Dag Roelof,
Er zijn veel wegen (eh., sporen) die naar Rome leiden. Zoveel mensen zoveel voorkeuren. Ik verwacht dat je veel verschillende tips zult krijgen. Ik ben zelf met een klein baantje bezig en heb op een mdf plaat een laag piepschuim van 4 cm dikte gelijmd (met witte houtlijm). Hierin heb ik mooi de draaischijf kunnen 'verzinken' ( de draaischijf heeft een inbouw diepte van 3,5 cm nodig...) Ook een eventuele wissel aandrijving ( bv met servo's) hoeft dan niet perse onder de baan te komen maar kan ook naast het spoor in het piepschuim weggewerkt worden. Achteraf had ik beter hardschuim (styrodur) kunnen gebruiken, dat geeft wat minder rotzooi bij bewerken. Denk wel goed na over bereikbaarheid van onder af. Een originele wissel aandrijving van Marklin C-rail is alleen van onder af in te bouwen. Meestal zaagt men precies onder het wissel een stukje tafel weg om van onderaf de aandrijving te kunnen vervangen. Doordat ik met weinig treinen tegelijk zal rijden maak ik mij om geluid helemaal niet druk. Bij grotere banen waar veel treinen tegelijk onderweg zijn zal dat anders liggen. Over geluid en geluiddemping is al veel geschreven op diverse fora, tips over dit onderwerp laat ik graag aan meer ervaren mensen over.
Ik werk met K-rails van Marklin die ik eerst op een paar plaatsen met witte houtlijm heb vastgezet (een beetje houtlijm tussen 2 bielzen laten lopen, niet teveel anders is er geen ruimte meer voor ballast, verzwaar de rails met wat gewichtjes en na een nachtje drogen zit de rails vrij aardig vast. Goed genoeg om proef te rijden. Ligt alles naar tevredenheid dan kun je gaan ballasten waarmee de rails definitief komt vast te liggen.
Succes met de bouw van je baan! Mvg, Frans