Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparatie, aanpassen, bewerken, reinigen van rijtuigen en wagons

Verlichting in mijn rijtuigen

(1/4) > >>

iTom:
Tijdens een demo/workshop verlichting inbouwen in rijtuigen bij MSG Den Bosch zelf nergens aan toe gekomen.
Wel alles goed gade geslagen en vanavond dan maar eens de kap er af en aan de slag.



Draadjes werk ik nog weg, over de vloer strak trekken en hier en daar een tippie sec.lijm.

Aan de onderkant de stroomveer voorzien van draad en met dezelfde sec.lijm vastgezet. er is geen mogelijkheid om het vast te schroeven want deze rijtuigen hebben geen voorziening voor verlichting, wat later nog eens extra blijkt.



Dan komt het gepriegel en solderen op de vierkante milimeter, met de loeplamp er bij gaat het nog wel.
Printplaatje is voorzien van smd diodes als gelijkrichter en er wordt nog een condensator aan gesoldeerd.
Dit alles om het flikker vrij te maken en dat het geschikt is voor wisselstroom.



Met het schemaatje er onder gaat het wel goed komen.



En dan even testen of het werkt, er zit nog geen  sleper onder dus even het slepersdraadje op een puco'tje vast geklemd.



Nog even voor de sfeer.



Tjja en dan valt het toch even tegen, de wanden schijnen wat door, morgen eens kijken of ik dat kan oplossen met gekleurd karton.
Kom ik toch nog een beetej aan het stoffferen toe van de binnekant der rijtuigen.
Natuurlijk komen er ook nog Preisertjes in en moet alles een beetje netjes worden afgewerkt maar het begin is er.
Ook wil ik er nog sluitverlichting in maken en misschien dat er ook een simpele functie decoder in komt waarmee ik de binnenverlichting aan en uit kan zetten.

Wim Corduwener:
Het begin is er Tom. Als je de binnenkant nou eens gewoon zwart maakt met verf, is dat niet veel makkelijker? Of of is dat nou weer een dom voorstel?

iTom:
Ik weet het nog niet Wim hoe ik het ga oplossen.
Misschien dat ik er iets voor kan uitprinten of iets met latjes lijkt me ook wel wat.
Ik vind het iig wel jammer dat het zo doorschijnt.
Ik wil ook de verlichting nog wat aanpassen wat de kleur betreft, ga eens proberen met jouw glasverf of met een tipje vernis.

Wim Corduwener:
Die gele glasverf zou ik alleen eerst even testen op een enkel ledje. Heel gek, maar bij sommige ledjes krijgen xenon-witte ledjes een beetje groenige uitstraling en dat komt waarschijnlijk omdat sommige ledjes een beetje blauwige kleurtemperatuur hebben. Als je blauw en geel mengt dan krijg je groen.
Als je die hele wagon lichtdicht hebt gemaakt en hij schijnt groen, dan ben je vast niet blij.  :o

Pierre:
De start is er Tom. Is er een mogelijkheid om het glas er uit te halen? Zo ja ..... dan zou ik zeker voor de optie van Wim gaan en een beetje met de zwarte kwast aan het zwaaien gaan. Maar als de ruitjes er niet uit kunnen is misschien wel het idee van een papieren maskertje idd de beste oplossing.

Dat spul wat je er in gebouwd hebt is wel mooi klein Tom. Makkelijk weg te werken met een stukje dubbelzijdig plakband tegen de bovenkant. Mooi setje! ;) succes.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie