Modelbaanbouw voor de liefhebber > Eigen bouwprojecten

De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch

<< < (2/45) > >>

Pierre:
Ik kan niet veel anders zeggen als ... woohw! Wat een project Jack. En ook ik blijf dit zeker volgen.

Wim Corduwener:
Naar aanleiding van de kathedraal van @Jack, ben ik eens aan het zoeken geweest naar 3D-printers en ook naar lasercutters omdat bij mij direct de vraag omhoog kwam: “kan ik hier ook iets mee?” Ik zie me nou niet direct grote gebouwen in elkaar plotten, maar ik zie wel allerlei andere mogelijkheden. En inmiddels ben ik bedacht dat ik met een lasersnijder bijvoorbeeld raamkozijnen kan maken, winkelpuien, deuren, handelautomaten, eigen belettering, hekwerken en vakwerkbruggen.
Voordeel van een lasercutter is dat-ie 2D werkt en ik met een -relatief gemakkelijk op te bouwen- vectorbestand van bijvoorbeeld Adobe Illustrator zo'n lasercutter kan aansturen.
Maar mij is ook opgevallen dat de tegenwoordige 3D-printers een stuk voordeliger lijken te zijn dan lasercutters. Zijn er forumleden die ervaring hebben met zo'n lasersnijder?

Raages:
Geen ervaring tot nu toe met zo'n printer, maar ik loer al een tijdje naar deze aanbieding "Klik"
Dat is een printer, een graveerlaser en een lasercutter (alleen niet in metaal).

SuperSylvester:
Een hele tijd stil geweest hier, maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurt natuurlijk  :)

De plannen voor 'een kathedraal' zijn gewijzigd in 'De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch' (wie kent hem niet  :P ) op schaal 1/87.
Op internet de nodige info verzameld en een aantal zeer fraaie tekeningen gevonden waar toch iets van gemaakt moet kunnen worden dacht ik.

Een kleine impressie:






In Madurodam staat een model in de schaal 1/25, kosten ca. 1.000.000 Euro (!).
(mijn budget is helaas ietsje kleiner)



Het bouwen begint uiteraard bij de funderingen:



Bron: http://www.dbnl.org/tekst/peet048sint01_01/

Afmetingen van het model worden ca. lxbxh = 132x72x84cm, dit wordt dan een module van 160x100cm.

To be continued.

Raages:
Een echte uitdaging is het zeker. Aan het origineel is honderden jaren gebouwd en verbouwd. Dus je zult wel hier en daar wat moeten weglaten, anders maak je de opening, of heet dat geen wijding, door de modelspoor bisschop niet meer mee. Veel succes en laat ons maar eens af en toe meekijken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie