Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Mechanische techniek

Motorische wisselaandrijving

(1/8) > >>

Wim Corduwener:
Toevallig kwam ik de MP1 tegen, een motorische wisselaandrijving van het merk MTB, een Tsjechische producent van treinspullen.


Anders dan bij een servo, vind ik het voordeel van motorische aandrijvingen, dat je rechtstreeks en zonder veel gedoe de stroom erop kunt zetten. Deze motorische wisselaandrijving heeft een mooie rustige loop en meet slechts 34 x 28 x 17 mm.


Met deze aandrijving kun je niet allen wissels, maar ook mechanische seinen en spoorbomen elektrisch bedienen. De spanning mag variëren van 8 tot 16 V zowel gelijkstroom als wisselstroom.
Er is een wisselcontact ingebouwd om bijvoorbeeld het hartstuk van de wissels van spanning te voorzien. Het wisselcontact is voorzien van een thermische beveiliging als bescherming tegen een mogelijke kortsluiting in het hartstuk. Maar volgens mij kan ik met dit wisselcontact ook andere dingen schakelen.
Prijs per stuk € 13,- of 5 voor € 60,- (= € 12,- per stuk) bij www.valleitrein.nl

--- Dit klinkt allemaal een beetje als reclame, maar is bedoeld als een tip.  ;) ---

Dirk T:
Een filmpje van het ding:

De aandrijving kan ingesteld worden voor een slag van 3, 6 of 9 mm.


En dan is er ook nog een handleiding. Maar niet in het Nederdiets.

Wim Corduwener:
Hij is wel een paar euro duurder dan de wisselaandrijving van Conrad...


...maar hij lijkt me een stuk handzamer.

Dirk T:
In vergelijkingen met de Conrad is de MTB:
- veel beter in te stellen
- veel stiller
- natuurgetrouwer want flink trager
- en vooral: in tests blijkt hij veel betrouwbaarder op de lange duur

Je moet dan zelf afwegen of je daar de meerprijs voor over hebt. Dat is en blijft een persoonlijke zaak.

De fabrikant maakt primair kunststof onderdelen voor de auto-industrie en heeft daarin een goede naam. Sinds een tijdje maken ze daarnaast ook modelspoorartikelen.

Wim Corduwener:
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of er ook al mensen zijn die er ervaring mee hebben.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie