Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparatie, aanpassen, bewerken, reinigen van rijtuigen en wagons

H0-wagons ombouwen naar On30

(1/12) > >>

Wim Corduwener:
On30 (ook wel bekend onder On2½, O16,5 en Oe) is de Amerikaanse van Spoor O afgeleide benaming voor smalspoor in schaal 1:48. On30 rijdt op dezelfde spoorbreedte als H0 dus: 16,5 mm.
De Britten rijden deze schaal in 1:43,5 en die Fransen doen het op 1:45; beiden op 16,5 mm rails, maar dit terzijde. Deze On30 is in Nederland niet echte courant. Als je dus rollend materieel wilt kopen, dan moet je op meestal op Ebay zijn. Het is behoorlijk aan de prijs (beetje de LGB-prijzen) en het is vooral Amerikaans materieel en dat is (sorry Hans) niet waar ik voor kies. Zelf bouwen en (om)bouwen is dus de enige optie.
Dit voorgaande even ter inleiding voor de forumleden die wat later hebben ingeschakeld.
Gelukkig had Pierre had nog wat in zijn rommelbakken liggen en die werden vandaag bezorgd in een met Action-ductape volgepakt doosje. Volgens mij krijgt Pierre een soort Sinterklaas-surprise-gevoel als-ie bezig is met het inpakken en volplakken van zo'n pakketje.  ;)


Drie kiepwagons van Fleischmann en als bonus twee gietijzeren onderstellen van Britse makelij.
Dankjewel Pierre  ;)
Ik heb er even een 1:48 mannetje bij gezet om de verhoudingen te laten zien. Dat mannetje is bijna 2x zo groot als een 1:87 Preisertje en nóg zijn die kiepwagens behoorlijk fors en die Engelse wagons zijn lekker kort...
Enfin, ik zit dus nu na te denken of ik de hele zaak niet zou moeten omgooien: de bakjes kleiner maken en die dan op die Engelse onderstellen zetten?
Die Fleischmann wagons hebben een mooi simpel onderstel; geen details die er typisch 1:87 uitzien en ik zou daar wellicht platte wagons van kunnen maken met zo'n houten bodem. Eén van die wagons zou dan een soort werkwagon kunnen worden: opengewerkt met een dakje, een werkbank, bankschroef, gasflessen en wat gereedschap.
Tsja, zo wordt toch alles weer anders.  ::)
Nog suggesties?

Pierre:
De twee Engelse wagononderstellen zijn volgens mij van Triang Wim. Die kwam ik ook nog tegen in de bak. Ik had ze bewaard omdat er zulke mooie spaakwielen onder zaten. Geen suggesties en gewoon lekker gaan bouwen. Volgens mij is je nieuwe plan lang niet slecht.  ;)

Opa-Bullcat:
Ik ben benieuwd naar het vervolg Wim, maar dat gaat best wel goed komen jou kennende.

SuperSylvester:
Mooie plannen Wim en een goede basis om mee te starten.

Misschien heb ik het gemist, maar wat wil je precies met die wagons? Wordt het een dio op zich of ga je ze in je baan verwerken
en moeten ze straks tussen andere wagons gaan rijden?

Wim Corduwener:

--- Citaat van: SuperSylvester op 31 augustus 2014, 15:58:13 ---Wordt het een dio....

--- Einde van citaat ---
Christus te paard, een "dio"! En om dat te moeten lezen van een taalpurist als Jack!  ::)
Ja Jack, het wordt een diorama op On30. In dit topic heb ik daar een begin mee gemaakt.
Ik ben vast begonnen met het strippen van een van die kiepwagens. Aan de zijkanten komen H-profielen om ze wat breder te maken, met daar bovenop een houten vloertje. Van daaruit ga ik verder kijken wat ik erop zal zetten. Ik denk iets van een mobiele werkplaats.
Tussendoor ben ik ook bezig met uitvinden welke en wat voor soort koppelingen ik erop zet: van die Amerikaanse Kadee-koppelingen, Fleischmann Profi-koppelingen of dat ik zelf iets in elkaar draai.  ::) Het is natuurlijk smalspoor dus het ik een relatief grote vrijheid van handelen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie