Auteur Topic: BR01 eindelijk digitaal  (gelezen 5450 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

  • Gast
BR01 eindelijk digitaal
« Gepost op: 13 maart 2011, 21:02:19 »
In drie afleveringen heb ik mijn oude getrouwe BR01 uit 1969 volledig gestript en digitaal opgebouwd hier onder een verslag.

Overgenomen van mijn forum, datum 3 Mei 2010

Vandaag heb ik dan eindelijk tijd gemaakt om mijn oude getrouwe BR01 helemaal op te knappen.
De uitgefikte decoder is door ESU vergoed, en door de snelle service van AnW uit Medemblik was hij binnen een dag bij mij in huis.
Ik heb de complete loc inclusief aandrijving en wielen uit elkaar gehaald en een nachtje in de wasbenzine gelegd.
En de aandrijving, incl het kwartieren van het drijfwerk, opgebouwd.
De tandwieltrein een klein drupje olie hier en daar en het is een lust voor het oog om het frame over de rails voort te duwen.
Hierna de motor van een gelijkstroom(HAMO) magneet 51960 voorzien, het anker opgeknapt

Anker zoals het uit de motor kwam.              Het anker na reiniging.

Nieuwe borstels in de motor geplaatst.
De Esu lokpilot 52610 decoder ingebouwd en getest op de rollenbank.
Decoder van een ander lokadres voorzien, en de optrek-afremregisters op '1' gezet.
(Lok moet sneller remmen dan koploper)
Dan de ultime test, hoe langzaam kan hij rijden.

<a href="http://www.youtube.com/v/4blpb7_PWGc&amp;hl=en_US&amp;fs=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/4blpb7_PWGc&amp;hl=en_US&amp;fs=1</a>
Nou erg langzaam, dit is de rangeer stand.

Overgenomen van mijn forum, datum 4 Mei 2010

onder het 'kwartieren' van het loopwerk wordt verstaan dat de dodepunten van de drijfstangen links en rechts 90o van elkaar verschillen.
Met andere woorden, als b.v. aan de linkerkant de drijfstangen op het onderste dodepunt staan dan zuiger die gekoppeld is aan de drijfstang kan alleen maar naar "achter drukken" dus naar de 3 uur positie.
Op het moment dat de linkerdrijfstang de 3 uur positie bereikt moet de rechter drijfstang in het onderste dode punt staan, dan zal die door ook naar achter te drukken gaat de kruk van de rechter drijfstang naar 3 uur en de linker naar 12 uur.
Op die manier heeft het linker wiel of wielen een halve omwenteling gemaakt.
Nu zijn locomotieven zonder uitzondering van dubbelwerkende cylinders voorzien, dus wat voor een drukkende zuiger geldt, geldt ook voor een trekkende (naar voren bewegende) zuiger.
Hier onder zie je een schematische weergave van een rechter aandrijving van een stoomloc.
afbeelding is van Wikipedia.
Ik denk dat er niet veel fantasie voor nodig is om te begrijpen dat de linkerkant 90o verschoven moet zijn, om een soepele loop te krijgen.
Men noemt het kwartieren, omdat het hier om 900 verschil tussen links en rechts gaat.

Overgenomen van mijn forum, datum 22 Aug 2010

Om mijn BR01 ook nog eens van een schakelbare rookgenerator te voorzien moest er een klein stukje schakeltechniek worden in gebouwd.

Het bovenstaande schema zorgt er voor dat de decoder niet de volle stroomsterkte van de rookgenerator behoeft te schakelen.

Dit is het relais met diode op een stukje experimenteer print.

De ruimte is niet zo bijster veel, maar met een beetje proppen lukt het om het geheel onder de kap te krijgen.

De schakeling is getest, bij het bedienen van F1 hoor je een bescheiden klik van het relais en staat er spanning op het S-vormige veerkontakt achter het lampje.
Nu nog even wachten totdat de geschikte rookgenerator wordt geleverd.
Die zit er inmiddels ook in, daar heb ik nog geen beelden van.

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:BR01 eindelijk digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2011, 21:15:25 »
Beste Piet,

Deze kan ik mij ook nog herinneren.
Dit was, volgens mij, je eerste of een van de eerste ombouw project welke je met goed gevolg hebt afgerond.
Ook staat mij nog iets bij dat een eerste decoder de plaats ingenomen had van een rookgenerator.
En ja, daar zijn ze niet voor bedoeld. ;)

Maar een keurig verslag van de ombouw.

Piet

  • Gast
Re:BR01 eindelijk digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2011, 21:56:32 »
Nee niet helemaal het eerste project, Riny.
Ik had eerst de NS1212 omgebouwd.
Inderdaad die Esu Lokpilot liet na twee weken met een grote blauwe zucht de boel de boel, maar netjes door ESU, via AnW onder garantie opgelost.
grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:BR01 eindelijk digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2011, 22:44:12 »
Ja, ja, ik lijkt wel een olifant met mijn geheugen en dat met zoveel mensen die op mijn pad komen.
Er zat dus nog wel een deel in dat gele archief. (Hersenen)