Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Onderhoud van locomotieven

Structureel gierende tandwielen (oude Fleishman locs) - iets aan te doen?

<< < (4/4)

Dirk T:

--- Citaat van: Robvd op  8 juli 2017, 23:37:44 ---Scheelt toch zon 10 decibel (en dat is een logaritmische schaal, dus dat is dan de helft van het geluid of zo?).

--- Einde van citaat ---

10dB erbij betekent 10x zo luid. 20dB erbij betekent 100x zo luid, 30db 1000x, enzovoort.

10dB eraf, betekent dus 1/10! Oftewel, 90% eraf. Dat vind ik een heleboel! Mooi werk.

henkiehenk:
testje ,,ik denk dat het in de aandrijf tandwiel zit ,,waarom ,,deze is klein van diameter en de tanden die er op zitten (weinig) relatief verder uit elkaar staan en deze op de volgende tandwiel wat klimmen ?? op de toppen lopen
Als je de aandrijving tandwiel los haal en dan de loc vooruit duw met de hand of anders even aandrijf ,,dan zal het geluid bijna weg zijn schat ik zo in ,,op de foto,s te zien en met mijn visie er op  :'(
Maar een grotere tandwiel voor aandrijving en kleinere opvolgende gaat je loc sneller reiden met minder rpm van de motor dus ook niet een optie
wel een ander soort aandrijf tandwiel ,,kunstof of andere vorm van de tanden ,,
stof tot proberen
gr Henk

Rob:
Hee Henk,

Dank voor de tips, maar tandwiel verhoudingen aanpassen wordt mij wat te veel werk.
Het is overigens wel standaard bij de oude Fleishmann locs, dit kleine rondsel. Als de locs 'snellopers' zijn, draait het rondsel minder toeren, en is er ook minder geluid. Maar deze locs rijden juist ook mooi langzaam.

Voor de 78-er heb ik nog ergens een ombouwbeschrijving voor een Faulhaber motor met wormwiel. Maar ook dat ga ik niet doen.

De herrie is nu weer binnen aanvaardbare grenzen, wat mij betreft...

Dank allemaal voor het meedenken!

Rob

Stoomlokkie:
Dit probleem van de herrie van een Fleischmann br 78  is bij mij ook bekend. Heb de loc voor zien van een Esu geluidsdecoder. En de tandwielherrie overstemt het geluid bij hogere snelheden.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie