Auteur Topic: Voorpret op de nieuwe aanwinst.  (gelezen 4599 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

  • Gast
Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Gepost op: 14 maart 2011, 09:08:35 »
Overgenomen van mijn forum 24 Febr 2010
Vandaag bij AenW in Medemblik besteld.

De DE2 van Syntus, die op dit moment bij de Stichting HIJSM in Haarlem staat en helemaal opgeknapt wordt.
Dit model van Artitec met Lokpilot V4.0 decoder is met de hand gemaakt en past precies in het thema van mij baan.
Maar je begrijpt dat ik dit model ook wil hebben omdat ik er in het groot ook mee te maken heb.
Levertijd...........niemand enig idee.
Ergens einde van de zomer.

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2011, 09:11:04 »
Beste Piet,

Lekker (voorlopig) blijven genieten van de voorpret. ;)

Piet

  • Gast
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2011, 09:29:37 »
Overgenomen van mijn forum 24 Febr 2010
Vandaag bij AenW in Medemblik besteld.

De DE2 van Syntus, die op dit moment bij de Stichting HIJSM in Haarlem staat en helemaal opgeknapt wordt.
Dit model van Artitec met Lokpilot V4.0 decoder is met de hand gemaakt en past precies in het thema van mij baan.
Maar je begrijpt dat ik dit model ook wil hebben omdat ik er in het groot ook mee te maken heb.
Levertijd...........niemand enig idee.
Ergens einde van de zomer.

grt Piet.
Vandaag bericht ontvangen:
"Helaas, de verwachte levertijd kan niet gehaald worden, we mikken nu op het laatste kwartaal van 2011!"
Jammer maar helaas, ik denk dat ik naar iets anders ga uitkijken.
Ben er nog niet uit.
grt P.

Riny

  • Gast
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2011, 09:46:01 »
"Helaas, de verwachte levertijd kan niet gehaald worden, we mikken nu op het laatste kwartaal van 2011!"

Nou Piet,

Dat is balen.
Waar zijn ze toch allemaal mee bezig?

ESU is ook al op deze "super" manier bezig, uitstellen en maar uitstellen.
Firmware beschikbaar "eind Mei" nu, "firmware wordt onder Beta getest en mogelijk is de firmware eind July beschikbaar".
Reden: wij gaan ook op vakantie.
Dit laatste gun ik iedereen, alleen maak als fabrikant/leverancier dan geen beloftes die je niet waar kunt maken, dat zou een hoop irritatie schelen onder de hobbyisten.
Wel half bakken zooi op de markt gooien maar "nazorg" en de boel zo snel mogelijk op orde brengen, ho maar.

Wat jouw bestelling of wens betreft, Ad kan daar niets aan doen, die is ook afhankelijk betreffende zijn toelevering.
Alleen worden deze winkeliers er wel op aan gekeken en moeten die de ongenoegen reacties van klanten opvangen.
Niet terecht.

Ben benieuwd wat het "iets anders" voor jouw gaat worden.


Piet

  • Gast
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #4 Gepost op: 4 juli 2011, 11:28:57 »
Ik heb me laten vertellen dat het ook hier op die ESU 4.0 hangt.
Dat is de decoder waar ze mee willen uitleveren, ik houd mijn hart vast.
Ik heb hier nog een paar ESU 3.0 exemplaren liggen, als het me niet bevalt knetter ik die 4.0 er zo uit en gaat er een 3.0 in.
Zo die agressie is er uit. :P
Wat dat iets anders gaat worden weet ik nog niet misschien wel een Benelux hondekop van Piko.

Maar voorlopig heb ik een nieuw uit te brengen SIK van Roco besteld.
Levertijd week 32.

Toch weer zo'n klein priegelding van Roco, zul je denken.
Zeker na mijn eerdere ervaring met dat Bakkie van Kandt van het zelfde merk, geklooi met de stroomvoorzienig.
Ja want dit is niet een 'omgebouwde' gelijkstroom variant maar een echte wisselsroom versie met andere wielen (hogere flenzen en links rechts doorverbonden)
Volgens Ad van AenW van de zelfde kwaliteit als de NS2305 van Roco en daar ben ik zeer te vreden over.
En de Sik staat ook bij de club in Haarlem, dus vandaar de binding.

grt P.



bob

  • Gast
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #5 Gepost op: 4 juli 2011, 12:19:35 »
Maar voorlopig heb ik een nieuw uit te brengen SIK van Roco besteld.

Goeie keus Piet, voor ? 6,- heb je wel SIK met hydraulische kraan.
Ik weet alleen niet of die makkelijk kan demonteren, want op dat plaatje ziet die kraan er wel errug plastic uit.

Riny

  • Gast
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #6 Gepost op: 4 juli 2011, 12:32:16 »
Ik heb me laten vertellen dat het ook hier op die ESU 4.0 hangt.
Dat is de decoder waar ze mee willen uitleveren, ik houd mijn hart vast.

Beste Piet,

Ik kan dat niet zo volgen, de LoPi v4.0 doet het juist alleen echt goed met bijv. Fallhauber, maxxon en gelijkwaardige motoren.
De grootste ellende zit in de z.g. M?rklin 5* motoren en de ombouwmethode met Esu Hamo magneten, oudere M?rklin motoren en oudere Hag motoren.

Maar goed, een mooie sik staat ook mooi op een modelbaan.
Je zou er bijna zelf een sik van krijgen, met al dat gedoe. :D ;D

Piet

  • Gast
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #7 Gepost op: 4 juli 2011, 13:13:43 »
Ik weet niet wat er voor motor in die DEII zit.
Dat is wel een ommezwaai van ESU, die toch per definitie zijn blik richtte op alles wat M* verkeerd deed.
Want met de V3.0 ging het met alle M* motoren bij mijn weten altijd goed.
Dan toch maar Uhlenbrock in de oude M* spullen bouwen, nooit ellende mee gehad.
Maar Artitec heeft aanvoer problemen met ESU spullen.


Opm: die Sik komt er bij, h? niet in de plaats van de DEII.


grt P.

Riny

  • Gast
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #8 Gepost op: 4 juli 2011, 13:55:55 »
Maar Artitec heeft aanvoer problemen met ESU spullen.

Beste Piet,

Esu laat hier inderdaad een steek vallen en commercieel niet verantwoord.

Het uitleveren van Esu, vanuit Duitsland, speelt de Importeur voor de Benelux en Frankrijk ook parten.
Veel materiaal en onderdelen komen van Japan en China, mogelijk dat daar het probleem zit, ik weet er ook het fijne niet van.

Sik erbij? Toe maar,................. Wie ben je nu weer aan het tillen geweest? (grapje) ;) :D :D
Of is het, "Wie het breed heeft laat het breed hangen"?

Zonder gekkigheid, dat is helemaal fijn natuurlijk, leuk voor je.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #9 Gepost op: 4 juli 2011, 19:52:01 »
Omdat er veel onderdelen uit Japan komen, zal daar misschien de oorzaak van de trage of niet leverbaarheid liggen.
Ik wilde een paar weken geleden een nieuwe auto kopen, maar sommige kleuren, navigatiesystemen etc. zijn niet leverbaar i.v.m. problemen in Japan.
Nog steeds door de aardbevingen en de economische opbouw. Ook de autoindustrie is dus voor heel veel onderdelen afhankelijk van Japan.
Best mogelijk dat ook ESU hier de gevolgen van ondervindt.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #10 Gepost op: 4 juli 2011, 20:58:48 »
Beste Roel,

Het geen je aangeeft is het geen ik bedoel in de achtergrond van mijn reactie.
Dat vermoeden heb ik dus ook dat daardoor de toelevering van aller handen onderdelen flink vertraagt is.
Helaas is het niet anders en ja, ik kan daar begrip voor opbrengen maar vele hebben daar moeite mee.

We dienen allemaal maar af te wachten wanneer, aan de andere kant van onze planeet, alles weer terug in zijn ritme komt.

Piet

  • Gast
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #11 Gepost op: 4 juli 2011, 21:11:56 »
Ik ben toch bang dat het probleem meer bij ESU ligt, dan bij de toeleveranciers.
Dit was midden Mei de reaktie van Artitec, vooral de laatste zin, zegt mi. veel.

-------- Originele bericht --------
Onderwerp:    RE: DE 2 3 rail wisselstroom.
Datum:    Fri, 13 May 2011 17:34:53 +0200
Van:    Diederik
Aan:    Piet Bos

Beste Piet,

Deze gaan volgende week op transport. De wisselstroomversie wordt uitgeleverd op het moment dat we de multi- protocol lokpilot/sound 4.0 binnen hebben.
Als ESU doet wat ze beloofd hebben dan zal e.e.a begin juni naar de winkels gaan.
MVG
Diederik Tomesen

-------- Originele bericht --------

Op andere fora en websites lees je ook dat ESU nogal wat firmware probleempjes heeft met de V4.0
Mijn huisleverancier heeft het er ook over, dat het bij ESU niet meer zo gaat als afgelopen jaren.

grt P.


Riny

  • Gast
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #12 Gepost op: 4 juli 2011, 22:04:12 »
Op andere fora en websites lees je ook dat ESU nogal wat firmware probleempjes heeft met de V4.0
Mijn huisleverancier heeft het er ook over, dat het bij ESU niet meer zo gaat als afgelopen jaren.

Piet,

Op dat punt ben ik het ook helemaal eens.
Het wordt/werd dus zoeken naar goede alternatieven.
Heb zelf al een flinke voorraad aangelegd van Zimo en Kuehn- decoders want ja, de klanten moeten toch geholpen kunnen worden.

Een negatief punt is, ik heb aller handen Esu testmateriaal aangeschaft, nu maar hopen op betere tijden dat deze weer afgeschreven kunnen worden op de werkzaamheden waarbij Esu decoders opnieuw kunnen worden toegepast.

Heb ook nog een flinke partij LoPi v4.0 liggen, die ligt op dit moment te verinteresten want ik verkoop deze niet door.
Zo zou ik zelf ook niet behandeld willen worden.
Maar goed, gelukkig dat wij niet van Esu afhankelijk zijn.

 

Piet

  • Gast
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #13 Gepost op: 4 juli 2011, 22:20:12 »
Heb zelf al een flinke voorraad aangelegd van Zimo en Kuehn- decoders want ja, de klanten moeten toch geholpen kunnen worden.
Hee, mijn nieuwe Sik wordt geleverd met een Kuehn N45 decoder, zitten daar nog bijzonderheden aan, Riny?

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #14 Gepost op: 5 juli 2011, 10:29:51 »
Hee, mijn nieuwe Sik wordt geleverd met een Kuehn N45 decoder, zitten daar nog bijzonderheden aan, Riny?
Beste Piet,

Niet spectaculairder dan de gemiddelde Loc- decoder in deze klasse dus gewoon met de standaard mogelijkheden in het digitale bedrijf die men er van mag verwachten.
Hier de handleiding met alle gegevens, mogelijk dat je deze zelf ook al hebt.

Piet

  • Gast
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #15 Gepost op: 5 juli 2011, 10:39:08 »
Hoi Riny,
dank voor de info.
Ja het is zeker een 'recht op en neer' decoder.
Nee ik had de info nog niet.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #16 Gepost op: 5 juli 2011, 10:57:12 »
Ja het is zeker een 'recht op en neer' decoder.

Graag gedaan, geen moeite.

Dat recht op en neer valt wel mee, het is toch een volwaardige decoder waar het Railcom (Bi-directioneel) gebeuren al in zit verwerkt.
Het aantal functie- uitgangen is ook 4 stuks, gelijk dus aan de meeste voorkomende decoders.
Het enige wat ik omslachtiger vind dan bij Bijv. Esu is, dat wanneer men een CV wijzigt, men ook weer een andere CV daartegenover aan dient te passen.
Maar dat zal een kwestie van een paar keer gedaan te hebben zijn, en dan weet men (ik) ook niet beter en is het een ook routine handeling geworden.
Persoonlijk vind ik het beslist geen verkeerde decoder (Merk) en is zeer goed te configureren.
Dus ja, dat is persoonlijk, en mogelijk dat andere mensen daar anders over denken.

Vaak is het zo, onbekend = onbemind.


Piet

  • Gast
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #17 Gepost op: 5 juli 2011, 11:01:31 »
Het enige wat ik omslachtiger vind dan bij Bijv. Esu is, dat wanneer men een CV wijzigt, men ook weer een andere CV daartegenover aan dient te passen.
Wat bedoel je hier nou mee?
Leg eens uit, ik ben helemaal niet niieuwsgierig, maar ik weet wel graag alles............

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #18 Gepost op: 5 juli 2011, 11:16:29 »
Voorbeeld: bij optrek-afrem- vertraging speelt de aanwezige lastregeling ook een rol mee even alsook de maximale snelheid.
Op die punten dient men middels de daarvoor beschikbare CV's een mooie middenweg vinden.
Tenminste, bij de omgebouwde M?rklinmotoren, bij de z.g.n. "electro" motoren (Faullhauber, maxxon, enz) zijn i.c.m. de Kuehn, en eigenlijk alle andere merken deze instellingen veel eenvoudiger te realiseren.

Onderstaand een begeleidend schrijven bij omgebouwde locs van een klant.
Dit waren een E410 en een T5 (locs) zie de verschillen met toch het zelfde motortype.
Het verschil wordt ook veroorzaakt door de diameter van de tandwielen welke bij diverse motoren verschillend zijn en daar dient in principe voor iedere decoder de eigenschappen d.m.v. CV- instellingen aan aangepast te worden .

Instellingen voor M?rklin trommelcollectormotor met Esu (Hamo) permanentmagneet.


CV 2   4      6
CV3   10   10
CV4   10   14
CV5   4   4
CV6   19   20
CV9   1   1
CV27   1*   1*
CV53   56   56
CV54   32   32

Let op:
CV27 =* frequentie voor de motor. Deze instelling heeft betrekking op de omgebouwde M?rklin motoren.
Advies; niet veranderen.

Vergelijk deze maar eens met de fabrieksinstellingen.

Piet

  • Gast
Re:Voorpret op de nieuwe aanwinst.
« Reactie #19 Gepost op: 5 juli 2011, 12:04:44 »
Duidelijk, bedankt.

grt P.