Modelbaanbesturing > Software algemeen

Digitale aansturing - overstappen?

(1/2) > >>

GGoos:
Gegeven het feit dat ik heel vaak heel goed advies heb ontvangen via dit forum deponeer ik mijn gedachten graag hier. Momenteel stuur ik mijn modelspoorbaan aan met een IB via een PC verbonden en gebruik ik Koploper als software. Ik ben opgegroeid in het Windows-tijdperk ofwel plug & play. Zo simpel is het niet in het echt natuurlijk. Echter ben ik daardoor wel visueel ingesteld.

Wat zoek ik?
- een gebruiksvriendelijke interface
- software & hardware wat eenvoudig met zowel DCC als MFX kan omgaan

Wat mis ik nu dan? Ik vind persoonlijk Koploper bijzonder complex. Je dient enorm veel studie te doen om zaken in te stellen of werkend te krijgen. Mijn hobby is modelspoor en niet programmeren, dan was ik wel app bouwer geworden en daarmee schatrijk geworden. Daarmee stel ik niet dat ik er niets voor wil doen, maar ik zoek een gezond evenwicht tussen hobby en programmeren. Gevoelsmatig ben ik elke keer weer uren kwijt aan KL wanneer ik een nieuwe loc heb of een andere verandering in mijn baan plaats vindt.

Daarom overweeg ik het volgende. Om mijn IB de deur uit te doen en over te stappen naar de ECoS II. Qua software ben ik er nog niet over uit hoewel ik overweg om Itrain aan te schaffen. Een andere optie waar ik aan denk is Railware.

Ik heb bewust geen eis gesteld aan budget omdat ik vind dat een centrale en software het fundament vormt van de treinenloop en daarmee ook de hobby. Daarom wil ik mij in beginsel daardoor niet laten beperken.

Ben ik te simplistisch ingesteld met mijn observatie en eisen? Graag ontvang ik feedback.

Ik ben mij bewust van persoonlijke voorkeuren en ervaringen. Waarbij voor de één KL of Itrain de heilige graal is onder de software, is dit voor de ander dit weer niet om voor zijn of haar moverende redenen. Ik hoop dan ook dat dit topic gaat leiden tot inzichten zodat ik voor mij een keuze kan maken. Ik ben dus niet zozeer op zoek naar discussie waarom voor persoon 1 KL goed is en voor persoon 2 Itrain.

Michel Bikkel:
Hoi,

ik rij met iTrain in combinatie met een Ecos2. Vind eigenlijk wel dat de Ecos2 beetje zwaar is voor de combinatie.
Je IB is prima als je met iTrain gaat rijden. Neen een proeflicentie van 2 maanden, deze is gratis en ga is wat proberen met iTrain.
Wel goed de handleiding lezen voordat je begint. Dat gaat je helpen met het gebruik.

Geen idee waar je vandaan komt maar je kan al je wilt een keer bij mij komen kijken hoe e.e.a. werkt.

GGoos:
Dank voor de snelle reactie. Ik ben woonachtig in Weert.

Wat versta je onder "de Ecos2 beetje zwaar is voor de combinatie"?

Michel Bikkel:
Hoi,

Weert Purmerend is niet om de hoek... denk uurtje of 2 rijden!

Een Ecos2 is een zeer uitgebreide centrale die eigenlijk bedoeld is om zelfstandig, inclusief baan plan en wissel en seinbesturing te werken.
Als je kiest om een programma als koploper of iTrain je baan te laten besturen heb je eigenlijk alleen een doorgeefluik nodig.
Dat kan dus prima met je IB of de simpelste z21. Denk dus dat het voor jou zonde is van de investering in een Ecos2.

Dirk T:
Als je met een programma als Kl of Itrain rijdt, moet je je afvragen wat je verder van de centrale verlangt. Zoals Michel al zegt, hoeft bij computerbesturing de centrale in het algemeen maar een eenvoudige rol te vervullen. Een IB is dan al gauw overkill, en een Ecos2 is dat nog veel meer, waar je dan wel flink voor betaalt. Rijd je geautomatiseerd (of dat nu KL, ITrain, Rocrail, of wat dan ook is) dan stel je nu eenmaal veel lagere eisen aan de centrale, dan wanneer je volledig handmatig rijdt.

Bij geautomatiseerd rijden stel je wel eisen aan de verbindingsmogelijkheden die de centrale biedt. Het is heel waarschijnlijk dat de IB die je al hebt aan alle voor jou relevante eisen voldoet. Heb je toch een alternatief nodig, dan is de Ecos inderdaad een voor de hand liggende maar ook kostbare keuze. De z21/Z21 en de DR5000 komen niet in aanmerking omdat je ook MFX nodig hebt. Dat is in die zin jammer dat deze centrales veel meer bieden voor veel minder geld, maar ze kunnen uitsluitend DCC. Maar waarom zou de IB tekort schieten?

Koploper wordt niet eenvoudiger als je een Ecos/Ecos2 gebruikt in plaats van een IB. Dus dat is geen aanleiding om de centrale te vervangen.

ITrain is veel toegankelijker dan KL en werkt net zo goed met de IB. Je kunt van ITRain een proeflicentie krijgen die twee maanden geldig is. Met andere woorden, je kunt gratis ITrain testen met je IB en zien of dat voor jou een antwoord is. Daarna kun je beslissen of je verder moet zoeken. Als ik jou was, zou ik eerst deze verkenning uitvoeren. Geld uitgeven kan daarna altijd nog.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie