Modelbaanbouw voor de liefhebber > Bedrading modelbaan

Bedrading en onderdelen digitale Modelbaan Mitchell (Riny).

(1/4) > >>

Riny:
Zoals dus aangegeven ga ik hier verder met het verslaan van de verder handelingen betreffende de bedrading en randapparatuur van de modelbaan van mijn kleinzoon Mitchell.

Hieronder is de laatste fase te zien van de bedrading aanbrengen.



Even een toelichting op de draad- kleuren.


* Rood-Zwart = Digitale railspanning.
* Groen =  Alle terug-meldpunten.
* Blauw = Blauw - Geel = Wissel-aandrijvingen.
* Geel = Gezamelijke sperverlichting van de stootjukken.
Waar nu de draden nog, als een rommeltje, hangen is ook de locatie voor twee wissel-decoders en twee S88 modules en voor het centrale punt van andere accessoires.

Riny:
Toch nog even tijd vrij kunnen maken om de 2x S88 5217 en 2x WD 5211 alvast te plaatsen.
Ook wat extra bindruggen geplaatst.




 

Roel:
Hallo Riny,

Compliment voor het keurig en ordelijk werken.
Wat me opvalt is dat de tafel opklapbaar is en dat dus alles, wat op de tafel ligt, goed moet zijn vastgemaakt.
Ook alle terugmelddraden moeten exact op de goede plaats zitten en aan de rails gesoldeerd zijn en de rails zelf moeten ook op diverse plekken vastgeschroefd zijn.
Je moet dus vooraf echt precies weten hoe de baan elektrisch moet worden uitgevoerd. Ik denk dat je dat krijgt na ervaringen met tig andere banen!?
Hoe doe je dat later met de scenery?

Met groet, Roel  ;)

Riny:
Roel, als ik je vraag goed begrijp,.....................

De baan is niet zo overdreven groot en staat op een paar schragen en is vervolgens geschoord.

Wat betreft het exact weten waar de terugmeldingen moeten komen is een kwestie van alles vooraf goed plannen en voorbereiden.
Wanneer alles op "papier" staat, en na controle klopt, is het alleen nog maar de terugmeld-draden op de juiste (geplande) rail te solderen, gaatjes boren om de bedrading, welke onder de rails zitten, door te kunnen voeren.
Als dit allemaal klopt vervolgens de rails vastschroeven.
Daarna kan de baan zonder problemen gekanteld worden om wat makkelijker aan de bedrading te werken.

Dit is ook de reden waarom ik voor mijn eigen baan straks ook weer kies voor modules.

Wanneer het zover is dat scenery geplaatst en bewerkt gaat worden zal de baan van Mitchell niet meer gekanteld worden al kan dat, als het echt moet nog altijd.
En die kans zit er wel in wanneer er bijv. lantaarnpalen e.d. ook weer aangesloten moeten worden.
Maar bij de spantenbouw voor bergen e.d zal ik nog wel eens een foto plaatsten waarop te zien is dat deze baan dan ook nog te kantelen is.

Hopelijk is dit wat een beetje aan je vraag voldoet?

Roel:
Je hebt mijn vraag goed begrepen, Riny.
En je hebt hem duidelijk beantwoord.
Die vraag heeft nog een achtergrond, omdat ik in tweestrijd zit of ik moet doorgaan met mijn huidige baan of... slopen en opnieuw beginnen. Een die gebruikersvriendelijker is.
Drie jaar geleden een herniaoperatie gehad en in april word ik 65 jaar. De werkzame hoogte onder mijn spoortafel bedraagt krap 55 cm en het schaduwstation ligt 11 cm onder de bovenbaan. Allemaal heel erg krap. Als er wat op het schaduwstation gebeurt kan ik er net wel net niet bij. Het is nu al een hele toer om onder de tafel te werken. En de baan (scenery) is nog echt niet af.
Dus met mijn gedachte ben ik soms al bezig met een andere opzet, waarbij gekruip onder de tafel veel minder wordt.
Of misschien kan ik het huidige schaduwstation wel verlagen en via een spiraal naar boven werken. Maar dat zal niet gemakkelijk zijn!
Dus je ziet, ik ben er nog lang niet uit en komt dit item zeker nog wel eens te sprake.

Met groet, Roel  ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie