Auteur Topic: smeren dubbel armsein marklin  (gelezen 3829 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline tractorjunkiexl

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
  • zestig jaar oud, en al 50 jaar treinen(gek)
smeren dubbel armsein marklin
« Gepost op: 21 februari 2017, 19:59:02 »
Ik ben mijn baan na 1 verhuizing weer aan het opbouwen en heb 1 sein dat niet volledig open gaat
Wat moet ik doen om het weer goed open te laten gaan ?
Schoon maken of smeren ? (waarmee) ?
mvgr.
Wim

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: smeren dubbel armsein marklin
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2017, 20:55:37 »
Hoi Wim,
Dat ligt er aan... Het kan ook zijn dat de stangetjes waarmee het sein wordt 'aangedreven' zijn verbogen.
Dus loopt het sein stroef? Ofloopt het soepel, maar niet tot het de eindstand?
Welk merk / soort aandrijving heb je (magneet, motortje, anders)?
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline tractorjunkiexl

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
  • zestig jaar oud, en al 50 jaar treinen(gek)
Re: smeren dubbel armsein marklin
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2017, 18:51:21 »
Hoi Rob,
Is 1 marklin dubbel armsein,
Met vriendelijke groet,
Wim

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: smeren dubbel armsein marklin
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2017, 20:00:33 »
Hoi Wim,

Oh ja, dat stond in de titel. Het is zo'n oud model neem ik aan (met die horizontale magneet met dat licht grijze kapje)?
Wat je kunt doen is even kijken waar het mis zit. Het meest voor de hand liggende euvel is dat een van de stangetjes iets is verbogen.

Misschien even een plan:
Maak het sein even los van de voet (klein schroefje aan de onderkant van de mast)
Kijk of het sein, los van de magneetaandrijving, soepel beweegt, en of beide armen helemaal open kunnen.
Zo niet, dan zit het in de stangetjes. Die kunnen verbogen zijn en daardoor aanlopen of in elkaar haken. Als je een ander sein hebt, kun je daar zien hoe het allemaal behoort te zitten.
Eventueel voorszichtig in de goede vorm buigen met een tangetje.

Als het sein zelf goed beweegt, ligt het aan de magneet.
Erg voor de hand liggend is dat de aansluitbus aan de voorkant iets naar binnen is geduwd. De achterkant hiervan dient als 'eindstop' voor de magneet aandrijving. Ook die kun je voorzichtig met een tangetje terug buigen naar buiten toe, tot de magneet weer de volledige slag kan maken.
Als laatste kun je kijken hoe de magneetaandrijving zelf werkt (even met de hand bewegen of even aansluiten) Ook hier kunnen wat zaken verbogen zijn, bijvoorbeeld de sleepcontacten voor de treinbeïnvloeding.

Als het goed is moet je alles soepel kunnen laten lopen zonder smering. Maar het is soms even pielen om alle mechanieken goed uit te lijnen.

Als laatste kan het nog zijn dat de magneetspoel beschadigd is en niet de volledige kracht levert. Dan is het een kwestie van de hele spoel vervangen (of het hele sein).

Ik hoop dat het zo gaat lukken. Overigens zijn deze seinen meestal 2e hands voordelig te verkrijgen. In Houten bijvoorbeeld koop je ce voor rond de 12,50.

groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: smeren dubbel armsein marklin
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2017, 23:18:48 »
Als de magneet wat stroef heen en weer gaat, kan het ook zijn dat zijn "glijbaan" wat vettig is geworden, even ontvetten met wasbenzine of een spray.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline tractorjunkiexl

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
  • zestig jaar oud, en al 50 jaar treinen(gek)
Re: smeren dubbel armsein marklin
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2017, 21:38:19 »
Sorry voor mijn late reactie,
Druk bezig geweest met mijn bijbaantje en verder opbouwen van de baan,
Heb het sein uitgebouwd,
Hoop het t.z.t met jullie tips te maken,
Bedankt,
Met vriendelijke groet,
Wim

Offline Stoomlokkie

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 58
  • Thanked: 1 times
Re: smeren dubbel armsein marklin
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2019, 18:31:52 »
Wat ik heb gedaan met een problematisch dubbelwerkend sein. In eerste instantie heb ik de stangetjes verbogen totdat het sein beter liep. Toch was het ding erg zwaar verbogen wat ik niet meer helemaal goed kreeg. Ik heb toen de spanning verhoogd naar 24 volt. De grote spoelen van zo´n Marklin sein kunnen wel wat hebben. Al moet je dan het sein na het omschakelen wel direct afschakelen! Het werkt nu allemaal prima. In de toekomst zal ik kijken of ik het sein nog vloeiender kan maken. Dat moet toch kunnen. Maar dat is mij tot nu toe nog niet gelukt.