Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparaties van locomotieven

Reparatie en opknappen van verschillende locjes

<< < (2/24) > >>

Rick:
Die lima motortjes van vroeger zijn qua rijgedrag niet je van het, maar eigenlijk ook zo simpel dat je ze altijd wel weer aan de praat krijgt.
gaat vast weer een super project worden. ga het ook zeker weer volgen

Pierre:

--- Citaat van: Roel op  9 mei 2014, 10:38:48 ---Wat betreft de renovatie van de V200. Dat doe je wel snel en grondig. Klasse, man.
Wil je er twee rijdende locs van overhouden?

--- Einde van citaat ---

Ik ga er van uit dat ze alle drie weer gaan rijden Roel ... maar de twee V200's wil ik voor een lotje Zilverlingen zetten die ik in de la heb liggen. De V221 die wil ik een afwijkende kleur gaan geven en ik zie wel wat dat gaat worden.



--- Citaat van: Wim Corduwener op  9 mei 2014, 17:57:08 ---Volgens mij zit er zat bruikbaar spul in de laden en zou ik niks weggooien... behalve dan die afgekloven tandwieltjes, maar daar kun je weer een wagon mee vullen.  :)

--- Einde van citaat ---

Je kent me toch Wim ... als ik wat weggooi dan kan echt niemand er meer wat mee. ;D



--- Citaat van: Rick op  9 mei 2014, 18:42:03 ---Die lima motortjes van vroeger zijn qua rijgedrag niet je van het, maar eigenlijk ook zo simpel dat je ze altijd wel weer aan de praat krijgt.
gaat vast weer een super project worden. ga het ook zeker weer volgen

--- Einde van citaat ---

Deze loc's zijn alle drie van Fleischman Rick en het rijgedrag is ondanks de leeftijd van de loc's perfect. Dit soort projecten zijn een kolfje naar mijn hand en ik vind dit super leuk om te doen.

Pierre:
Update:


Bij de treinwinkel om de hoek is niet de goede kleur verf te vinden en ik zoek een kleur uit die er erg dicht bij komt. Deze verf kleur ik met een beetje zwart bij tot de juiste kleur rood.





Ik heb de chroomkleurige rand afgeplakt en zet de kap in de rode kleur. Bij weghalen van het plakband blijkt dat dit geen optie is en de verf is er op sommige plaatsen mooi tussen gekropen.



Terwijl de kap ligt te drogen neem ik de andere V200 onder handen. Ook deze loc loopt niet maar uiteindelijk blijkt dit een simpel klusje. Eén koolborstel is blijven hangen door vuil. Bovendien zijn de koolborstels bijna op ook. Ik scharrel nog een paar redelijke exemplaren uit de doos op en na een grondige schoonmaakbeurt en opschuren van de contacten plaats ik deze. 



Omdat de vorige kap nog niet geheel droog is schilder ik ook gelijk deze maar. Afplakken was geen succes dus schilder ik maar ouderwets met de hand langs het lijntje.



Wordt vervolgd .....

Pierre:
Update:



De rode verf is goed gedroogd.  Voor dat ik ging schilderen heb ik de “chroomrandjes” van de loc glimmen kaal geschuurd (dat kan met een metalen kap). Daar heb ik nu voordeel van. Ik hoef alleen maar de randjes kaal te krabben met een scherp voorwerp om ze weer mooi glimmend te maken. Dit werkt een stuk makkelijker dan al die randjes weer zilver te schilderen of kleuren met een gel pen. Bovendien zijn de randen en letters nu haarscherp.



Vervolgens zoek ik een kleurtje grijs uit en schilder de dakjes van beide loc’s hiermee. Er was één loc met een licht grijs vlak aan de bovenkant en de andere was helemaal donker grijs. Mijn voorkeur gaat uit van een geheel donker grijs dak voor allebei.



Nu de dakjes liggen te drogen pak ik toch de V221 maar om te zien of ik daar wat mee kan. Ik denk dat deze loc heeft gediend als donor loc. Er zijn verschillende onderdelen uit en af gehaald. Motor loopt maar de loc gaat niet voor of achteruit. Als ik de kap er af haal wordt het gelijk duidelijk waarom …. :o



Er zijn nog meer delen uit zoals een lampje compleet met fitting en bedrading, een gewicht en de diode voor de verlichting wisseling. Gelukkig heb ik een ruime onderdelen voorraad met slooponderdelen en daarmee kan ik de ontbrekende delen weer aanvullen. Misschien niet allemaal origineel maar alles werkt weer. Het gewicht maak ik van een stukje lood dat ik in model klop. En ik schroef de loc weer dicht. Ik besluit aan het uiterlijk voorlopig niets te doen. De loc ziet er nog redelijk uit en ik weet toch niet of ik hem op mijn baan ga gebruiken.



Ook blijken er geen koppelingen op te zitten.



Op de achterkant zet ik er een koppeling op zodat de loc weer inzetbaar is.



Ik heb de loc al op de testbank geprobeerd maar laat hem op mijn baan ook een stukje rijden. Toevallig eergisteren een rondje op mijn baan gepoetst. Resultaat … prima …en weer een loc gered van de schroothoop. ;D




Wordt vervolgd .....

Johan:
Beste Pierre,

Je bent weer goed bezig!!

Een vraagje welke kleur rood gebruik je van Revell color?

Groet,
Johan

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie