Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Mechanische techniek

Aandrijving inbouwen in handdraaischijf

<< < (2/22) > >>

Rob:

--- Citaat van: Wim Corduwener op 18 juli 2017, 11:37:16 ---Ik ben natuurlijk zo analoog als een spaarvarken, maar dat principe van die stappenmotor verdient bij mij ook nog wel enige uitleg.

--- Einde van citaat ---
Hoi Wim,
Oefff... Even een stappenmotor uitleggen gaat misschien een beetje ver.
Maar in het kort komt het er op neer dat je een rotor hebt met vaste magneten heel veel N-polen en vlak erbij heel veel Z-polen. Daaromheen zitten ook heel veel spoelen, vaak in 2 groepen. Door de groepen met spoelen om de beurt aan te zetten, maakt de rotor steeds een stapje.
Anders ff googlen voor een duidelijker uitleg.

In ieder geval kun je met een stappenmotor heel nauwkeurig bewegingen maken, al is de aansturing wel wat complex.Maar daar komt de Arduino in beeld. Hoe de stappenmotor beweging precies tot stand komt hoef je ook niet te weten. Anderen hebben daar al iets op verzonnen, in dit geval de Accelstepper 'bibliotheek' die je kunt downloaden en gebruiken.
Ik heb eens rondgelezen op de site van de snuiters die deze bibliotheek in elkaar gezet hebben, en dan kom je allemaal wetenschappelijke verhandelingen tegen hoe je de versnelling en vertraging en constante beweging van een stappenmotor moet berekenen.
Dat heb ik verder allemaal niet gelezen, maar geeft wel aan dat er goed over is nagedacht.... En dat blijkt ook wel, het werkt allemaal goed.

groeten,
Rob

The Breeze:
Top werk

Sta zelf op het punt om een dergelijke schijf zelf te printen
de aansturing had ik ook in mijn hoofd om op deze manier aan te sturen, alleen was ik van plan om per spoor een microsensor in te bouwen

ben er nog niet (eerst maar eens printen...) 
nog tips waar ik rekening mee moet houden ?

verder echt super uitvoering

Rob:
The Breeze,

Gaaf dat je een draaischijf gaat printen.
De beste tip die ik nu heb is: zorg voor een stabiele constructie. Mijn ervaring met dit project en andere aandrijvingen is dat buigen en torderen van de constructie de wrijving onvoorspelbaar maken. En dan wordt elke aandrijving onbetrouwbaar.
En verder is een stappenmotor met vertraging nodig (al geeft dit meer speling op de as).
Ook kun je alvast nadenken of de draaischijf helemaal rond moet gaan en hoe je de rails dan van stroom voorziet. Op zich zijn sleepcontacten niet nodig: met een microcontroller is het vrij eenvoudig te voorkomen dat de draaischijf te veel rondes één kant op draait. Ook de polariteit wisselen na een halve draai kun je vanuit de microcontroller regelen (even ervan uitgaande dat je 2 rail gelijkstroom rijdt). Op dit draajschijfje wisselt de polariteit met de sleepcontacten in het midden.

We zijn natuurlijk benieuwd naar de vorderingen van een geprinte draaischijf!

Rob

mark mms:
Rob bedankt!

Weer een sketch om uit te pluizen.
Dit moet een hele klus zijn geweest om deze uit te werken.
Top dat je hem wilt delen.

Rob:

--- Citaat van: mark mms op 19 juli 2017, 20:24:00 ---Weer een sketch om uit te pluizen.
Dit moet een hele klus zijn geweest om deze uit te werken.
Top dat je hem wilt delen.

--- Einde van citaat ---
Ja, zo'n sketch maken is wel een klusje. Maar meestal doe ik het in delen en voeg de boel dan later samen. Ongeveer in deze stappen:
Zo heb ik eerst een programmatje gemaakt om de brug heen en weer te bewegen;
Daarna een standaard beweging van de ene naar de andere positie (15 graden in stappen uitgerekend);
Vervolgens de 'nul 'positie bepaling bij het opstarten;
Dan 'random' naar 1 van de vier posities;
Gevolgd door de knoppen en hun bediening;
Vervolgens empirisch bepaald hoe groot de speling is en net zo lang de posities met stapje erbij, stapje eraf precies uitlijnen op elk van de sporen;
Daarna de leds toegevoegd (knipperen en aan).
En maar testen tussendoor...

Als je het in stukjes doet valt het wel mee...
En als je ergens niet uit komt bij het uitpluizen: laat maar even weten.

Rob

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie