Auteur Topic: Volgorde vanaf een lege MDF-plaat  (gelezen 6280 keer)

rdatema

• Gast
Volgorde vanaf een lege MDF-plaat
« Gepost op: 18 september 2015, 18:48:16 »
Vandaag enthousiast een stevig meubel gefabriekt voor mijn nieuwe baan. In AnyRail druk geweest een soort van baanplan en wil nu graag beginnen met bouwen. Toen rees een in mijn ogen triviale maar wezenlijke vraag: welke volgorde is handig ? Als ik nu de rails op de plaat schroef zie je MDF, das niet echt fraai. Eerst een onderlaag ? Of later opvullen op creatieve manier ? Zijn er webshops met ondergrond ?

Klinkt allemaal redelijk basic, maar vandaar ook maar in deze rubriek :)...

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Volgorde vanaf een lege MDF-plaat
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2015, 20:47:25 »
Als de rails op de geschroefd is kan je alles ballasten met een strooimateriaal van zaagsel of grint. Eerst strooien ... dan besprenkelen met verdunde houtlijm. Als je even zoekt is er hierover wel wat te vinden op het forum. Anders even op Google zoeken met rails balasten. Succes man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Frans

• Perronmedewerker
  • **
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2015, 20:57:54 »
Dag Roelof,

Er zijn veel wegen (eh., sporen) die naar Rome leiden.  Zoveel mensen zoveel voorkeuren.  Ik verwacht dat je veel verschillende tips zult krijgen. Ik ben zelf met een klein baantje bezig en heb op een mdf  plaat een laag piepschuim van  4 cm dikte gelijmd (met witte houtlijm).  Hierin heb ik mooi de draaischijf kunnen 'verzinken' ( de draaischijf heeft een inbouw diepte van 3,5 cm nodig...)  Ook een eventuele wissel aandrijving ( bv met servo's) hoeft dan niet perse onder de baan te komen maar kan ook naast het spoor in het piepschuim weggewerkt worden.  Achteraf had ik beter hardschuim (styrodur)  kunnen gebruiken, dat geeft wat minder rotzooi bij bewerken.  Denk wel goed na over bereikbaarheid van onder af.  Een originele wissel aandrijving van Marklin C-rail is alleen van onder af in te bouwen.  Meestal zaagt men precies onder het wissel een stukje tafel weg om van onderaf de aandrijving te kunnen vervangen.  Doordat ik met weinig treinen tegelijk zal rijden maak ik mij om geluid helemaal niet druk.  Bij grotere banen waar veel treinen tegelijk onderweg zijn zal dat anders liggen.  Over geluid en geluiddemping is al veel geschreven op diverse fora, tips over dit onderwerp laat ik graag aan meer ervaren mensen over.
Ik werk met K-rails van Marklin die ik eerst op een paar plaatsen met witte houtlijm heb vastgezet (een beetje houtlijm tussen 2 bielzen laten lopen, niet teveel anders is er geen ruimte meer voor ballast, verzwaar de rails met wat gewichtjes en na een nachtje drogen zit de rails vrij aardig vast.  Goed genoeg om proef te rijden.  Ligt alles naar tevredenheid dan kun je gaan ballasten waarmee de rails definitief komt vast te liggen.

Succes met de bouw van je baan!  Mvg, Frans
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2015, 21:38:49 »
Persoonlijk ga ik ook voor de manier van Pierre.
Isolatie onder de baan neemt wel wat geluid weg, maar resolutie heb je altijd weer als het vast ligt. Dus ik heb er lekker niks onder en stoor me niet aan het geluid.

Baan uitleggen verhogingen aan brengen, tijdelijk vastzetten, ballasten, verdunde houtlijm er in en het ligt op zijn plek en ziet er netjes uit
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

rdatema

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 19 september 2015, 09:10:33 »
Oke, dank jullie wel. Vandaag uitleggen en voor de eerste keer een hoogteverschil maken voor het overbruggen van de hoogte van de tafel naar de vensterbank.

Daarvan gaat een gedeelte door een berg lopen (die daarna ook gemaakt gaat worden). Ik probeerde wat webshops te vinden voor bijvoorbeeld tunnel-doorgangen, iemand tips voor goede adressen ? Laatst in Leeuwarden geweest en vwb rails en wat ander klein spul goed geslaagd, maar die lui hebben geen webshop. Of is een bezoek aan Houten ernstig de moeite waard ?

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #5 Gepost op: 19 september 2015, 10:31:21 »
Als geluidsdemping van de rails je wat waard is, moet je de rails in ieder geval niet vastspijkeren of -schroeven aan de ondergrond. Als je een dempende bedding gebruikt, lijm dan de rails met een flexibele lijm op de dempende ondergrond. De meesten doen dat door de rails van ballast te voorzien, en dat met verdunde boekbinderslijm te fixeren. Dat lijkt op houtlijm, maar blijft ietwat flexibel waardoor het een minder harde verbinding vormt. Tot de lijm droog is kun je de rails met spelden op z'n plek houden.

Als je hard op de MDF plaat wilt gaan werken, kan het handig zijn die plaat eerst donkerbruin te schilderen. Het beschermt het oppervlak van de plaat tegen eventueel vocht, en vormt een betere ondergrond wanneer je later met gras en dergelijke aan de gang gaat.

Een bezoek aan Houten is naar mijn idee altijd de moeite waard. Eurospoor (over een maand is dat alweer) heeft ook altijd een flink aanbod van handel, en daar staat naar mijn idee meer nieuw spul dan op Houten. Houten is qua handel wel wat groter, en goedkoper wat betreft toegang en parkeren.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2015, 11:14:49 »
Houten is zeker voor jouw als beginner de moeite waard om heen te gaan.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Dirk knutsel

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 19 september 2015, 15:42:07 »
Hoi Roelof  je kan je sporenplan eerst uizetten op je plaat en daarna je rails volgens het plan met dubbelzijdig tape. ( wat een dempende werking heeft )vast zetten .
Het heeft ook het voordeel als je rails gaat instrooien met ballast dat dit ook gelijk aan je tape blijft vast plakken tussen de bielzen en aan de buitenzijde tussen de bielzen.
Dus dat scheelt een hoop lawaai als je het vergelijkt met instrooien en daarna met verdunde houtlijm nabewerking  wat hard opdroogt

Groet Dirk