Modelbaanbouw voor de liefhebber > Eigen bouwprojecten

De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch

(1/45) > >>

SuperSylvester:
Een nieuwe uitdaging waar ik al lang tegenaan loop, naast een VOC schip: een  kathedraal op schaal.
Geen lange introductie, het wordt een model naar eigen inzicht en een mix van de bekende en minder bekende kathedralen met als het even kan veel
gotische elementen.

Ik heb nog met de gedachte gespeeld om hem geheel van luciferhoutjes te bouwen, kocht voor 2 tientjes een 'paar' van die stokjes (zo'n 2kg ofwel 25.000 stuks)



omdat er van die kunstenaars zijn die daar ongeveer zoiets van maken:



maar zo'n kunstenaar ben ik helaas niet ...

Missie mislukt of toch niet?

Tijdens mijn zoektocht naar een geschikte methode en materiaal kwam ik dus o.a. op een 3D printer uit.
(Ik zal een topic openen in de howto/technieken met mijn ervaringen van de printer dus ga ik daar hier verder niet op in).

Genoeg gezwetst, plaatjes willen we zien.


Plannen



Tekenen




Printen zonder nabewerken (behalve wat verf)








Vooral dit raampje vind ik zelf erg fraai geworden





Het schilderwerk is nog niet om over naar huis te schrijven, daar moet ik nodig eens wat aan doen.
De schaal wordt ca. 1/87. De afmetingen zullen dan grofweg lxbxh = 150x100x150 cm bedragen en misschien maak ik er wel een module van.

Zo, de teerling is geworpen! We zullen zien hoe ver ik kom.






GéJé:
Wow!

Wat een project! Heb je een eigen 3D printer?
De eerste resultaten zien er goed uit. Dat raampje is inderdaad heel mooi.
Maare ..... een module met een kathedraal van 150 x 100 cm? Dan kunnen je treinen straks een rondje rond de kerk rijden!  :D

Ik ga dit volgen!

mark mms:
Wat een uitdaging.  :o
Wat een monsterklus.
Wat ontzettend cool.
Wat zullen veel mensen dit gaan volgen.

Ik in ieder geval wel.

Wim Corduwener:
Verbazend!
Ik had wel al zo'n vermoeden dat naast de legpuzzels en het bouwen van VOC-schip er nog meer wonderbaarlijks in je hoofd moest rondzingen. En ja, na een lange winter komt de aap uit de mouw: een kathedraal! Er schuilt blijkbaar een ware de' Medici (of Dei Medici) in je.
Natuurlijk ben ik wel nieuwsgierig hoe je zo op dit mirakelse plan bent gekomen en eh... komt er ook een interieurtje in?
Vent, ik ga je volgen!  ;)

SuperSylvester:
De printer heb ik voor dit doel aangeschaft. Het virus om zo'n bouwwerk te maken heb ik jaren geleden opgelopen
toen ik op een modelbouw tentoonstelling deze mocht bewonderen: http://www.streichholz-dom.de/
Het heeft me sindsdien nooit meer losgelaten.
Alhoewel ik helemaal nix met enig geloof te maken heb vind ik dit soort bouwwerken met hun geschiedenis wel heel fascinerend.

Het rondje om de kerk is wel een goeie GeJe, maar treinen heb ik altijd bijzaak gevonden. (dat brengt je van A naar B he en in mijn geval naar C van Cathedral  ;D)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie