Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparatie, aanpassen, bewerken, reinigen van rijtuigen en wagons

H0e moselweinbahn

(1/11) > >>

GéJé:

--- Citaat van: GéJé op 28 augustus 2014, 00:19:36 ---Wim heeft wat losgemaakt!
Hoe langer ik er over nadenk, hoe leuker zo'n wijnbaantje me lijkt. Een mijnbaantje zie je wel vaker maar een wijnbaantje,.......
Vanavond dus maar een wijntje gepakt ter inspiratie en vervolgens achter de computer gekropen om eens te kijken wat ik met dat N-locje kan doen.
Locje opgemeten en in 3D uitgetekend.
 

Vervolgens aan de slag om het kale onderstel aan te kleden. Op internet een paar plaatjes opgezocht van H0e feldbahn.
Het moet een stoomlocje worden, da's zeker. Op internet vind ik een paar voorbeelden van een stoomlocje met een open cabine.  Dat lijkt me wel wat. Probleem van zo'n open cabine is echter dat het motortje dan in het zicht komt. Verder zoeken en dan vind ik een locje met weliswaar een dichte cabine maar met een kolenbak achter die cabine. Zo'n kolenbak kan de motor mooi verbergen en als ik dat nou eens combineer met een open cabine?  ::)

terug naar het tekenprogramma en de opgedane ideeën loslaten op het N-locje. Na nog een wijntje rolt vervolgens het volgende van de digitale tekentafel.


Wagonnetjes met wijnvaten er achter. Spoortje van de wijngaard naar de haven. Ik zie het al helemaal voor me.  :)

Maar nu loop ik wel heel erg ver op de zaken vooruit want ik heb nog geen eens een haven.  :(

Wim, je hebt me op een fantastisch idee gebracht. Ik weet alleen nog niet wanneer ik het uit ga voeren maar het is nu al leuk alleen al door er over te fantaseren.
Wat vinden jullie van mijn locje?

Groeten, Gert-Jan
--- Einde van citaat ---


--- Citaat van: Wim Corduwener op 29 augustus 2014, 00:31:03 ---En als je daadwerkelijk gaat beginnen met dit project, start dan even een nieuw topic dan hoeven we niet te zoeken.  ;)

--- Einde van citaat ---


Hallo allemaal,

Hierbij dan een nieuw topic over de bouw van een smalspoor treintje dat straks op mijn baan de moezelwijn moet gaan transporteren.  Vandaag ben ik toch maar begonnen aan het locje. Het stuk van de baan waar ze moet gaan rijden is nog niet eens gebouwd maar het idee zit nu zo in mijn hoofd dat mijn handen begonnen te jeuken om er aan te beginnen.
En zo als Pierre zij; 'Het is wel een leuk tussendoor project.'

Om te beginnen een foto om de schaal van dit project een beetje weer te geven. Even twee H0 poppetjes bij het onderstel van het N-locje gezet en dan zie je dat het wel een heel erg pietepeuterig klein locje is.

De machinist staat hier uit te leggen aan een arbeider hoe het er uit moet komen te zien.

Op zoek naar materiaal vond ik deze bakjes. Ze hebben mooie afgeronde hoekjes en dat leek me wel handig omdat ik anders niet zou weten hoe ik die rondingen zelf moet maken.


Na wat zagen en plakken, passen op het onderstel, wat bijvijlen en nog eens passen, begint er wat vorm in te komen.



De machinist komt even inspecteren hoe het werk vordert. De arbeider krabt zich nog eens achter zijn oren want hij ziet nog niet helemaal hoe dit een stoomlocomotief moet worden.

wordt vervolgd,

Gert-Jan

Opa-Bullcat:
HAllo Gert-Jan, niet alleen die arbeider krapt zich achter het hoofd hoor, en wat een gepriegel zeg, schaal N is dit toch of niet, zou je trouwens eens een euro ernaast kunnen leggen, die poppetjes zijn vermoed ik dezelfde schaal dus ik kan me dan even niets voor de geest halen hoe de verhouding is nu.

Maar wel mooi gedaan zo die foto's en de beschrijving.

Ik blijft dit volgen.

GéJé:
Hallo Hans,

Het onderstel is van een N-locje maar de poppetjes zijn H0.
Het wordt een smalspoorlocje. Met smalspoor bedoelt men een spoorweg met een spoorbreedte die kleiner is dan het normaalspoor van1435 millimeter.
Als je de spoorbreedte van een N-locje gebruikt in de schaal H0 krijg je dus smalspoor. Deze schaal noemen ze dan H0e.
Pierre en Wim hebben eerder ook al eens in deze schaal gebouwd.

Speciaal voor jou even een foto gemaakt met een euro.  ;)


Groeten, Gert-Jan

Opa-Bullcat:
Oei das klein vind ik Gert-Jan, ik heb erg veel bewonderingrespect voor je geduld om zo iets kleins te maken, ik ben zelf nooit verder gekomen als fabeltjes krant figuren van marsepein en een bruidstaart :)

lekker zo doorgaan hoor, ik ben benieuwd naar het resultaat dadelijk.

Wim Corduwener:
Hans, dit is niet klein; dit is gewoon 1:87 en dat is precies dezelfde schaal waar jij ook mee bezig bent... alleen de spoorbreedte is smaller.
Om je even een beeld te geven:
Pierre's locje
Wim's locje
Het leuke van deze projecten is dat in eerste instantie lijkt de exercitie hetzelfde, maar het resultaat is toch weer heel anders.
GéJé jij bent nu wèl bezig met de overtreffende trap: Pierre en ik hebben bestaande H0-locjes doorgezaagd en aan elkaar geplakt; jij begint dus écht vanaf niks met twee lullige plastic doosjes en boetseert daar weer wat nieuws van.
Dat vind ik bijzonder gedurfd. Chapeau!



Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie