising wordt geplaatst en dat - afhankelijk van de te berijden spoorstaven - deze ruimte uitvult. Het mechaniek wordt aangedreven door een servo. Het hulpstuk en servo worden standaard meegeleverd met de kruising.

Hier de kruising (470mm) met een Artitec wagen. Ik was al niet erg enthousiast over Artitec, en dat is er niet beter op geworden. Volgens de NEM 310 is de minimale afstand van een wielstel in h0 14,3 mm. De kruising is gebaseerd op die NEM norm. Al snel blijkt dat de wielen van deze Artitec wagen omhoog kruipen bij het puntstuk. En dat ligt natuurlijk aan Artitec. De gemeten afstand van de wielstellen blijkt namelijk minder dan 13,9 mm te zijn :-[ .....



Dan maar eens aan de slag gegaan. Eerst worden twee wissels die met de scherpe kant tegen elkaar liggen ingekort. Het hoeft op deze locatie op de baan niet, maar ze mogen ook niet verder dan deze dwarsligger ingekort worden omdat deze dwarsligger gelast is aan de spoorstaven. Verder inkorten maakt de constructie instabiel.



De hartlijnen van de sporen waren al uitgetekend op het rubbergranulaat (kijk hier). De posities voor de bedrading van de voeding voor de spoorstaven en het puntstuk, en de plek voor de wisselaandrijving wordt aangetekend en uitgeboord. De draden worden aan de wissels gesoldeerd. Omdat de wissels van Weinert iets flexibel zijn is het noodzakelijk om met een stalen liniaal het geheel recht te leggen.





De raillassen van Weinert worden alleen op rechte stukken gebruikt. Dit omdat ze gecombineerd moeten worden met speciale dwarsliggers. Daarbij moeten ze ook nog zodanig gebruikt worden dat aan de binnenzijde van de spoorstaven geen moer komt. Ondanks zorgvuldig werken is dat toch nog even misgegaan. De raillas in rood ligt dus verkeerd om.



Komende week moet ik een deel weer loshalen om deze las om te draaien. Dat is noodzakelijk anders lopen de flensen van de NEM wielen op de moer.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 213
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #295 Gepost op: 31 maart 2024, 11:03:14 »
De raillas is omgedraaid  :-X en alle andere zijn nog eens gecontroleerd.



Bij het installeren van het mechanisme voor de kruising is gebleken dat de pennetjes niet werken zoals dat zou moeten. Een schuivende beweging aan de onderzijde (door motor of servo) zorgt ervoor dat de pennetjes - per diagonaal paar - op en neer gaan. Dat gaat nu erg stroef, en soms niet. Na overleg met Weinert heb ik het deel ter controle teruggestuurd naar de fabriek.




De ogen van de stangen voor de wisselbediening zijn aangetekend op de plaat onder de sporen. Ik weet nog niet zeker hoe ik de wissels ga bedienen; met servo's of met MP5 wisselmotoren. Voordeel van de MP5 is dat de polarisatie van het puntstuk direct via de contacten op de MP5 gedaan kan worden.



De kabelgoten voor de bedrading zijn ook al bevestigd.


Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 213
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #296 Gepost op: 7 april 2024, 19:47:39 »
Gisteren heb ik het defecte onderdeel van de Weinert kruising alweer ontvangen. Hersteld / vernieuwd en wel. Dat ging snel, binnen een week :D

Besloten is om de wissels en kruising met MP5 / MP4 wisselmotoren van MTB aan te drijven. De polarisatie van de puntstukken loopt dan via de extra schakelcontacten op de MP5 / MP4. Bovendien speelt de draadlengte tussen de schakeldecoders aan de voorzijde van de baan en de wisselmotoren dan geen rol.

Omdat ik nog maar drie MP5 wisselmotoren had liggen heb ik een aantal MP4 gekocht. Ik had ergens gelezen dat de afmeting van de nieuwe MP4 kleiner zou zijn. Dat ligt er dan maar aan hoe je het bekijkt. De connector is smaller, maar de behuizing in zijn geheel is wel langer.




Ik ben begonnen met de aansluiting van Schin op Geul op de sporen komende vanuit Oud-Valkenburg. Hier is een overgang tussen segmenten C en D, dat is weer even nauwkeurig prutsen met de spoorstaven.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 213
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #297 Gepost op: 14 april 2024, 10:43:35 »
De aansluiting aan de linkerzijde is voltooid. Vanuit een radius van 900mm in de buitenbocht sluiten de sporen met een overgangsboog aan op het emplacement van Schin op Geul. De maximale verkanting in de bocht is 1mm, en loopt af met stappen van 0,1mm/65mm.
Voor het aanbrengen van bezetmelders is de spoorstaaf pas geïsoleerd (=doorgezaagd) nadat de rails is gelegd en verlijmd met secondelijm.




De scheiding van de spoorstaven op de segmentenovergang is op de bekende manier gedaan. Dus eerst de rails leggen en de spoorstaven aan weerszijden van de overgang op schroefjes solderen. Daarna de dwarsliggers weer naar de juiste plek schuiven, en het geheel met secondelijm verlijmen op het rubber.



Na droging van de lijm zijn de spoorstaven met het Roco zaagje doorgezaagd langs een geleider van plexiglas. Het plexiglas wordt met een paar tijdelijke schroefjes op z'n plek gehouden voor een strakke zaagsnede. Jammer dat het hoekje van de dwarsligger net op de segmentengrens lag waardoor het sneuvelde.



Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 213
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #298 Gepost op: 21 april 2024, 11:16:59 »
Deze week slechts een korte update.

De eerste voedingsdraden voor de wissels zijn op de verdelers gesoldeerd.



Voor de aansturing van de MP4 / MP5 wisselmotoren heb ik een printje gemaakt. Via een bistabiel relais gaan de wisselmotoren aangestuurd worden (met twee draden) op ca. 10V. Daarvoor worden zes uitgangen van de YD8116 benut.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 219
  • Thanked: 6 times
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #299 Gepost op: 22 april 2024, 18:32:09 »
Een kerk die je vanuit Schin op Geul kunt zien is die van Ransdaal.

https://myalbum.com/album/3sgjxa46vvUc8N/?invite=81dc6c73-10df-4bb0-b70d-a1e97e7e35bc