Auteur Topic: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?  (gelezen 33239 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
« Reactie #25 Gepost op: 9 maart 2016, 23:21:30 »
Beste Wim,

Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden....

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
« Reactie #26 Gepost op: 15 maart 2016, 21:54:41 »
Op weg naar het station Darligen

Eerst een opmerking, de automatisering naar en van Darligen is één van de oudere stukken “automatisering”, daarna zijn er een aantal nieuwe software modules gemaakt, waardoor ik het nu wellicht anders zou doen.

Maar één van de stelregels in mijn leven is: “als iets goed werkt ga ik het niet wijzigen omdat het op een andere, makkelijkere manier ook kan”, en het werkt heel goed, dus blijft het zoals het is.

De blokken van vertrek zijn:

T30-3: stop/aankomstmelder 6,4, hoofdsein Hp1: 245 (geen fysiek sein, willekeurig nummer), hoofdsein Hp2:  227 (geen fysiek sein, willekeurig nummer)

T30-4: stop/aankomstmelder 6,8, hoofdsein Hp1: 217 (geen fysiek sein, willekeurig nummer), hoofdsein Hp2:  228 (geen fysiek sein, willekeurig nummer)





De rode blikjes geven weer het begin aan van de stop/aankomstmelders, de groene blikjes het einde, de gele blikjes geven het begin van de schakelbare stroomloze stukken aan.

Ondanks het feit dat het fysiek maar één railstuk is, heb ik toch twee blokken van aankomst gemaakt, ik heb aparte rijwegen gemaakt voor de treinen die moeten stoppen in Darligen en voor de treinen die niet moeten stoppen in Darligen.

De blokken van aankomst zijn:

T40H1, stop/aankomstmelder 5,13, hoofdsein Hp1: 53

T40H2, stop/aankomstmelder 5,13, hoofdsein Hp1: 53, hoofdsein Hp2: 54

Hiermee zijn weer 4 rijwegen gedefinieerd:

T30-3>T40H1

T30-3>T40H2

T30-4>T40H1

T30-4>T40H2

Over deze rijwegen is het volgende te melden:

Vanzelfsprekend dient er voor gezorgd te worden dat als er in T40H1 een trein is of er naar toe gaat of er vandaan komt er geen trein naar T40H2 gaat en vice versa.

Dit doen we weer met de module Blok-Rijwegkruisingen.

Wisselstraat T30-3>T40H1 en T40H2: 43 Rood, 74 Rood (stroomloos stuk), schakelt na 10 seconden

Wisselstraat T30-4>T40H1 en T40H2, 43 Groen, 73 Rood (stroomloos stuk), schakelt na 10 seconden

De treinen vertrekken naar de “H2” blokken op de zgn. lage snelheid (de snelheid die hoort bij het Hp2 sein) en naar de “H1” blokken op kruissnelheid, jullie zien echter geen verschil in de tijd die het duurt voordat de stroomloze stukken schakelen, wat wel logisch zou zijn.

Dit was vroeger wel zo, maar sinds een poosje ben ik de treinen met een vaste stam aan het uitrusten met een sleper om zo een tweede sleper te hebben als voeding voor de lok (minder “stroomstoringen”), bij de V100 met een Silberling en een Silberling stuurstand wagon was het makkelijk, onder de stuurstand wagon hangt al een sleper, dus dat was een kwestie van stroomvoerende koppelingen en een draadje van de stroomvoerende koppeling op de lok naar de decoder aansluitingen en klaar is kees.

Tot dat ik ging rijden, toen bleek de afstand tussen de slepers langer te zijn als de lengte van de stroomloze stukken en vertrok deze trein vanuit T30-3 en T30-4 niet met de gewenste snelheid maar langzaam optrekkend vanaf kruipsnelheid.

Het was dus weer tijd voor een nieuwe module of beter gezegd een wijziging in een bestaande module, voer je in de module “snelheid per blok per lok” het getal 31 in dan wordt de optrekvertraging in het systeem voor dat blok uitgeschakeld.

De loks  6, 8, 40,41 en 50  (de doorgaande treinen) hebben een blokverbod voor T40H2 en de loks 10, 23, 25, 36 en 38 (de stoptreinen) hebben een blokverbod voor T40H1.



Op de foto het uitgaande wissel van T30-3 en T30-4 en de plaats van de remmelder voor de rijwegen naar T40H1 en T40H2, meldernummer 6,5.

Deze melder dient ook als roodmelder voor de seinen in T30-3 en T30-4, hiermee zet ik de sounds in de soundloks weer aan, behalve de sound van de stoomtrein die gaat stoppen in Darligen, deze “rijdt uit” naar zijn stop in Darligen zonder stoomgeluid.

Daarin ontdek ik nu een foutje in, want mocht de stoomtrein moeten stoppen in T40H2 omdat het spoor in Darligen nog niet vrij is, dan gaat hij van T40H2 naar dat spoor zonder stoomgeluid, hier moet ik nog eens over nadenken.

Alle doorgaande treinen hebben een halteverbod in T40H1, dit vanwege twee redenen:

Het blok T40H1 is te kort om de trein te bergen, dus als je een blok hebt wat te kort is voor bepaalde treinen dan zorg je er voor dat die treinen er nooit zullen stoppen.

Het is niet mooi als er vaak een gestopte trein zijn neus uit de tunnel steekt.

De treinen zijn nu aangekomen in blok T40H1 of H2.



De foto laat de tunnelmond zien bij station Darligen, de stop/aankomstmelder is voor mij niet bereikbaar zonder dat ik het dorp Darligen uit de baan til, dus geen blikjes, het begin van de melder ligt vlak na de tunnelmond en het eind bij het hoofdsein van T40H1/H2.





De eerste foto laat de rails vlak na de tunnelmond zien en de tweede foto het inrijsein.

Tijd voor een paar nieuwe rijwegen:

Blok van vertrek:

T40H1, stop/aankomstmelder 5,13, hoofdsein Hp1: 53

T40H2, stop/aankomstmelder 5,13, hoofdsein Hp1: 53, hoofdsein Hp2: 54

De oplettende lezertjes zal het opvallen dat er geen voorsein voor het volgende sein bij staat, ik heb destijds uit zuinigheid en uit plaatsoverwegingen besloten een “Anne W” wijziging aan te brengen in het Duitse seinstelsel.

Normaal betekent het sein Hp2 dat er een afbuigende wissel achter ligt die met een gereduceerde snelheid bereden moet worden, ik heb daar een functie aan toegevoegd: bij kleinere overzichtelijke stations kan het ook betekenen dat het volgende sein op “onveilig” staat.

Blok van aankomst: DA3T (spoor 3 van station Darligen), stop/aankomstmelder 5,11, hoofdsein Hp1: 138, hoofdsein Hp2: 139, afsluitsein Sh1: 140

Hiermee zijn weer twee rijwegen gedefinieerd:

T40H1>DA3T
T40H2>DA3T

Hierover is het volgende te melden:

Er is geen wisselstraat

Remmelder 5,12, zie het rode en groene blikje.



Omdat de stoppende stoomtreinen zonder sound binnenkomen zijn er geen functies uit te voeren bij de activering van de remmelder.

Het blok DA3T is aan de korte kant, ook voor de stoptreinen, daarom laat ik de treinen m.b.v. de module lok stop-uitstel de treinen tot vlak voor het sein kruipen.

Om te vermijden dat ik rare meldingen krijg omdat de trein op zowel de aankomstmelder in DA3T staat en tegelijk ook nog op de stopmelder in T40H2 staat heb ik ingegeven dat de rijwegen T30-3/T30-4 naar T40H2 afgesloten zijn zolang de stopmelder in T40H2 (5,13) actief is.

Dit is voor de doorgaande treinen via T40H1 niet van toepassing, die treinen hebben een blokverbod voor T40H2, een halteverbod in T40H1 en ook nog een halteverbod in DA3T, dus zullen pas vertrekken uit T30-1/T30-2 als er twee opvolgende blokken van aankomst “leeg” zijn.

Het geluid van de stoomlok gaat weer aan bij aankomst op de stop/aankomstmelder in DA3T, maar wel met een vertraging omdat de lok nog naar het sein moet kruipen.

We zijn nu aangekomen in het eerste station na het hoofdstation en ook weer voor het hoofdstation, ja, het is en blijft modelspoor, dus het bedrijf lijkt hier en daar absoluut niet op het grootbedrijf.

Als afsluiting twee foto’s van spoor DA3T, waar we de volgende keer weer gaan beginnen.





Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
« Reactie #27 Gepost op: 27 maart 2016, 23:48:23 »
Van Darligen naar het schaduwstation 60

Als eerste, de sounds van de soundloks worden afgezet als ze een tunnel in rijden en aangezet als ze een tunnel  uit rijden, hiervoor gebruik ik “passende” vertrek-, aankomst- en roodmeldingen, meestal met een tijdvertraging.

In Darligen takt een enkelsporige lijn af die naar het bergstation St. Niklaus gaat, dit komt later langs, daarnaast komt er op de “Hausbahnsteig” ook een enkelsporig lijntje uit die ook naar St. Niklaus gaat, hierop rijden een 2 tal railbussen en een accutreinstel in een pendeldienst.

In Darligen nemen we dus afscheid van de V100 (25) met de Silberlingen en het dieseltreinstel (38), want die gaan de aftakking op, om dat te realiseren krijgen ze een blokverbod voor “rechtdoor”, alle andere treinen hebben een blokverbod voor “afslaan”.

Eerst maar weer de blokken definiëren:

Blok van vertrek: DA3T, stop/aankomstmelder 5.11, hoofdsein 138, afsluitsein 140

De blikjes geven weer het begin en einde aan van de melder.



Over het afsluitsein valt te melden dat hij een eigen decodernummer heeft om in rangeerbedrijf handmatig bediend te kunnen worden, maar hij moet wel mee gaan met het hoofdsein.

Hiervoor is weer een software module, 71C – 1.0 Afsluitsein Auto/Manueel, als hij op automatisch staat gaat het afsluitsein mee met het hoofdsein, eerst gaat het afsluitsein en daarna het hoofdsein.

De loks 6, 8, 40, 41 en 50  (de doorgaande treinen) hebben een halteverbod in DA3T, de andere treinen een verplichte “stationsstop” van 20 seconden na aankomst.

Bij het vertrek van deze stoptreinen fluiten de loks die dat kunnen.



Blok van aankomst: T50, stop/aankomstmelder 2.9, hoofdsein 238 (geen fysiek sein, willekeurig nummer)



Hiermee is er weer een rijweg gedefinieerd: DA3T naar T50, waarover het volgende te zeggen is:

Wisselstraat: 16 groen, remmelder: 3.6, roodmelder: ook 3.6, deze zet het hoofdsein en het afsluitsein in DA3T op rood.



Het volgende traject komt uit in schaduwstation 60, het recentste schaduwstation op mijn baan, ik had daar wat meer ruimte dus kon het een 3 sporig station worden.

Blok van vertrek: T50, stop/aankomstmelder 2.9, hoofdsein 238 (geen fysiek sein, willekeurig nummer)

Alle treinen hebben in dit blok een halteverbod, het is niet erg mooi als treinen na een station gelijk weer gaan stoppen, dus is de remmelder in de rijweg van DA3T naar T50 eigenlijk zinloos.

Blokken van aankomst:

T60-1, stop/aankomstmelder 2.7, hoofdsein 254 (geen fysiek sein, willekeurig nummer)

T60-2, stop/aankomstmelder 2.14, hoofdsein 253 (geen fysiek sein, willekeurig nummer)

T60-3, stop/aankomstmelder 2.13, hoofdsein 252 (geen fysiek sein, willekeurig nummer)



Naast de blikjes voor de markering van de melders zijn nu ook de (gele) blikjes voor het begin van de stroomloze stukken weer te zien.

En er zijn weer drie rijwegen gedefinieerd, de aanvullende informatie:

T50 naar T60-1, wisselstraat 132 Rood, 129 Groen, remmelder 1.9

T50 naar T60-2, wisselstraat 132 Rood, 129 Rood, remmelder 2.16

T50 naar T60-3, wisselstraat 132 Groen, remmelder 1.11






Van het schaduwstation 60 naar schaduwstation 70

De blokken van vertrek:

T60-1, stop/aankomstmelder 2.7, hoofdsein 254 (geen fysiek sein, willekeurig nummer)

T60-2, stop/aankomstmelder 2.14, hoofdsein 253 (geen fysiek sein, willekeurig nummer)

T60-3, stop/aankomstmelder 2.13, hoofdsein 252 (geen fysiek sein, willekeurig nummer)



Het blok van aankomst

T65, stop/aankomstmelder 1.8, geen hoofdsein, dus zal er geen trein stoppen.



Waarmee al weer drie rijwegen zijn gedefinieerd, waarover het volgende te vertellen is:

De treinen hebben in alle schaduwstations een wachttijd van 16 seconden, dit naast de wachttijd die ontstaat door het vertraagd inkomen van de stroomloze baanstukken.

T60-1 naar T65, wisselstraat 126 Groen, 127 Groen, 135 Groen, (spanning op stroomloos stuk na 25 seconden)

T60-2 naar T65, wisselstraat 126 Groen, 127 Rood, 134 Groen, (spanning op stroomloos stuk na 25 seconden)

T60-3 naar T65, wisselstraat 126 Rood, 127 Groen, 133 Groen, (spanning op stroomloos stuk na 25 seconden)



Geen remmelder

Op de stuurmelder 1.8 worden in de uitgeschakelde rijweg T600 naar T650 de decodernummer 135, 134 en 133 weer op rood geschakeld, en daarmee worden de b.g. stroomloze stukken weer spanningsvrij gezet.

Het blok T65 is dus een tussenblok tussen de schaduwstations 60 en 70 en heeft als taak het zo vroeg mogelijk, maar wel zo veilig mogelijk, afmelden van de rijwegen naar schaduwstation 60, waardoor er een blok vrij komt in schaduwstation 60, waardoor er weer een trein kan vertrekken uit station Darligen en er dus weer een trein kan vertrekken uit het schaduwstation 30, ja, ja wij stoppen onze modelspoorbaan vol met treinen……..

Omdat voor de doorgaande treinen een halteverbod geldt op het hele traject tussen de schaduwstations 30 en 60, kan er dus geen doorgaande trein vertrekken uit schaduwstation 30 voordat er een spoor vrij is in schaduwstation 60.

Weer verder van T65 naar het schaduwstation 70

Blok van vertrek: stop/aankomstmelder 1.8, geen hoofdsein, dus zal er geen trein stoppen.

Blokken van aankomst:

T70-3, stop/aankomstmelder 1.15, hoofdsein 251 (geen fysiek sein, willekeurig nummer)

T70-4, stop/aankomstmelder 2.6, hoofdsein 68 (geen fysiek sein, willekeurig nummer)



Twee rijwegen dus:

T65 naar T70-3, wisselstraat 63 Groen, remmelder 1.7

T65 naar T70-4, wisselstraat 63 Rood, remmelder 2.5





Hiermee zijn we aangekomen vlak voor het hoofdstation, de volgende keer zullen we de eerste reis door de automatisering van mijn baan uitgevoerd hebben.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
« Reactie #28 Gepost op: 10 april 2016, 23:59:28 »
De laatste etappe, van het schaduwstation 70 naar het hoofdstation.

We staan in het schaduwstation te wachten tot de wachttijd voorbij is of dat er een vrij vervolgblok is.

Blokken van vertrek:

T70-3, stop/aankomstmelder 1.15, hoofdsein 251 (geen fysiek sein, willekeurig nummer)

T70-4, stop/aankomstmelder 2.6, hoofdsein 68 (geen fysiek sein, willekeurig nummer)



Blok van aankomst:

T80, stop/aankomstmelder 1,13, hoofdsein (Hp1) 247, aftaksein (Hp2) 180 (nog geen fysiek seinen, willekeurig nummers).



Twee rijwegen dus:

T70-3 naar T80, wisselstraat 61 groen, 57 groen na 25 seconden, schakeling stroomloze stuk, remmelder 1,14

T70-4 naar T80, wisselstraat 61 rood, 58 groen na 25 seconden, schakeling stroomloze stuk, remmelder 1,14

In de uitgeschakelde rijweg T700 naar T800 wordt via stuurmelder 1,13 (inderdaad de aankomstmelder in T80) de schakelbare stroomloze stukken via de wisselstraat 57 rood en 58 rood weer spanningsloos gezet.

Bij aankomst in T80 worden de sounds van de soundloks weer aangezet.



Het blok van aankomst T80 wordt weer blok van vertrek:

T80, stop/aankomstmelder 1,13, hoofdsein (Hp1) 247, aftaksein (Hp2) 180 (nog geen fysiek seinen, willekeurig nummers), t.z.t. komt hier ook een “aangehangen” voorsein bij, waarbij ik dan moet gaan puzzelen met de 0,4 seconden absolute doofheid van de LDT seindecoders, dit voorsein moet de seinbeelden gaan geven van het hoofdseinen in de vervolgblok waar .

De loks 8 (i.v.m. de lengte in relatie tot de lengte van het blok), 36 (i.v.m. het feit dat zijn specifieke vervolgblok bezet kan zijn met de buurtgoederentrein uit de tegengestelde richting, het is beter dat hij dan wacht in het schaduwstation 70), 40, 41 (internationale trein), 50 (i.v.m. de lengte in relatie tot de lengte van het blok) hebben een halteverbod in T80

Halteverboden in het blok na schaduwstations maken ook dat de volgorde van de treinen kan wijzigen, een andere trein gaat dan eerder, wat als voordeel heeft dat de treinenloop afwisselender is.

Blokken van aankomst:

HO1T, stop/aankomstmelder 1,6, hoofdsein (Hp1) 99, (nog geen fysiek sein, willekeurig nummer).

HO3T, stop/aankomstmelder 1,4, hoofdsein (Hp1) 211, aftaksein (Hp2) 92 (nog geen fysieke seinen, willekeurig nummers).

HO3TK (blok voor keertreinen), stop/aankomstmelder 1,4, hoofdsein (Hp1) 212, aftaksein (Hp2) 84 (nog geen fysieke seinen, willekeurig nummers).

HO4T, stop/aankomstmelder 2,10, hoofdsein (Hp1) 207, aftaksein (Hp2) 93 (nog geen fysieke seinen, willekeurig nummers).

HO4TK (blok voor keertreinen), stop/aankomstmelder 2,10, hoofdsein (Hp1) 208, aftaksein (Hp2) 83 (nog geen fysieke seinen, willekeurig nummers).

HO5T, stop/aankomstmelder 3,3, hoofdsein (Hp1) 214, aftaksein (Hp2) 94 (nog geen fysieke seinen, willekeurig nummers).







We hebben nu een heel rijtje rijwegen vanaf blok T80:

T80 naar HO1T, wisselstraat 21 Groen, remmelder 1,12, de treinen rijden i.v.m. de meegebogen wissels op lage snelheid (Hp2), de treinen 23, 36 en 10 hebben een blokverbod voor HO1T, die moeten naar de sporen 3 of 4 of 5

Op dit spoor rijden dus de treinen 6, 8, 40, 41 en 50, alleen trein 6 heeft een verplichte stop, 8, 40 en 50 mogen doorrijden als de vervolgrijweg vrij is (wat betekent dat er een spoor vrij moet zijn in schaduwstation 10) en trein 41 heeft een halteverbod (wat ook betekent dat er een spoor vrij moet zijn in schaduwstation 10).

Vanzelfsprekend is het zo geregeld dat van de stoomloks, zodra ze beginnen met remmen, de sound wordt uitgezet.





T.z.t. wordt het station uitgebreid met één spoor, wellicht wordt dat een spoor die niet langs een perron loopt, de bedoeling is dan dat de treinen 8, 40 en 50 hier gaan wachten als een vervolgrijweg vanuit HO1T niet beschikbaar is, hiervoor is een software module in ontwikkeling (en ook in test bij mij) die de treinen een tijdelijk blokverbod geven voor blok dat nieuwe blok, zodat eerst een instelbare tijd “gekeken” wordt of er een vervolgrijweg vrijkomt vanuit HO1T (de loks krijgen daar dan een halteverbod), komt die rijweg niet vrij dan gaat de trein naar dat “parkeerspoor”.

T80 naar HO3T, wisselstraat 22 Rood, 21 Rood, 23 Groen, 24 Rood, remmelder 3,1, de treinen rijden i.v.m de wisselstraat op lage snelheid (Hp2), de treinen 6, 8, 40, 41 en 50 hebben een blokverbod voor HO3T, die moeten naar spoor 1 en trein 10, die moet naar spoor 3 of 4 “keren” en trein 36, die moet naar spoor 5.





T80 naar HO3TK (keren), wisselstraat 22 Rood, 21 Rood, 23 Groen, 24 Rood, remmelder 3,1, de treinen rijden i.v.m de wisselstraat op lage snelheid (Hp2), alle treinen behalve trein 10 hebben een blokverbod voor dit blok.

T80 naar HO4T, wisselstraat 22 Rood, 21 Rood, 23 Groen, 24 Groen, 25 Rood, remmelder 2,11, de treinen rijden i.v.m de wisselstraat op lage snelheid (Hp2), de treinen 6, 8, 40, 41 en 50 hebben een blokverbod voor HO3T, die moeten naar spoor 1 en trein 10, die moet naar spoor 3 of 4 “keren” en trein 36, die moet naar spoor 5.



T80 naar HO4TK (keren), wisselstraat 22 Rood, 21 Rood, 23 Groen, 24 Groen, 25 Rood, remmelder 2,11, de treinen rijden i.v.m de wisselstraat op lage snelheid (Hp2), alle treinen behalve trein 10 hebben een blokverbod voor dit blok.

De treinen 23 en 10 kunnen dus naar twee sporen, lijkt in vergelijking met spoor 1 een ruime mogelijkheid, maar spoor 3 en 4 zijn tweerichtingssporen en moeten de sporen delen met het tegengestelde verkeer, de normale stoptrein, natuurlijk lok 10, de twee treinen die vanaf de “berg” komen en ook nog de korte kolentrein als die geen vrije rijweg over spoor 2 krijgt.

T80 naar HO5T, (goederenspoor), wisselstraat 22 Rood, 21 Rood, 23 Groen, 24 Groen, 25 Groen, remmelder 3,2, de treinen rijden i.v.m de wisselstraat op lage snelheid (Hp2), alle treinen behalve trein 36 hebben een blokverbod voor dit blok.



Alle treinen naar de sporen 3, 4 en 5 hebben een verplichte stop, vanzelfsprekend zijn er rijwegverboden vanuit T80 als de sporen 3, 4 of 5 bezet zijn vanuit de andere richting.

Zo we hebben een complete ronde gereden, ik geloof niet dat ik wat vergeten ben te vermelden, het enige wat er inmiddels gebeurd is, is dat Raptor zeer productief is met nieuwe software modules en ook de firmware, waardoor ik bepaalde zaken anders ben gaan doen en ook nog het e.e.a. moet aanpassen.

De volgende keer ga ik de andere rijrichting doen, in een verkorte beschrijving, want de principes zijn niet anders als in de nu uitgebreid beschreven rijrichting.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
« Reactie #29 Gepost op: 11 april 2016, 10:07:33 »
wauw, wat een baan! Kan jouw levenswerk NÓG groter? JA... ;D ;D
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Raages

  • Gast
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
« Reactie #30 Gepost op: 11 april 2016, 19:58:52 »

Vanzelfsprekend is het zo geregeld dat van de stoomloks, zodra ze beginnen met remmen, de sound wordt uitgezet.

Dat vind ik handig en slim bedacht. Heel realistisch.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
« Reactie #31 Gepost op: 11 april 2016, 22:00:30 »
Hallo Anne,

Allereerst; je hebt een prachtige baan !
Ik heb dit topic gevolgd van begin tot eind maar moet eerlijk zeggen dat ik het meeste niet snap.  :-[
Mijn vraag is dus waarschijnlijk een gevolg van deze onkunde en ik hoop dan ook dat je het niet verkeerd op vat.

Uit je verhaal maak ik op dat al jouw treinen een vaste samenstelling hebben en een vast traject volgen dat zich beperkt tot één bepaald stukje van je baan. Op mij komt dit een beetje over als het "rondje om de kerk" Heb je nooit behoefte om routes en samenstellingen van de treinen eens te variëren? 

Groeten, Gert-Jan

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
« Reactie #32 Gepost op: 11 april 2016, 23:43:01 »
Beste Gert Jan,

Een algemene opmerking: er is geen enkele handleiding die je snapt als je niet tegelijk de handelingen uitvoert die in de handleiding beschreven staan.......

Inderdaad de treinen rijden nu in een vaste samenstelling en een vaste route, simpel omdat de tijd van "spelen" nog niet gekomen is omdat ik de baan eerst wil afbouwen.

Als de tijd van "spelen" gekomen is dan laat ik b.v. een getrokken trein naar het berg (kop) station rijden, die zal daar kop moeten maken en dat wil ik niet automatiseren, zo zijn er nog heel veel situaties te bedenken, waarvoor de Raptor twee handige modules heeft: je bedient zelf een seinhuis, Raptor heeft er dan niets over te zeggen, behalve dat hij controleert of je het wel goed doet of je bedient zelf de lok, Raptor heeft er dan niets over te zeggen, behalve dat hij controleert of je het wel goed doet (ATB).

Rondje rond de kerk: het langste rondje is van het bergstation naar het hoofdstation en weer terug naar het bergstation, dat duurt ongeveer 15 minuten.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"
The following users thanked this post: GéJé

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
« Reactie #33 Gepost op: 22 april 2016, 11:14:37 »
Een leuk praktijkvoorbeeldje, ik krijg geregeld mijn drie buurjongens op visite, een tweeling van 7 en de "derde" is 4, met de tweeling gaat het wel goed, maar de "derde" legt zijn vingers nog wel eens op de rails.....

De sneltrein vertrekt vanaf spoor 1 van het hoofdstation, HO1T, naar blok T05, omdat daar een halteverbod is, is ook de rijweg T05 naar T10-1 ingesteld.

Wat gebeurt er: ik zie op het scherm van de Raptor de volgende mededeling verschijnen: "aankomstmelder in blok T05 heeft niet gewerkt", ik zie de sneltrein stoppen voordat hij in blok T05 is aangekomen, ik kijk in "trein posities" en zie dat volgens het systeem de sneltrein is aangekomen in blok T10-1.

Ik vraag waar de "derde" is, hoor zijn stem bij blok T10-1 vandaan komen en trek de conclusie dat hij met zijn vingertjes de aankomstmelder van blok T10-1 geactiveerd heeft.....

Het nuttige van dit soort voorvallen is, dat je je zelf aanleert om te analyseren waarom dingen gebeuren zoals ze gebeuren.

Groet,  Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Raages

  • Gast
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
« Reactie #34 Gepost op: 24 april 2016, 14:47:54 »
In je verhaal lees ik een aantal malen de afkorting b.g., maar het is mij niet duidelijk waar dat voor staat.  :-\

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
« Reactie #35 Gepost op: 24 april 2016, 23:33:31 »
De afkorting b.g. betekent "boven genoemd".

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
« Reactie #36 Gepost op: 22 mei 2016, 23:34:29 »
Het hoofdspoor in de rijrichting “met de klok mee” (M)

Dit verslag wordt een stuk korter als het verslag “tegen de klok in”, omdat de principes exact hetzelfde zijn, wel wordt het daardoor een redelijk “duf” verhaal………

Ik begin met de treinen die in deze richting rijden:

De stoptrein, getrokken door een E04, decodernummer 4, de lok heeft een Märklin/Esu MFX decoder, rijdt op Motorola 28 stappen en heeft een standaard Märklin motor, er hangen drie 3-assige Umbauwagens achter, totale lengte is 85 centimeter.



De keertrein van/naar het hoofdstation is reeds bekend uit het eerste deel, een E 10.3, decodernummer 10, de lok heeft een standaard Märklin/Esu decoder en rijdt op Motorola 28 stappen, heeft een Märklin SDS motor, er hangen 2 wagons achter, waarvan de achterste een stuurstandrijtuig is, de totale lengte is ruim 70 cm, inmiddels is de trein verlengd met een 4-assige Umbauwagen.



De lange goederentrein, getrokken door een E94, decodernummer 19, de lok heeft een Esu V3.0/M4 Lokpilot, rijdt op Motorola 28 stappen en heeft een standaard Märklin motor, er hangen 9 wagons achter, de totale lengte is 165 centimeter.



De passagierssneltrein, getrokken door een BR 221, decodernummer 21, de lok heeft een Esu V3.0/M4 Loksound, rijdt op Motorola 28 stappen en heeft een standaard Märklin motor, er hangen vier standaard vier assige rijtuigen en een Speisewagen achter, totale lengte 160 centimeter.



De Zwitserse trein, getrokken door een SBB Re 4/4II, decodernummer 44, de lok heeft een standaard Esu V3.0/M4 decoder, rijdt op Motorola 28 stappen en heeft een standaard Märklin motor, er hangen zes “Leichtstahl” wagens achter, totale lengte is ca 170 cm.



De lokale goederentrein, getrokken door een BR 64, decodernummer 64, de lok heeft een Esu V3.5 Loksound en rijdt op Motorola 28 stappen, heeft een Märklin SDS motor, er hangen 6 goederenwagons achter, de totale lengte is 90 centimeter.



De kleine kolentrein (bedoeld om kolen weg te halen bij de kolenmijn in Darligen), getrokken door een BR 94.5, decodernummer 71, de lok heeft een Esu V4.0/M4 Loksound, rijdt als test al een poosje op DCC 28 stappen en heeft een Märklin middenmotor, er hangen 6 kolenwagentjes achter, de totale lengte is 95 centimeter.



De test die ik nu doe met de BR 94.5 met het rijden op DCC, en dus de Raptor op multi-protocol Motorola en DCC, heeft geen enkel probleem gegeven, ik merk geen verschillen in rijgedrag, ik ga nu langzaam de andere loks met een Esu decoder ook op DCC zetten en kijken of ik nog steeds geen verschillen in rijgedrag zie.

In het station Darligen komen de twee treinen vanaf het bergstation weer op de hoofdbaan:

De eerste  keertrein van het bergstation is een VT 04.5 dieseltreinstel, decodernummer 38, de trein heeft een standaard Märklin/Esu decoder met sound en rijdt op Motorola 28 stappen, heeft een Märklin SDS motor, de totale lengte is ca. 50 cm



De tweede keertrein van het bergstation is een V 100 diesellok, decodernummer 25 , de lok heeft een oude Märklin 6090X decoder en rijdt op Motorola 27 stappen, heeft een standaard Märklin motor, er hangen twee Silberlingen achter, waarvan de achterste een stuurstandrijtuig is, de totale lengte is wat minder als 70 cm.



De vertreksporen uit het hoofdstation:

HO2M, stop/aankomstmelder 3,7, hoofdsein 102 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), aftaksein i.v.m. scherpe bocht en meegebogen wissels 88 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), of er ook een aangehangen voorsein bij komt, moet ik nog beslissen

Van dit spoor vertrekt de passagierssneltrein na een wachttijd, ook de lange goederentrein kan er vandaan vertrekken als hij niet in één keer door kan rijden omdat er geen vrij spoor is in schaduwstation 70.

De Zwitserse trein heeft halteverboden in het inrijspoor, HO2M en het uitrijspoor, zodat hij altijd door het station rijdt.

De kleine kolentrein rijdt soms ook over spoor 2, hij heeft een in tijd gelimiteerd blokverbod voor spoor 3 of 4 en een halteverbod in HO2M, zodat er door Raptor eerst gekeken wordt of hij door kan rijden over spoor 2 en als dat niet zo is, hij naar spoor 3 of spoor 4 gaat.

Alle b.g. treinen hebben een blokverbod voor de sporen 3, 4 en 5.

HO3M, stop/aankomstmelder 3,1, hoofdsein 212 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), aftaksein i.v.m. afbuigende en meegebogen wissels 89 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), of er ook een aangehangen voorsein bij komt, moet ik nog beslissen.

HO4M, stop/aankomstmelder 2.11, hoofdsein 208 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), aftaksein i.v.m. afbuigende en meegebogen wissels  90 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), of er ook een aangehangen voorsein bij komt, moet ik nog beslissen.

Van deze twee sporen vertrekt de stoptrein en, indien de kleine kolentrein niet over spoor 2 kon/mocht rijden, de kleine kolentrein.

HO3TK, stop/aankomstmelder 1,4, hoofdsein 212 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), aftaksein i.v.m. afbuigende en meegebogen wissels  89 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), of er ook een aangehangen voorsein bij komt, moet ik nog beslissen, natuurlijk krijgen de treinen een opdracht om de rijrichting om te keren voordat ze vertrekken.

HO4TK, stop/aankomstmelder 2,10, hoofdsein 208 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), aftaksein i.v.m. afbuigende en meegebogen wissels  90 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), of er ook een aangehangen voorsein bij komt, moet ik nog beslissen, natuurlijk krijgen de treinen een opdracht om de rijrichting om te keren voordat ze vertrekken.

Van deze twee sporen vertrekken de keertreinen van/naar het bergstation en de keertrein van/naar het hoofdstation nadat zij zijn binnen gekomen vanuit de rijrichting “tegen de klok in”.

HO5M, stop/aankomstmelder 3,2, hoofdsein 220 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), aftaksein i.v.m. afbuigende en meegebogen wissels  91 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), of er ook een aangehangen voorsein bij komt, moet ik nog beslissen, van dit spoor vertrekt de lokale goederentrein.

Het blok van aankomst voor al deze stationssporen in M80, stop/aankomstmelder 2,1, geen remmelder, geen hoofdsein zodat alle treinen er niet zullen stoppen (zodra ik voorseinen ga installeren moet dat veranderen en moeten alle treinen een halteverbod in M80 krijgen).

Wisselstraten naar M80:

HO2M: 22 groen, 23 rood.
HO3M en HO3TK: 24 rood, 23 groen, 22 groen
HO4M en HO4TK: 24 groen, 23 groen, 22 groen, 25 rood
HO5M: 25 groen, 24 groen, 23 groen, 22 groen, het wissel direct na HO5M is nog niet aangesloten.

Alle wissels schakelen steeds 1 seconde na elkaar.

Het blok M80 wordt vanzelf weer blok van vertrek naar de blokken M70-1 en M70-2

M70-1, stop/aankomstmelder 2,3, hoofdsein 66 (willekeurig nummer, geen fysiek sein geplaatst), remmelder 2,2, wissel vanuit M80: 62 rood.

M70-2, stop/aankomstmelder 1,1, hoofdsein 249 (willekeurig nummer, geen fysiek sein geplaatst), remmelder 1,10, wissel vanuit M80: 62 groen.

De blokken M70-1 en M70-2 worden vanzelf weer de blokken van vertrek naar blok M65.

Alle treinen hebben een verplichte wachttijd in deze blokken.

M65, stop/aankomstmelder 2,4, geen hoofdsein, dus de treinen zullen niet stoppen in M65, dus ook geen remmelder.

Wisselstraat vanuit M70-1: 64 rood, 59 groen na 30 seconden (zet spanning op het spanningsloze stuk)

Wisselstraat vanuit M70-2: 64 groen, 60 groen na 30 seconden (zet spanning op het spanningsloze stuk)

De spanningsloze stukken worden weer spanningsloos gemaakt door de stuurmelder 2,4 in de uitgeschakelde rijweg 700 naar 600.

Omdat ik in een ander schaduwstation aan het hobbyen ben omdat het nuttige stuk tussen het inrijwissel en het stroomloze stuk één centimeter te kort is voor een bepaalde trein, ben ik me gaan verdiepen in de software module “Aankomst-acties” (55G - 1.0), wat niets anders is als het schakelen van een magneetartikel bij de aankomst van een trein, deze mogelijkheid kan ik dus ook gebruiken i.p.v. de stuurmelder.

Het blok M65 wordt vanzelf weer blok van vertrek naar de blokken M 60-4 en M60-5

M60-4, stop/aankomstmelder 3,5, hoofdsein 243 (willekeurig nummer, geen fysiek sein geplaatst), remmelder 1,5, wissel vanuit M65: 125 rood.

M60-5, stop/aankomstmelder 2,15, hoofdsein 244 (willekeurig nummer, geen fysiek sein geplaatst), remmelder 2,12, wissel vanuit M65: 125 groen.

De blokken worden vanzelf weer blokken van vertrek naar:

Voor de doorgaande treinen in het komende station Darligen: M50H1, stop/aankomstmelder 3,4, hoofdsein Hp0/Hp1 242 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), remmelder 3,8

Voor de stoptreinen in het komende station Darligen: M50H2, stop/aankomstmelder 3,4, hoofdsein Hp0/Hp1 242 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), hoofdsein Hp0/Hp2 164 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), remmelder 3,8

Ik heb voor het station Darligen een afwijkend seinsysteem, een Hp2 sein heeft de betekenis: verwacht een afbuigende wissel of dat het volgende sein op onveilig staat.

Alle treinen hebben een verplichtte wachttijd in M60-4 en M60-5, de sneltreinen hebben een halteverbod in alle blokken tot het volgende schaduwstation (30), de lange goederentrein heeft geen halteverbod in M50H1, alle “lange” treinen hebben een blokverbod voor M50H2 en alle stoptreinen hebben een blokverbod voor M50H1

Wisselstraat vanuit M60-4: 131 groen, 142 groen na 35 seconden (zet spanning op het spanningsloze stuk)

Wisselstraat vanuit M60-5: 131 rood, 141 groen na 35 seconden (zet spanning op het spanningsloze stuk)

De spanningsloze stukken worden weer spanningsloos gemaakt door de stuurmelder 3,8 in de uitgeschakelde rijweg 600 naar 500.

Het blok M50H1 wordt vanzelf weer blok van vertrek naar DA2M1, dit is spoor 2 van het station Darligen, stop/aankomstmelder 5,10, hoofdsein Hp0/Hp1 55, afsluitsein 56 (gaat automatisch mee met het hoofdsein), 5,8, ingaande wissel 15 groen.

Het blok M50H2 wordt vanzelf weer blok van vertrek naar DA2M2, dit is spoor 2 van het station Darligen, stop/aankomstmelder 5,10, hoofdsein Hp0/Hp1 55, afsluitsein 56 (gaat automatisch mee met het hoofdsein), 5,8, ingaande wissel 15 groen.

De stoptreinen maken een stop in het station Darligen, ook de lokale goederentrein en de korte kolentrein, ook komen in station Darligen de twee treinen vanuit het bergstation St. Niklaus weer op de hoofdlijn (wordt een apart hoofdstuk).

De blokken DA2M1 en DA2M2 worden vanzelf weer blokken van vertrek naar blok M40, stop/aankomstmelder 5,2, geen hoofdsein dus zal er geen trein stoppen, dus ook geen remmelder, wissel 18 groen (is een “rangeer” wissel)

Het automatiseren van een modelspoorbaan is een zich herhalende bezigheid, dus blok M40 wordt vanzelf weer blok van vertrek naar:

M30-1, stop/aankomstmelder 6,7, hoofdsein 246 (willekeurig nummer, geen fysiek sein geplaatst), remmelder 6,6, wissel vanuit M40: 41 groen.

M30-2, stop/aankomstmelder 6,2, hoofdsein 226 (willekeurig nummer, geen fysiek sein geplaatst), remmelder 6,1, wissel vanuit M40: 41 rood.

Alle treinen hebben een verplichte wachttijd in deze blokken.

En deze twee blokken worden weer blokken van vertrek naar blok M25, stop/aankomstmelder 5,16, geen hoofdsein dus zal er geen trein stoppen, dus ook geen remmelder (blok M25 is een tussenblokje, bedoeld om het achterliggende blok weer zo snel mogelijk vrij te hebben voor achteropkomend verkeer), in blok M25 staat wel het voorsein voor het volgende hoofdsein, decodernummer 111.

M30-1, wisselstraat: 42 groen, 77 rood na 35 seconden (zet spanning op het stroomloze stuk)

M30-2, wisselstraat: 42 rood, 78 rood na 35 seconden (zet spanning op het stroomloze stuk)

De stuurmelder 5,16 in de uitgeschakelde rijweg 300 naar 250 zet de stroomloze stukken weer spanningsloos en doet de bomen van de overweg in het volgende blok dicht, decodernummer 86.

Blok M25 is het laatste blok voor het paradebaanvak, zoals eerder is gebleken is het paradebaanvak net te kort voor een mooie remming van de snelle treinen mocht het sein aan het einde van het paradebaanvak op onveilig staan, een aantal treinen vertrekt dan ook uit M30-1 en M30-2 op een iets lagere snelheid.

Bij aankomst op de stop/aankomstmelder van blok M25 wordt die snelheidsbeperking opgeheven en zullen de treinen doortrekken……tenzij het sein aan het eind van het paradebaanvak op onveilig staat, want de b.g. stop/aankomstmelder is ook de remmelder, dus in dat geval begint de remming.

Blok M25 wordt weer blok van vertrek naar blok M20 (het paradebaanvak), stop/aankomstmelder 5,15, hoofdsein 109, geen wissels, remmelder 5,16

De internationale trein heeft in blok M20 een halteverbod en zal dus alleen uit M30-1 en M30-2 vertrekken als hij een vrije rechtstreekse rijweg heeft naar het volgende schaduwstation (10)

Blok M20 wordt weer blok van vertrek naar blok M10-3 en M10-4

M10-3, stop/aankomstmelder 3,12, hoofdsein 215 (willekeurig nummer, geen fysiek sein geplaatst), remmelder 3,13, wissel vanuit M20: 46 groen.

M10-4, stop/aankomstmelder 4,16, hoofdsein 210 (willekeurig nummer, geen fysiek sein geplaatst), remmelder 6,14, wissel vanuit M20: 46 rood.

Via stuurmelder 5,9 in de uitgeschakelde rijweg M200 naar M100 worden de bomen van de spoorwegovergang weer open gedaan.

We beginnen het eindpunt te naderen, M10-3 en M10-4 worden weer blokken van vertrek naar M05, het inrijspoor van het hoofdstation, de eerste schiftingen vinden hier al plaats: de lokale goederentrein mag niet vertrekken als spoor 5 in het station bezet is en heeft een halteverbod in M05 en de internationale trein heeft halteverboden voor alle blokken tot het volgende schaduwstation (70)

M05, stop/aankomstmelder 1,2, hoofdsein Hp0/Hp1 97, (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), hoofdsein Hp0/Hp2 96 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst).

M10-3 naar M05, wisselstraat 47 rood, 79 groen na 20 seconden (spanning op het stroomloze stuk), remmelder 1,3

M10-4 naar M05, wisselstraat 47 groen, 52 rood na 20 seconden (spanning op het stroomloze stuk), remmelder 1,3

De stuurmelder 1,3 zet in de uitgeschakelde rijweg M100 naar M050 de stroomloze stukken weer spanningsloos.

De laatste rijwegen in de hoofdlijn “met de klok mee”, M05 wordt weer (een aantal) blok van vertrek naar:

HO2M, stop/aankomstmelder 3,7, wisselstraat 31 groen, remmelder 1,16, deze rijweg wordt gebruikt door de sneltrein, de internationale trein, de lange goederentrein en indien hij door kan rijden, de korte kolentrein, die heeft een halteverbod in HO2M, een tijdelijk blokverbod voor de sporen 3 en 4 en een blokverbod voor spoor 5, als het te lang duurt voordat de doorgaande rijweg over spoor 2 vrijkomt, gaat de trein naar spoor 3 of 4 en kan achteropkomend verkeer hem inhalen.

De sneltrein, de internationale trein en de lange goederentrein hebben blokverboden voor alle blokken in de sporen 3,
4, en 5

HO3M en HO3MK, stop/aankomstmelder 3,1, wisselstraat 31 rood, 29 rood, remmelder 1,4, deze rijweg wordt gebruikt door de stoptrein, de korte kolentrein (indien hij niet over spoor 2 mag), de keertrein (HO3MK) en de beide treinen die van het bergstation gekomen zijn (HO3MK), al deze treinen hebben een blokverbod voor de blokken in spoor 2 en 5

HO4M en HO4MK, stop/aankomstmelder 2,11, wisselstraat 31 rood, 29 groen, 30 rood, remmelder 2,10, deze rijweg wordt gebruikt door de stoptrein, de korte kolentrein (indien hij niet over spoor 2 mag), de keertrein (HO4MK) en de beide treinen die van het bergstation gekomen zijn (HO4MK), al deze treinen hebben een blokverbod voor de blokken in spoor 2 en 5

HO5M, stop/aankomstmelder 3,2, wisselstraat 31 rood, 29 groen, 30 groen, de wissel vlak voor HO5M is nog niet aangesloten, remmelder 3,3, deze rijweg wordt gebruikt voor de lokale goederentrein, die een blok verbood heeft voor de blokken in spoor 2,3 en 4.

Dit (duffe) stuk is nu weer beschreven, maar dat was nodig voor de compleetheid, in de volgende aflevering ga ik beginnen aan de bergsporen, interessant om dat dat enkelspoor is en wat ook mooie foto’s oplevert.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"