Auteur Topic: Modelspoorbaan GGoos  (gelezen 47825 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #25 Gepost op: 5 april 2011, 11:27:22 »
Gerard,

Er is een mail onderweg met de handleiding van de Conrad aandrijving.
Doe er je voordeel mee.

Piet

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #26 Gepost op: 5 april 2011, 12:40:21 »
Hoi Gerard,
op mijn site heb ik een pagina waar ik uitleg hoe ik wissels heb geprepareerd voor ondertafel bediening in combinatie met die Conrad motoren.
Wissels prepareren
Maar heb je zo'n speciale decoder, want die Conrad wisselmotor heeft maar 2 draadjes.

grt Piet

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #27 Gepost op: 5 april 2011, 12:51:17 »
Thanks :) Ik neem aan ook toepasbaar voor K-rails?

Piet

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #28 Gepost op: 5 april 2011, 12:54:12 »
Thanks :) Ik neem aan ook toepasbaar voor K-rails?
Ah moet ik je het antwoord op schuldig blijven ik heb geen K-rails.
Maar daar kan Riny je zeker mee verder helpen.
Kijk maar eens op zijn site.

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #29 Gepost op: 5 april 2011, 13:01:11 »
Maar heb je zo'n speciale decoder, want die Conrad wisselmotor heeft maar 2 draadjes.

Piet,

Hoezo maar twee draden?
Die ik heb liggen (al verwerk ik ze niet) hebben er drie.


Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #30 Gepost op: 5 april 2011, 13:09:40 »
Gerard,

Wat piet heeft toegepast met de C-wissels kan ook met de K-wissels, geen probleem.

Alleen ben ik benieuwd welke type k-wissels je nu gebruikt, de "oude" met magneetspoelen of de nieuwe K-wissels met eind- afschakeling aandrijvingen?
Wanneer ik ooit met servo aandrijving begin of verder ga, en ik zou wissels extra nodig moeten hebben, koop ik hand bediende wissels.
Deze zijn aanzienlijk goedkoper dan met aandrijvingen, ook in de gebruikte markt.
 
Ik zal weer eens in mijn "archief" duiken want volgens mij moest ik daar ooit eens een pdf-bestand van gemaakt hebben.

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #31 Gepost op: 5 april 2011, 13:23:17 »
Daar is ie weer,......................

Een pdf kon ik zo gauw niet vinden maar wel een foto van ons Forum mede-lid Ben.
Dit is een wissel geweest met een magneetspoelen aandrijving en aangepast i.c.m. een Conrad wisselaandrijving.


? copyright by Ben van der Werff.

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #32 Gepost op: 5 april 2011, 13:36:48 »
@Riny,

Ik heb een paar electrische wissels, maar de rest is nog handgeschakeld. Deze wil ik elektrificeren.


Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #33 Gepost op: 5 april 2011, 14:13:13 »
Beste Gerard,

Met een Viessmann 5211 gaat het niet, waarom precies weet ik zo ??n, twee, drie niet meer, voordat je een andere decoder aanschaft eerst maar eens testen met een gewone schakelaar, zoals in de handleiding staat, dan weet je of het werkt en of het geluid je niet te veel tegenstaat.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #34 Gepost op: 5 april 2011, 14:32:19 »
Beste Anne,

Niet om een welles / nietes situatie te maken, maar ik zou niet weten waarom deze aandrijving niet op de 5211 zou werken?

Reden van mijn reactie, op de Modelspoorvereniging, waar ik jaren lid van ben geweest, hebben wij, waaronder ondergetekende, m.b.v. Viessmann 5211's een flink aantal van deze aandrijvingen geplaatst onder de club baan en alles werkte na behoren op het lawaai na dan.

Normaal worden de 5211 magneetartikeldecoders via de railspanning gevoed en dit kan uiteraard te weinig zijn afhankelijk van het vermogen.
Daarom dat ik zelf de 5211's extern voed.

Maar zoals je aangeeft, vooraf testen is de beste optie.


GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #35 Gepost op: 5 april 2011, 14:45:48 »
^^ Thanks. Volgens mij moet er nog een weerstandje o.i.d. tussen alvorens deze met een 5211 werkt. Moet dit nog verder uitdokteren.

Aangezien ik dat setje van Conrad al heb liggen, ga ik mogelijk ook zo'n 7548 Uitbreidingsset ondervloer van Marklin bestellen om hiermee te testen.

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #36 Gepost op: 5 april 2011, 15:39:45 »
Gerard,

Hou ons op de hoogte als je wil.
Mogelijk dat anderen weer iets van jouw nieuwe ervaring(en) op kunnen steken.

Succes met het uitproberen en testen.

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #37 Gepost op: 5 april 2011, 15:46:52 »
Doe ik zeer zeker. Ik zie weinig documentatie hiervan op het net. Desondanks ik zelf onervaren ben zal ik gewapend met camera, pen en papier spoedig beginnen eraan.

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #38 Gepost op: 5 april 2011, 16:50:48 »
Ik zie weinig documentatie hiervan op het net.

Gerard,

Ik zal, als de tijd mij gegeven word, over het aanpassen van K-wissels eens wat informatie gaan schrijven want er is inderdaad weinig over te vinden, en dat er belangstelling voor is blijk wel weer.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #39 Gepost op: 5 april 2011, 17:34:47 »
Beste Riny,

Het wil me niet echt te binnen schieten, maar het heeft iets te maken met de diode's die aan de draden zitten, de 5211 levert een gelijkspanning in ??n richting, zo'n reden is het wel ongeveer.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Piet

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #40 Gepost op: 5 april 2011, 18:06:35 »
@Anne je hebt gelijk daarom heeft LDT die veel te dure decoders gemaakt.

Niet om een welles / nietes situatie te maken, maar ik zou niet weten waarom deze aandrijving niet op de 5211 zou werken?
Omdat je een aansluiting overhoudt

Maar er is hoop, het is wel mogelijk met een 5211 of welke andere magneetartikeldecoder maar er moet dan een tussen schaklelingetje bij.

Dit schalekelingetje zorgt er voor dat het 3 draads systeem van een magneetartikeldecoder aangepast wordt op het 2 draad systeem van die Conrad motoren.

Hoe kun je iets simpels moeilijk maken..........
Of was het nou andersom?
grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #41 Gepost op: 5 april 2011, 18:44:58 »
Bovenstaande schakeling is door WR, destijds ook lid van de vereniging, en mij samen toegepast naar een, toen mogelijke oplossing v?n WR "zelf".
Maar ja, van dit laatste is men nooit zeker. ;)



GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #42 Gepost op: 5 april 2011, 19:08:53 »
Okay, ik heb nu de Conrad wisselaandrijving gevonden. Hoe monteer ik de "pallen" aan deze motor?

Fotootjes:

1.


2. De bijgeleverde "pallen"


3. Akadadabra....?


Volgens de handleiding komt deze pal aan het linker armpje zichtbaar op foto 1. Maar, hoe monteer je die vast eraan?


Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #43 Gepost op: 5 april 2011, 19:22:20 »
Gerard,

Wanneer je een keuze hebt gemaakt van de veerstalen draden (setting wire), welke op de aandrijving aangebracht zijn, kun je deze aanbrengen op een van de bevestigingspunten (links of rechts).
Draai het schroefje los van de "adjusting lever", je ziet een gleufje zitten waar veerstaal in bevestigt kan worden, draai vervolgens, na het plaatsen van het veerstaal, het schroefje weer vast aan de zijde van jouw keuze.

D.m.v. het schijfje "stop" iets op te lichten kun je het veerstaal er onderuit halen.
Als je goed kijk naar de "adjusting lever" zie je een klein gleufje zitten waar dus de draad in wordt geklemd.

Hopelijk kan je hier iets mee.


Piet

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #44 Gepost op: 5 april 2011, 20:50:17 »
Bovenstaande schakeling is door WR, destijds ook lid van de vereniging, en mij samen toegepast naar een, toen mogelijke oplossing v?n WR "zelf".
Maar ja, van dit laatste is men nooit zeker. ;)
Ik snap dat daar wat oud zeer zit!
Niks van WR zelf, het is gewoon jatwerk van een oplossing van Lenz.
Maar het werkt echt en dar gaat het om.

Maar ja daar zat WR nooit zo mee, todat er iets 'van hem' gejat werd.
Dan zijn de rapen gaar.
Maar het werkt echt, hier onder mijn tafel hangen 2 Conrads met zo'n schakelingetje aan een

67200 van Uhlenbrock.
Nadeel van die oplossing is nog meer herrie, want de motoren worden door de railspanning geschakeld en die is plm 6-8 volt te hoog.
Maarja het is tijdelijk.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #45 Gepost op: 5 april 2011, 23:50:59 »
Toen ik het prentje zag wist ik het weer, het motortje draait twee richtingen uit en dat is afhankelijk van de "richting" van de stroom, uit de 5211 komt alleen maar gelijkstroom uit ??n richting en slecht ??n van de twee diodes laat die stroom door, dus draait de "richting" nooit om.

Naast de door mij genoemde LDT decoder, die 10 sekonden stroom levert, kan het ook met een schakeldecoder, de Viessmann 5213 zeg ik uit mijn hoofd, met als voeding een regelbare wisselstroom.

Ik denk overigens dat je het motortje wel mooi langzaam draaiend krijgt met een impulsbreedband spanning, daar heb ik vroeger M?rklin loks op laten rijden, dus het schema heb ik nog wel ergens liggen, iets om te doen als mijn baan "ooit" afgebouwd is.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #46 Gepost op: 6 april 2011, 09:02:24 »
Okay, dus samengevat door een leek: de conrad wisselmotor kan rechtstreeks aangesloten worden op een Viessmann 5213 (onder het enige voorbehoud dat je je niet vergist hebt in het artikelnummer :) )

Piet

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #47 Gepost op: 6 april 2011, 11:10:27 »
Okay, dus samengevat door een leek: de conrad wisselmotor kan rechtstreeks aangesloten worden op een Viessmann 5213 (onder het enige voorbehoud dat je je niet vergist hebt in het artikelnummer :) )
Neen!, kijk maar in de specificaties, de 5213 is een normale magneetartikeldecoder(3 aansl rood, groen en 0) en heeft dus de genoemde hulp schakeling nodig.
grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #48 Gepost op: 6 april 2011, 11:27:23 »
Neem nu gewoon de VM 5211, deze kun je, als wilt, ook extern voeden.
Je heb de VM 5211 (MMi en MMII) nodig met, zoals Piet aangeeft met het extra onderdeel welke vrij eenvoudig zelf te maken is.

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #49 Gepost op: 6 april 2011, 12:42:55 »
Neem nu gewoon de VM 5211, deze kun je, als wilt, ook extern voeden.
Je heb de VM 5211 (MMi en MMII) nodig met, zoals Piet aangeeft met het extra onderdeel welke vrij eenvoudig zelf te maken is.

Dat extern voeden komt goed denk ik. Maar wat je tussen haakjes schrijft is akadabra. Never mind, ik ga straks eerst eens aansluiten en fotootjes van maken en zo terugkoppelen hier op het forum. Ook nog even ergens een ondervloersetje van Marklin zien te bemachtigen.