Het wisselen van de wielen is niet altijd nodig wanneer je van tweerail ombouwt naar drierail. Elektrisch is het nooit nodig: je kunt de stroomafnemers van de wielen links en van de wielen rechts met elkaar verbinden en dan heb je de isolatie opgeheven. Mechanisch zijn er twee verschillen. Bij drierail zijn de flenzen hoger, om goed over de wissels te kunnen komen. Ook staan de wielen volgens de norm 0,5mm dichter naar elkaar: 14,3mm voor tweerail, 13,8 voor drierail, gemeten tussen de wielen.
Om bij het laatste te beginnen: als je het opmeet blijkt bij veel tweerail modellen de afstand tussen de wielen kleiner te zijn dan de genormeerde 14,3mm. De vraag is in hoeverre de afstand dan nog een probleem is. Soms kun je de wielen ook iets dichter op elkaar drukken. Let daarbij wel op dat ze recht blijven staan, en dat je niet onder de 13,8mm komt.
Met de flenzen loopt het bij wat ouder materieel (en de sprinter is een oudje) ook vaak wel los.
Oftewel: probeer met de hand eens of de sprinter goed over de wissels wil komen. Je kunt het in ieder geval zonder meer met de motorloze bak proberen.
Lukt het wat dat betreft, dan kun je de stroomafname links en rechts met elkaar verbinden, en een sleper plaatsen. Daarna heb je een decoder nodig, ook als je analoog rijdt. De decoder vervult bij analoog namelijk de functie van rijrichting relais. De meeste multiprotocol decoders zijn hiervoor geschikt. Het moet natuurlijk wel een decoder zijn voor een gelijkstroom motor. Voor analoog volstaat eventueel ook de oude delta decoder, die je voor een habbekrats in rommelbakken kunt vinden. Aangezien je naar digitaal wilt ombouwen, zul je een "echte" decoder moeten hebben.
Je kunt eerst de elektrische ombouw doen om te zien of het goed rijdt. Desnoods improviseer je dat een beetje om te kunnen testen. Loopt het niet goed, dan kun je altijd nog op zoek naar vervangende wielstellen, maar ik denk wel dat dat een uitdaging wordt. Mogelijk dat Fleischmann ze los levert, indien ze er nog hebben. Het zal dan niet bepaald voordelig zijn. Er bestaat voor dit soort materieel ook niet zoiets als "universele assen". Kun je ze niet kopen, dan komt het er op neer dat je ze zelf moet gaan draaien, en dat is toch echt een vak apart.
De praktijk is echter dat met veel oudere tweerail modellen het elektrisch aanpassen volstaat.