Auteur Topic: Containers flexibel over het spoor?  (gelezen 9373 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Containers flexibel over het spoor?
« Gepost op: 23 oktober 2014, 17:14:27 »
Container-Shift2Rail-AGV

Afgelopen dagen ben ik, om te helpen, een paar keer aanwezig geweest op de Spoorparade in Amersfoort bij de demo over hoe een deel van het container vervoer over de rails in de toekomst zou kunnen gaan lopen.

Het probleem is in wezen erg simpel:

Het transport van containers uit de Rotterdamse haven vindt voor 35% plaats met wegvervoer, dit is 35% van alle containers, dit betekent een belasting voor de wegen rond Rotterdam, in het bijzonder de A15, wat resulteert in frequente filevorming.

Het aantal containers wat in Rotterdam wordt overgeslagen zal de komende jaren verdubbelen, als het aandeel van het wegvervoer gelijk blijft betekent dat het net is alsof er nu al 70% van de containers over de weg gaat, het is duidelijk dat de wegen rond Rotterdam dat lang niet aan gaan kunnen.

Ik ben met de trein van Zaltbommel naar Amersfoort gereden, ik was een beetje vroeg op het station, dus zag ik een IC langs komen en daarna zeker 10 minuten niets, toen weer een IC, gevolgd door de Sprinter waar ik in moest stappen.

Tien minuten geen trein betekent dat er op een zeker moment tussen Den Bosch en Geldermalsen zo’n 20 kilometer rails is waar geen verkeer op is, dit is een flink stuk van het spoor tussen de twee plaatsen.

Je denkt er niet zo één, twee, drie over na, maar als je deze lege stukken op het spoor vergelijkt met de drukte op de weg, dan denk je toch dat er iets op het spoor kan en moet gaan gebeuren om geen echt verstopte wegen te krijgen

De “Container-Shift2Rail-AGV Groep” is bezig om e.e.a. te onderzoeken, en draagvlak te vinden, om d.m.v. containerwagons met een eigen aandrijving, elektronica en natuurlijk computers, de lege stukken op het spoor in te vullen, zie www.ragv.nl

Op de demo was de afgelopen dagen e.e.a. te zien, een simpel dubbelsporig ovaal met een dubbelsporig (4 sporen dus) schaduwstation, een containerterminal en een aantal “aankomst” adressen.



Een overzicht van de baan, achterin de containerterminal, rechts voorin een paar “normale” rangeersporen, rechts achterin een inhaalspoor.




Voorin de diverse “aankomst” adressen.


Er zijn dertien Piko loks omgebouwd tot containerwagon met eigen aandrijving, Märklin stelde twee “1200’s” ter beschikking en ook nog een “Tin-Tin”, maar omdat de verkanting op de baan een beetje te hoog was gemaakt, ontspoorde die, dus heeft er een TGV en een oudere Mehano Thalys gereden.

Het idee is om, als er geen normaal treinverkeer is, de ruimte op het spoor te gebruiken om de “zelfrijdende en zelfsturende” containerwagons (RAGV, rail automatic guided vehicle) van de ene plaats naar de andere te krijgen en dat natuurlijk op een veilige manier zonder het overige treinverkeer te hinderen.

Het idee zie je al op de bovenstaande foto’s, de ruimte tussen de “containerhaven” en de “aankomst adressen” is één blok voor de TGV en Thalys, maar tegelijkertijd meerdere blokjes voor de RAGV’s.



Op het andere spoor passeert een kolen trein, de RAGV’s hebben netjes het pad voor deze trein vrij gemaakt, in de verte staat een RAGV te wachten op het inhaalspoor.




Een rijtje RAGV’s op de containerterminal, wachtend op een vrije rijweg en om te laden of ontladen te worden.




Want de TGV is aantocht.




Dit is het idee, de TGV is in de tunnel verdwenen en heeft een “RAGV” blokje vrij gemaakt, de “RAGV” vult gelijk het lege stuk spoor op.


Natuurlijk is dit alles nog toekomstmuziek, technisch is al heel veel mogelijk, de Universiteit van Aken heeft zo’n RAGV gebouwd, bij de bagageafhandeling op Schiphol komt er geen mens meer aan te pas en de containers op de grote containerterminals in de Rotterdamse haven worden verplaatst zonder directe menselijke bemoeienis.

Dus waarom zou het op het spoor ook niet mogelijk zijn om de grote lege stukken rails te laten gebruiken door “zelfrijdende en zelfsturende” containerwagons?

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Containers flexibel over het spoor?
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2014, 17:55:33 »
Zeer interessant verhaal.
Ik ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren voordat deze RAGV’s in het echt rijden. Dit moet in het echt toch ook al mogelijk zijn. De techniek is er en de ruimte op het spoor is er.  En als je hiermee het aantal vrachtwagens op de weg terug kan brengen, dan bespaar je daarmee een hoop kosten. In de file staan kost de economie een hoop geld maar dat is niet het enige. Al die vrachtwagens vormen een enorme belasting voor het wegdek. Als je rond Rotterdam op de snelwegen rijdt dan merk je dat er enorme sporen in het asfalt ontstaan op de trajecten die veel door vrachtwagens gereden worden. Minder vrachtwagens = minder files. Minder slijtage aan het wegdek = minder vaak vervangen dus minder kosten. Maar ook minder vaak wegwerkzaamheden die op hun beurt ook weer files veroorzaken.

Ik zeg; Snel invoeren die RAGV's

Groeten, Gert-Jan

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Containers flexibel over het spoor?
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2014, 18:14:31 »
Zeer interessant verhaal.
Ik ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren voordat deze RAGV’s in het echt rijden. Dit moet in het echt toch ook al mogelijk zijn. De techniek is er en de ruimte op het spoor is er.  En als je hiermee het aantal vrachtwagens op de weg terug kan brengen, dan bespaar je daarmee een hoop kosten. In de file staan kost de economie een hoop geld maar dat is niet het enige. Al die vrachtwagens vormen een enorme belasting voor het wegdek. Als je rond Rotterdam op de snelwegen rijdt dan merk je dat er enorme sporen in het asfalt ontstaan op de trajecten die veel door vrachtwagens gereden worden. Minder vrachtwagens = minder files. Minder slijtage aan het wegdek = minder vaak vervangen dus minder kosten. Maar ook minder vaak wegwerkzaamheden die op hun beurt ook weer files veroorzaken.

Ik zeg; Snel invoeren die RAGV's

Groeten, Gert-Jan

Denk dat het probleem het zelfde op het spoor is als op de weg, technisch kan alles al, alleen het geheel juridisch goed afdekken aansprakelijkheid bij ongevallen dat is het grote hangijzer auto's en vrachtwagens kunnen allang over de weg verplaatsen zonder inmenging van ons en een trein over het spoor laten rijden zonder machinist gebeurt al jaren in het modelspoor dus waarom niet in het echt de problemen zitten niet in de techniek
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Containers flexibel over het spoor?
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2014, 19:23:32 »
Los van het feit dat ik dit interessant vind, het is natuurlijk geweldig om als modelspoorder te laten zien waar het in het echt naar toe zou moeten....Een beetje de omgekeerde wereld :D
Groet,
Theo

stafmarklin

  • Gast
Re: Containers flexibel over het spoor?
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2014, 20:02:19 »
Interessant, maar dan moet het beveiligingssysteem wel heel doeltreffend zijn. Bij modelspoor kan men eens lachen als een Thalys op een RAGV botst maar in de realiteit zou dat wel heel pijnlijk zijn.

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Containers flexibel over het spoor?
« Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2014, 20:03:23 »
     


Van het voorjaar was ik in Philippsthal in duitsland op een kalimijn,daar werd op het eigen terrein vlolledig automatisch geladen en gerangeerd.

Maar aan de andere kant, hoe moet dat met mijn boterham?
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Containers flexibel over het spoor?
« Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2014, 20:17:13 »
Denk dat het probleem het zelfde op het spoor is als op de weg, technisch kan alles al, alleen het geheel juridisch goed afdekken aansprakelijkheid bij ongevallen dat is het grote hangijzer auto's en vrachtwagens kunnen allang over de weg verplaatsen zonder inmenging van ons en een trein over het spoor laten rijden zonder machinist gebeurt al jaren in het modelspoor dus waarom niet in het echt de problemen zitten niet in de techniek

Interessant, maar dan moet het beveiligingssysteem wel heel doeltreffend zijn. Bij modelspoor kan men eens lachen als een Thalys op een RAGV botst maar in de realiteit zou dat wel heel pijnlijk zijn.

Ik denk dat het met treinen veel makkelijker te realiseren is als met auto's. Op de weg heb je met veel meer factoren te maken dan op het spoor. Inhalende tegenliggers, kruispunten met kruisend verkeer, zijwegen, fietsers, voetgangers, brommobielen, enz. en toch is het technisch mogelijk om een onbemande auto te laten rijden die met al deze factoren rekening houdt.
Dan moet het op het spoor, met (in verhouding tot het wegennetwerk) een relatief eenvoudige lay-out, eenrichtingverkeer en bewaakte baanvakken toch heel makkelijk te realiseren zijn.

 

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Containers flexibel over het spoor?
« Reactie #7 Gepost op: 23 oktober 2014, 21:44:24 »
@GéJé zo als ik al schreef technisch zal het allemaal geen probleem zijn maar juridisch aansprakelijkheid voor als er wat gebeurt
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Containers flexibel over het spoor?
« Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2014, 23:13:23 »
Beste Rob,

Ik ben het helemaal met je eens, heb ik ook gezegd tegen de mensen van de werkgroep: techniek is niet jullie uitdaging, het menselijke buikgevoel is de (grote) uitdaging.

Werkgelegenheid: we spreken over een verdubbeling van het aantal containers, dus hooguit een beetje minder meer werkgelegenheid, overigens is containervervoer over de weg laagwaardig, dus is, of wordt, dat het eerste overgenomen door de goedkope niet-Nederlandse bedrijven.

Daarnaast is er een roep om in Nederland weer meer aan "maakindustrie" te gaan doen, dus hop: een RAGV fabriek.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Containers flexibel over het spoor?
« Reactie #9 Gepost op: 25 oktober 2014, 10:53:13 »
Even wat cijfers:

In 2013 arriveerden en vertrokken in Rotterdam 11 miljoen TEU aan containers, een TEU is, populair gezegd, een 20 voets container, het zijn ongeveer 7 miljoen containers van alle maten.

Van deze 7 miljoen containers gaan en komen er weer 2 miljoen weg per zeegaand schip (kleinere schepen van en naar havens in Noord-West Europa en aan de Ooszee)

2,75 miljoen containers gaan en komen per vrachtauto

1,75 miljoen containers gaan en komen per binnenvaartschip

0,5 miljoen container gaan en komen over de rails

De vraag is natuurlijk waarom er relatief zo weinig containers vervoerd worden over de rails, in het antwoord zit dan ook de oplossing.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Containers flexibel over het spoor?
« Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2014, 23:30:42 »
Twee filmpjes van de demo op de Spoorparade, gefilmd met een telefoon





Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"