Bij mijn weten gaat het er in Koploper alleen maar om dat de melder geactiveerd wordt.
Toelichting: Bij geautomatiseerd rijden moet je in mijn beleving de optrek- en remvertraging in alle decoders uitschakelen, zodat het besturingsprogramma de volledige controle heeft. Als het programma dan ook de snelheden van de verschillende locomotieven kent en de lengtes van de baanstukken, is het moment van detecteren voldoende om de loc op precies de gewenste plek te laten stoppen.
Bij
drierail met massadetectie vindt al detectie plaats zodra er een enkele as de beide railstaven verbindt. Je kunt dan met heel korte meldsecties werken, omdat bij drierail de eerste as al tot detectie leidt. Vandaar dat bij
@Anne de detectie al plaats vindt zodra de eerste as over de scheidingslas gaat.
Bij
tweerail met stroomdetectie moet er echt stroomafname in de meldsectie plaats vinden voordat de bezetmelder een melding geeft. Die sectie zal dus iets langer moeten zijn, want lang niet altijd is de eerste as ook een stroomafnemende as. En dan ligt het aan je materieel of 10cm voldoende lengte is (waarschijnlijk niet). Heb je bijvoorbeeld een treinstel waarvan het eerste draaistel stroom afneemt op links, en het tweede op rechts (of precies andersom) dan is het afhankelijk van de rijrichting welk van deze draaistellen tot stroomafname via de bezetmelder leidt. Is dat het eerste draaistel, dan zou een meldsectie van 5cm al voldoende kunnen zijn. Maar als het pas het tweede draaistel is dat tot detectie leidt, dan moet de hele kopbak binnen de meldsectie passen. Anders staat het eerste draaistel al in het volgende blok voordat de bezetmelder het tweede draaistel kan detecteren! Je weet nooit welk draaistel tot detectie gaat leiden - het treinstel kan immers zomaar precies andersom op het spoor komen, en als je meerdere treinstellen hebt kan het ook per treinstel verschillend zijn. Vandaar dat bij tweerail in h0 toch het algemene advies is om een meldsectie zo'n 30cm lang te maken - elk motorrijtuig past daar binnen.
Voor de werking van Koploper of ITrain maakt die lengte niet veel uit, dus hoef je daar bij de keuze van de lengte geen rekening mee te houden. De Raptor ken ik niet, maar daar zal Anne ongetwijfeld kunnen zeggen hoe groot de invloed van de lengte van een meldsectie is.
Overigens en terzijde vind ik de naam "stopblok" verwarrend, omdat je daarmee praat over een heel blok. Een meldsectie of stopsectie is slechts een deel van een blok.