Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Ombouw locomotieven van een ander merk of systeem

Ombouwen van een Fleischmann Sprinter naar Marklin digitaal

(1/2) > >>

de Stoomfluit:
Heeft er iemand ervaring mee en eventueel foto's en uitleg over?

Groeten,

Erwin

Anne W:
Beste Erwin,

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik vermoed dat Fleischmann dit model ook in 3-rail heeft uitgebracht, dus in principe moet het mogelijk zijn.

De ombouwpunten zijn: sleper aanbrengen, alle assen met de wielen omwisselen en dan indien nodig een andere decoder, dus het wordt een hele exercitie.

Wellicht dat er wat te vinden is in de encyclopedie/wiki bij de buren, http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hoofdpagina , http://wiki.3rail.nl/index.php/Hoofdpagina

Groet, Anne W

Dirk T:
Het wisselen van de wielen is niet altijd nodig wanneer je van tweerail ombouwt naar drierail. Elektrisch is het nooit nodig: je kunt de stroomafnemers van de wielen links en van de wielen rechts met elkaar verbinden en dan heb je de isolatie opgeheven. Mechanisch zijn er twee verschillen. Bij drierail zijn de flenzen hoger, om goed over de wissels te kunnen komen. Ook staan de wielen volgens de norm 0,5mm dichter naar elkaar: 14,3mm voor tweerail, 13,8 voor drierail, gemeten tussen de wielen.

Om bij het laatste te beginnen: als je het opmeet blijkt bij veel tweerail modellen de afstand tussen de wielen kleiner te zijn dan de genormeerde 14,3mm. De vraag is in hoeverre de afstand dan nog een probleem is. Soms kun je de wielen ook iets dichter op elkaar drukken. Let daarbij wel op dat ze recht blijven staan, en dat je niet onder de 13,8mm komt.
Met de flenzen loopt het bij wat ouder materieel (en de sprinter is een oudje) ook vaak wel los.

Oftewel: probeer met de hand eens of de sprinter goed over de wissels wil komen. Je kunt het in ieder geval zonder meer met de motorloze bak proberen.

Lukt het wat dat betreft, dan kun je de stroomafname links en rechts met elkaar verbinden, en een sleper plaatsen. Daarna heb je een decoder nodig, ook als je analoog rijdt. De decoder vervult bij analoog namelijk de functie van rijrichting relais. De meeste multiprotocol decoders zijn hiervoor geschikt. Het moet natuurlijk wel een decoder zijn voor een gelijkstroom motor. Voor analoog volstaat eventueel ook de oude delta decoder, die je voor een habbekrats in rommelbakken kunt vinden. Aangezien je naar digitaal wilt ombouwen, zul je een "echte" decoder moeten hebben.

Je kunt eerst de elektrische ombouw doen om te zien of het goed rijdt. Desnoods improviseer je dat een beetje om te kunnen testen. Loopt het niet goed, dan kun je altijd nog op zoek naar vervangende wielstellen, maar ik denk wel dat dat een uitdaging wordt. Mogelijk dat Fleischmann ze los levert, indien ze er nog hebben. Het zal dan niet bepaald voordelig zijn. Er bestaat voor dit soort materieel ook niet zoiets als "universele assen". Kun je ze niet kopen, dan komt het er op neer dat je ze zelf moet gaan draaien, en dat is toch echt een vak apart.

De praktijk is echter dat met veel oudere tweerail modellen het elektrisch aanpassen volstaat.

de Stoomfluit:
Hallo Dirk, Anne,

Bedankt voor de info.
Mechanisch is niet het probleem waar ik mee zit, in dit geval zit ik meer met het probleem van de motor.
Het is een motor die je normaal niet in Marklin modellen tegen komt. Ik zit met het bedraden en de decoder keuze,. De print op de motor moet aangepast worden dat lukt wel. aar hoe krijg ik deze zo geschikt dat ik hem zowel analoog als digitaal kan gebruiken en ook kan laten omkeren?

Dirk T:
Een multiprotocol decoder erin, zoals bijvoorbeeld de ESU Lokpilot 4 nummer 54612. Dankzij de decoder kun je hem zowel analoog als digitaal gebruiken, en de decoder zorgt ook voor het omkeren.

Afhankelijk van de leeftijd van je Sprinter heeft deze òf geen digitale voorbereiding (de gele Sprinter), òf een 6 polige NEM stekker (de vlaflip Sprinter).



In het eerste geval kun je de decoder als volgt aansluiten:

1. zorg dat je beide motorpolen geïsoleerd hebt ten opzichte van de massa van de trein

2. stekkertje van decoderdraden afknippen

3. zwarte draad op de stroomafnemers van de wielen, tevens verbinden met massa trein

4. rood op de sleper

5. grijs op de motoraansluiting waar nu de zwarte draad / massa aansluiting zit (stroomafname rechter spoorstaaf)

6. oranje op de motoraansluiting waar nu de rode draad zit (stroomafname linker spoorstaaf)

7. wit op de frontseinen aan de voorzijde en de sluitseinen aan de achterzijde

8. geel op de frontseinen aan de achterzijde en de sluitseinen aan de voorzijde

9. diodes bij de lampjes vervangen door een doorverbinding



In het tweede geval verwijder je de dummy stekker van de aansluiting, en druk je de stekker van de decoder erin. Oranje is pin 1.


Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie