Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Mechanische techniek

2-rail wissel ombouwen naar 3-rail

<< < (2/3) > >>

Frans:
Allen dank voor jullie reactie!  Ik heb het tandradlokje met de hand over een (Marklin) wissel geduwd en dan komt het kunststof tandrad in contact met de verhoogde puko' s van het wissel. Het lokje zal er in de praktijk wel overheen 'hobbelen' omdat het maar een heel klein hoogteverschil is maar ik ben wel bang dat het tandrad beschadigd zal raken.  Nu verwacht ik niet dat het lokje ooit nog op een echte tandradbaan zal lopen, maar ook ik kan niet in de toekomst kijken. Het lokje is inmiddels jeugdsentiment en zo' n 40 jaar oud dus daar ben ik erg zuinig op. Mogelijk kan ik in plaats van puko's een stripje metaal gebruiken daar rolt het tandrad wel soepeler overheen. Om een goed elektrisch contact te waarborgen kan ik de wielen van beide wagonnetjes elektrisch geleidend maken en lok en wagens elektrisch met elkaar verbinden.
Daarnaast is de simpelste oplossing de aanschaf van een 2-rail lokje dat geen tandrad heeft.  Een leuk klein gebruikt lokje zal me de kop ook niet kosten.

Via internet heb ik inmiddels firma's gevonden die losse puko-strips aanbieden die prima geschikt zijn om een standaard wissel om te bouwen.

Mijn oorspronkelijke idee om gaatjes in de bielsen te boren en daar van onder af contacten (uit een oude connector) doorheen te steken wil ik nog niet helemaal aan de kant zetten. De contacten zijn verguld dus qua kleur niet echt passend maar daar is misschien ook wel een oplossing voor. Bijvoorbeeld matzwart maken en alleen het uiterste puntje ongelwkt laten.  Of misschien is er wel geleidende verf in een zwarte kleur.  We zien wel!

Het kan nog wel even duren voordat ik hier echt werk van kan maken, ik ben in gedachten al veeeel verder met de bouw van het spoortje en dat is al leuk op zich, toch?  Uiteraard zal ik 'verslag'  uitbrengen als het zo ver is!

Groetjes, Frans

Wim Corduwener:
Beste @Frans,
Ik ben er nog wel erg nieuwsgierig naar hoe je dat wilt regelen dat er afwisselend wissel- en gelijkstroom locjes gaan rijden op dezelfde baan. Ga je dan steeds wisselen van transformator? En die gelijkstroom rails, gaan die dan geen kortsluiting maken met die Märklin-rails?
Of begrijp ik het nou helemaal verkeerd?

Frans:
Hoi Wim en andere geinteresseerden,
Bij de K- rail van Marklin zijn de beide railstaven niet gekoppeld. Bij de wissels (helaas) wel.  Door deze scheiding kun je bij Marklin spoorbezetmeldingen creëren. Door afwisselend, nooit tegelijkertijd, het spoor op gelijk- of wisselspanning te zetten kan met 2-rail of 3-rail gereden worden. Uiteraard moet een Marklin trein op een apart (zij)spoor gezet worden om elektrisch contact tussen beide railstaven te voorkomen. Vandaar dat ik via een wissel 2 aparte opstelsporen wel creëren. Staat de Marklin trein op haar eigen spoor dan wordt dit deel elektrisch losgekoppeld van de rest en kan ik de gelijkstroom trafo 'activeren'. En zo ook omgekeerd.  Met name voor het 2-rail gebruik moet ik een 2-rail wissel, vanwege de gescheiden railstaven, van puko's voorzien om er met de Marklin lok overheen te kunnen rijden. 
Mvg, Frans

Wim Corduwener:
Nou @Frans zo te lezen word jij hier de allereerste modelspoorder die met twee systemen doorelkaar rijdt. Gefeliciteerd!

Frans:
Hoi Wim,
Ben zelf ook wel een beetje benieuwd of het wisselbedrijf gaat werken.  Ik weet nog niet hoe ik via m' n tablet een link kan invoegen, maar kijk eens op de site www.michael-robert-gauss.de.  en klik dan op unterpreuschwitz.
Met een simpel 2 polig schakelaartje kun je eenvoudig omschakelen van wissel- naar gelijkstroom.
Op een recht stuk rail eenvoudig, maar ik wil er een wissel bijzetten.  De website laat zien hoe je een c-rail wissel om kunt bouwen en mogelijk kan dat op een vergelijkbare manier met een k-rail wissel. Lukt dat niet dan ga ik een 2-rail wissel van puko's voorzien. Uiteraard moet de Marklin trein wel op een zijspoor komen te staan wat met een tweede schakelaar (elektrisch) van de rest van het spoor gescheiden kan worden, anders zorgen de wielen/assen voor kortsluiting bij 2-rail bedrijf.  De "grote" baan blijft 100% 3-rail. Bovenstaand 'geintje' wil ik uitproberen op een kort lijntje dat losstaat van het grote spoor.  Het Marklin deel wordt wel elektrisch met het hoofdspoor verbonden om met 1 regelaar hoofdbaan en zijspoortje te kunnen 'bedienen'. 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie