Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Ombouw locomotieven van een ander merk of systeem

Ombouw Lima IRM

(1/2) > >>

Ponytail:
Het heeft enige tijd geduurd maar nu heb ik hem dan: een Lima IRM.



Het is een DC-uitvoering, analoog 2-rail, en ik rij 3-rail dus is ombouwen t.z.t. een noodzaak.
Alhoewel dit niet mijn eerste Lima-ombouw is is dit toch weer nieuw want dit treinstel heeft een totaal ander, nieuwer, wellicht beter, aandrijfgedeelte. Tot nu alleen ervaring met de Lima-pannenkoekmotor...

Zoeken, Bingen en Googelen gaven me nog niet de gewenste antwoorden op de vragen van nu:
Welke problemen zijn er al dan niet om m.n. de aangedreven assen op 14 mm te zetten?
Welke (Marklin-)sleper past het beste?


Volgens de verkoper was er een probleempje met de aandrijving: de cardan-as van het achterste draaistel schiet regelmatig los. Nu zag ik dat het busje, waarin de cardan steekt, bij dat draaistel korter en kleiner is dan die van de voorste. Klopt dit of is er in het verleden iets 'hersteld' ?

De eerste stap die ik binnenkort wil maken is de ombouw naar 3-rail DC. Dan uitgebreid proefrijden op C-rails en waar nodig de wielen op 14 mm zetten of vervangen.

En dan zal het even duren.... er ligt nog e.e.a. onafgemaakt op de plank... :-[
Maar dan:
1-decoder erin
2-verlichting aanpassen/verbeteren met LEDjes
3-interieurs (boven) maken en aanbrengen. Wie mij wat maten/tekeningen van de ooit verkochte set kan geven... Dank!
4-interieurverlichting

Ter voorbereiding zijn alle tips&tricks welkom. (y)


PS. dit verhaaltje is ook gepost in andere forums.

Pierre:
Mooie aankoop man. En weer voer om te knutselen. Succes ;)

Rick:
hoewel ik nog lang niet aan digitaal toe ben, ga ik het wel graag volgen.

Opa-Bullcat:
Ik ga dit toch ook maar eens volgen, maar net als Rick eerst verder met baan, Maar wel mooi spul wat je hebt gescoord.

GéJé:
Mooie aanwinst.

Digitaal weet ik niets van dus daar kan ik niet bij helpen. Maar om de wielen op een andere afstand te zetten heb ik ooit eens een apparaatje gezien. Iemand had  zelf zo'n wielenpersje gemaakt. Volgens mij op 3rail forum.

Groeten, Gert-Jan

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie