Foto- en videoalbum, wensen, aanwinsten en diverse links > Nieuwe aanwinsten

D-day

<< < (2/23) > >>

Dirk T:

--- Citaat van: Yentl op 20 maart 2016, 14:43:32 ---Ik zie er maar 3, te weten, bruin, rood en geel...

--- Einde van citaat ---

Dan heb je een best wel vroeg model trafo. Al heel lang wordt de bruine aansluiting dubbel uitgevoerd, en dan heb je er wel vier.

Wissels, ontkoppelrails en andere accessoires: bruin en geel. Wel een apart schakelaarkastje gebruiken.

Rails: bruin op de buitenste railstaven, rood op de middenrail.

Er is een maar. De meeste Märklin trafo's met drie aansluitingen hebben een metalen behuizing. Is dat bij jou ook zo? Zo ja, voor je eigen veiligheid, zet het apparaat in een vitrine als museumstuk, maak er een boekensteun van of doe er nog wat anders mee, maar gebruik hem niet als trafo. De trafo met een metalen behuizing mag al pakweg een halve eeuw niet meer geproduceerd of in de winkel verkocht worden, omdat het een levensgevaarlijk ding kan zijn wanneer er in de trafo iets fout gaat.
Als het een trafo met een kunststof behuizing is, staat er het volgende symbool op:

Dat staat voor dubbel geïsoleerd, en die is wel veilig te gebruiken. Als het snoer niet verteerd of beschadigd is, tenminste.

GéJé:
Een ochtendje rijden en je hebt een hele mooie voorraad trein spullen.

succes ermee. Ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Groet, Gert-Jan

Yentl:

--- Citaat van: Dirk T ---Als het een trafo met een kunststof behuizing is, staat er het volgende symbool op:

Dat staat voor dubbel geïsoleerd, en die is wel veilig te gebruiken. Als het snoer niet verteerd of beschadigd is, tenminste.

--- Einde van citaat ---

Goed kijken, staat er ook op. Weliswaar half onder het grijze snoer wat er net 1 slag overheen ligt.

Dirk T:
Da's dan mooi. Scheelt je weer een paar tientjes voor een andere trafo.

Maar @Yentl, hoe zit het met de trafo in de rechtsbovenhoek op deze foto?

Yentl:
Die stalen oude denk ik niet te gaan gebruiken, zo ja, dan enkel voor verlichting. Als die het nog doet, niet getest, want ik ken die niet. Er zit ook roest op de voet. Die lichtblauwe plastic had ik vroeger zelf.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie