Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Faller Car System (FCS)

Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)

(1/19) > >>

Pierre:
Ik wil al een hele tijd van twee streekbussen een gelede bus in elkaar fröbelen. Vanmiddag werd er een pakje bezorgd door de postbode met daarin een bus project voor het Faller Car System wat ik op Marktplaats gevonden had. Het is een Daf MB200 van Mastica en deze bus wil ik gaan gebruiken als donor voor mijn gelede bus project. Zelf heb ik ook nog een paar van deze Mastica bussen en één ervan offer ik ook op voor dit projectje. De bus die ik gekocht heb heeft nogal wat gebreken. Zo is er een wiel afgebroken, een accu die gelekt heeft en een body die erg slecht en scheef in elkaar is gelijmd. Ook de bodemplaat die van een Mercedes bus is geweest is heel ruw op maat geknipt om hem in de Daf te frommelen. En wat het ergste is … er is heel veel lijm gebruikt. Probeer dat maar weer eens netjes uit elkaar te krijgen. Maar … het motortje loopt verschrikkelijk mooi. 







Ik ben er toch blij mee en ga snel aan mijn project beginnen. Eerst maar de  kappen van beide bussen op maat maken en dus … de zaag d’r in. Ook de FCS donor sloop ik kaal.



Als alle onderdelen uit elkaar zijn gehaald en op maat gezaagd ga ik eens kijken wat er verder nog moet gebeuren. De beste delen ga ik weer gebruiken voor de gelede bus. De accu’s kan ik zo weggooien. Die hebben behoorlijk gelekt. Het  reed contact wat er onder zit daar zijn de draadjes ook van verteerd en is ook overleden. Het blijkt ook dat er heel verkeerde velgen (met wieldoppen van een touringcar) onder de bus zitten. Daar moet ik ook een paar anderen voor zoeken.



Van de beste onderdelen lijm ik de beide delen in elkaar.



In het voorste gedeelte kan ik de motor niet plat monteren. Rechtop komt hij voor de ramen en dat wil ik niet. Dus de motor ga ik verplaatsen naar de achterkant. Ik denk dat hij de het zaakje wel kan duwen. Nou heb ik voor ook wat meer plaats voor de accu’s voorin. Ik zaag de grondplaten op maat zodat ik de vooras en achteras netjes kwijt kan en plak alle stukken aan elkaar. Ik zoek op alle assen passende wielen en maak/zet een trekkoppeling tussen de twee delen.





De gelede bus staat keurig recht op zijn pootjes. Het ergste werk is gedaan en ik laat het hierbij voor vandaag.





Wordt vervolgd .....

Opa-Bullcat:
dat heb jij ff snel geflikt he pff man man wst een gepiel lop de centimeter.

ik was aanhet bladerendoor de foto's en dacht hij zal dat tussenstuk toch ook al niet klaar hebben he, daar ben ik namelijk reuze benieuwd naar hoe je dat gaat flikken.

Lekker bezig Piere,.....

Rob Bosman:
Pierre volgens mij moet je wat anders gaan doen je raakt veels te bedreven in het ombouwen van dit spul, man in jouw tempo komen ze de fabriek niet eens uit.

Maar weer een geweldig stukje gefreubel.

Pierre:

--- Citaat van: Opa-Bullcat op 19 november 2014, 23:00:20 ---dat heb jij ff snel geflikt he pff man man wst een gepiel lop de centimeter.

ik was aanhet bladerendoor de foto's en dacht hij zal dat tussenstuk toch ook al niet klaar hebben he, daar ben ik namelijk reuze benieuwd naar hoe je dat gaat flikken.

Lekker bezig Piere,.....

--- Einde van citaat ---

Nee Hans ... die balg komt pas als aller laatste. Ik ga nu eerst de elektronica maar eens aanpakken. Kijken of dat orgel wil rijden. :P



--- Citaat van: Rob Bosman op 19 november 2014, 23:05:35 ---Pierre volgens mij moet je wat anders gaan doen je raakt veels te bedreven in het ombouwen van dit spul, man in jouw tempo komen ze de fabriek niet eens uit.

Maar weer een geweldig stukje gefreubel.

--- Einde van citaat ---

Ik ben ook wat anders aan het doen Rob. Maar de camping staat te drogen. ;D

Wim Corduwener:
Veel te late reactie natuurlijk: je had de motor misschien ook andersom kunnen zetten. Het blijft natuurlijk een aanhanger die de bus duwt. Ben je niet bang dat je bus gaat scharen als-ie door de bocht gaat?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie