Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Mechanische techniek

2-rail wissel ombouwen naar 3-rail

<< < (3/3)

Jan Trein:

--- Citaat van: Frans op  6 juli 2015, 17:56:51 ---Bij de K- rail van Marklin zijn de beide railstaven niet gekoppeld. Bij de wissels (helaas) wel. 

--- Einde van citaat ---
Velen gingen je voor, op het gebied van 2-rail en 3-rail mixen, ook bij de oosterburen.
Kijk eens hier (Duitstalig).
Dat gaat over de aanpassing van standaard k-wissels aan 2-rail (en 3-rail) bedrijf. Dat geldt ook voor meegebogen wissels.

Plaatje zie:
http://abload.de/img/weiche-dc2r5ks7.png

Je ziet daarop zo'n wissel afgebeeld, met de twee holle bielzen waardoor spoorstaven zijn verbonden. Die twee moeten eruit voor 2-rail gebruik.

Bij dit plaatje:
http://up.picr.de/14500824zu.jpg

Bij 2-rail gebruik moet je de letter "A" verwijderen; die je eventueel geïsoleerd terug kunt lijmen.
Die letter "A" zit vast aan de wisseltongscharnieren, en die verbinding kun je niet hebben bij 2-rail.

Het gaat in dit plaatje ook om twee spelden (of schakelaar gestuurde verbindingen) tussen de buitenste en binnenste spoorstaven. Want de twee binnenste spoorstaven hebben geen stroom, alleen de letter "A" heeft massa, Dat is alles, bij zo'n k-rail handwissel.

Jouw probleem ligt natuurlijk een beetje anders vanwege het tandrad van de Fleischmann lok. Dat moet niet alleen over de puko's, maar ook over de binnenste spoorstaven van de wissel. Daar zou je dus ook een stukje ter breedte van het tandrad of ter breedte van het sleepcontact tussen uit kunnen zagen (de breedste van die twee). In dat gat leg je in plaats van puntcontacten de rail van het tandrad.

Waar ik het zelf eerst aan moet denken zijn de wissels van de MGB; dat zijn wissels met een tandrad spoorstaaf erin.
Met een beetje handigheid gebruik je die tandrad constructie als puntcontact voor de sleper.
zie: http://weichen-walter.de/produkte/H0m-weichen/detail/mgb.html, en dan met name deze foto:

http://weichen-walter.de/produkte/H0m-weichen/img/detail/EWr-zahn-2x-2012.01.26.258k.jpg

Frans:
Hallo Jan,

Welkom op ons forum en leuk dat ik (als kleine jongen tussen alle 'groten') jou er toe heb gebracht je aan te melden.
En bedankt voor je PB.  Ik kom er nog op terug, moet (mag) nu naar m'n werk....

Mvg,Frans

Jan Trein:
Als je afziet van de tandrad oplossing en gewoon 2-rail met 3-rail wil mixen op een deel van je baan, kijk dan eens naar een tweedehands peco wissel (kosten max 10 €).  Alle Weichen Walter puntcontact strips passen alleen op peco en tillig wissels. Of liever gezegd, hij maakt een set voor peco en een set voor tillig.

Alle andere soorten wissels piko, roco, trix, enz, hebben geen goede bielsafstand voor zijn strips.
Wat meestal wel werkt is de Peco SL-18 pukostrip. Die past door z'n rekbaarheid in bijna iedere 2-rail wissel. Alleen weer niet in de nieuwe trix (marklin C-rail zonder puntjes).
Peco SL-18 is bij diverse zakenin Nederland  te koop (voor circa € 4,50 tot € 5 ,-) voor 1,20 m lengte.

Je kunt ook gewoon een k-wissel aanpassen:


Dit soort k-wissels zijn tweedehands (omdat het handwissels zijn, meestal zonder handsteller, en zonder ovp) vaak ook ver onder een tientje te koop. Dat geeft een prettiger gevoel als je er de zaag en/of vijl in zet.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie