Auteur Topic: De bouw van Hookyville  (gelezen 440441 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #25 Gepost op: 23 maart 2011, 08:56:20 »
Ik ben niet 100% te spreken over de ballast. Te meer daar je toch de bielzen vrij hoort te houden. Een collega N-spoorder heeft naast de piccolorail een strookje ballast gelegd en dat ziet er goed uit. Als ik rails zonder bedding had gehad, had ik wel kunnen werken met het schotterhulpje en was er prima te ballasten. Nu wil ik de methode van die N-spoorder volgen. Maar de grote hamvraag is dan: hoe haal ik de huidige ballast weg?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #26 Gepost op: 23 maart 2011, 09:00:04 »
Martin,

Ik weet niet welke lijm jij toegepast hebt?
Mocht het verdunde houtlijm zijn dan kun je deze met een bloemenspuit met water weer oplossen om vervolgens de ballast te verwijderen.
De rail vervolgens goed droog maken en met een F?hn nadrogen.

Op deze zelfde wijze heb ik ook mijn rails (K-rail) van de vorige baan van ballast ontdaan en schoongemaakt.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #27 Gepost op: 23 maart 2011, 09:09:01 »
Riny,

Ik heb de methode verdunde houtlijm toegepast. Maar als ik het nat maak, schraap je de ballast dan zo opzij met een mesje en heb je dan niet de kans dat de rails los komt te liggen (gelijmd met boekbinderslijm)?

Ik las wel ergens dat iemand de losgehaalde ballast door een zeef had gehaald en hergebruikt had. Dat lijkt me wel een goed idee.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #28 Gepost op: 23 maart 2011, 09:17:48 »
Maar als ik het nat maak, schraap je de ballast dan zo opzij met een mesje en heb je dan niet de kans dat de rails los komt te liggen (gelijmd met boekbinderslijm)?

Martin,

Ik weet echt niet of de boekbinderslijm op waterbasis is dus durf ik daar geen antwoord op te geven.
Persoonlijk zou ik gewoon een klein stukje proberen en zien wat er gebeurd.
Ik mag aannemen dat de ballast er, links of rechtsom, toch af zal moeten?

Ik las wel ergens dat iemand de losgehaalde ballast door een zeef had gehaald en hergebruikt had. Dat lijkt me wel een goed idee.

Dat is zeker een zeer goed idee.
Waarom weggooien wanneer je het kan hergebruiken.

Wat ik wel in overweging zou nemen is, de kosten t.o.v. de tijd en energie om de ballast te reinigen en te laten drogen.
Maar goed, dit laatste is persoonlijk.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #29 Gepost op: 23 maart 2011, 09:21:45 »
Als ik een natte doek op de rails leg en 'm 24 uur laat liggen, dan komen de rails wel los. Maar ik ga het gewoon proberen en houd de f?hn bij de hand. Dan kan ik ook snel weer herstelwerkzaamheden uitvoeren. Ik doe het gewoon steeds met kleine beetjes.

Dat zeven en reinigen valt op zich wel mee. Voordeel is dat de ballast nat is en dus makkelijk plakt als je het weer terugplaatst. Je kan dan het stukje nevelen met de plantenspuit achterwege laten.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #30 Gepost op: 23 maart 2011, 09:26:50 »
Martin,

De verdunde houtlijm is vlugger los +/- 10-15 minuten dus volgens mij moet je boekbinderslijm hier tegen bestand zijn (denk ik).
Gewoon proberen beste broeder.
Ook met deze handeling word je zeker weer een ervaring rijker en ik ben benieuwd wat de resultaten daar van gaan zijn.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #31 Gepost op: 23 maart 2011, 09:36:59 »
Ik ga er vanmiddag mee aan de slag. Eerst maar eens een uurtje fitnessen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #32 Gepost op: 23 maart 2011, 09:49:48 »
Martin,

Ik zat mij net nog te bedenken, is het geen optie om met een "natte" kwast de ballast te "deppen" om een teveel aan water te voorkomen?
Je ziet, er wordt meegedacht.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #33 Gepost op: 23 maart 2011, 11:06:09 »
Is ook een leuk idee. Misschien handiger om dat eerst te proberen. Maar daarvoor toch nog even met de stofzuiger en een pantykousje. Dan zijn de losse delen ballast alvast weg.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #34 Gepost op: 23 maart 2011, 12:30:34 »
Nou, na een paar momenten van bezinning heb ik besloten om de ballast weg te halen. Ik was niet tevreden met het resultaat en al zeker niet met de grotendeels verborgen bielzen. Dus aan het eind van de ochtend is het project ontballasten of deballasteren begonnen. De ballast doe ik in ene bakje, ga ik later reinigen met water en dan zeven om de ballast her te gebruiken. Op Nproject schreef iemand dat de natte, net gezeefde ballast wel goed plakt. Maar ik zie dat ik wel wat blauwe plaatstukjes zie. Die wil ik eerst weer in de bruine kleur verven. Daarna ga ik weer ballast leggen, maar die ligt dan tegen de bedding van de rail aan. Dus eigenlijk maak ik de bedding een stukje breder.

In het midden bij zo'n dubbelspoor had ik het helemaal volgelegd met ballast, maar ik vraag me af of dit in werkelijkheid ook zo is. Ligt daar niet altijd een strookje gras of onkruid, of misschien wel een looppad van zand?

Deballasteerfoto's:








Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #35 Gepost op: 23 maart 2011, 12:54:34 »
In het midden bij zo'n dubbelspoor had ik het helemaal volgelegd met ballast, maar ik vraag me af of dit in werkelijkheid ook zo is. Ligt daar niet altijd een strookje gras of onkruid, of misschien wel een looppad van zand?

Ik denk dat het er van afhangt in wel land en situatie.
Doorgaans heeft het een vorm van een goot (voor afwatering) zo ook aan de buitenzijde van de sporen maar dan naast het ballast bed, als ik mij goed herinner, maar dat zoeken wij wel op voordat dit foutieve info gaat worden.
Ook kan het, zoals je aangeeft, een zandpad met onkruid kunnen zijn maar wel met een afwatering functie.

Als ik nog een gaatje vrij kan maken zal ik eens met je mee zoeken.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #36 Gepost op: 23 maart 2011, 12:58:49 »
Hookyville ligt in Duitsland!

Bij het station komt sowieso wel ballast tussen de sporen, tenzij er een perron ligt. Dan ligt de ballast tussen rails en perron in. Bij N is de afstand van binnenkant railstaaf tot perron 7 mm. Ik zal eens kijken of ik dan nog ballast naast de bedding van Flm moet plaatsen of dat het al precies passend is.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #37 Gepost op: 23 maart 2011, 15:12:34 »
Van een ander forum kreeg ik deze informatie door:

Officiele indeling is:
Enkelspoor:
profierpad (looppad)
spoor
profier pad

Dubbelspoor:
profier pad (looppad)
spoor
vrijeruimte
spoor
profier pad

Viersporig:
profier pad (looppad)
spoor
vrijeruimte
spoor
profier pad
spoor
vrijeruimte
spoor
profier pad

of:
profier pad (looppad)
spoor
profier pad
spoor
vrijeruimte
spoor
profier pad
spoor
profier pad

Nu nog nader uitzoeken hoe de vrije ruimte kan worden ingevuld. Alle info over gelijke Duitse situaties zijn welkom. Let wel: het meeste spoor is dubbelspoor.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #38 Gepost op: 23 maart 2011, 15:45:29 »
De meeste ballast is inmiddels verwijderd. Langs de zijkanten van de rails en waar nog wat blauwe (bruin geverfde) ondervloer ligt, zit nog wel het een en ander, maar dat is op zich niet zo erg. Hier komt w?l ballast te liggen.

Het aanzicht van woensdagmiddag kwart voor vier:



Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #39 Gepost op: 23 maart 2011, 15:57:50 »
Martin,

Hier de NEM-normen in het Nederlands.
Wanneer je dit even doorleest kom je ook de tabellen tegen voor N- schaal.
Hopelijk kan je er iets mee.

P.s. bleven je rails netjes vast zitten?

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #40 Gepost op: 23 maart 2011, 15:59:45 »
De link werkt niet. De railsjes bleven netjes vastzitten. Heb wel even de f?hn gehanteerd, just to be sure.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #41 Gepost op: 23 maart 2011, 16:04:05 »
Hier werkt de link wel, maar geen punt,........... ik stuur ze via mail als bijlage even naar je toe.

Piet

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #42 Gepost op: 23 maart 2011, 16:11:19 »
Bij mij werkt die link ook niet Riny.
Maar als je het volledige boekwerk NEM normen zoekt Klikkie doen
Bij Piet op de site, dus.  ;D  ;D

edit: url ingekort

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #43 Gepost op: 23 maart 2011, 19:14:08 »
Bij mij werkt die link ook niet Riny.

 :o Nu toch wel?

Ben benieuwd en ja, als hij nu wel werkt heeft iedereen zeker de Nem-normen ( op twee locaties te daunloden  ;D)

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #44 Gepost op: 23 maart 2011, 19:15:12 »
Nu werkt de link wel en krijg ik niet meer dat plaatje met al die kettingen te zien,  :P
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #45 Gepost op: 24 maart 2011, 10:14:10 »
Back On Topic.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #46 Gepost op: 1 april 2011, 11:47:01 »
Ook al ben ik vandaag (1 april, echt waar) pas echt jarig, de verjaardagscadeaus (stationstoebehoren en een vijf IC-rijtuigen van de DB-AG) had ik, zoals bekend, al gehad. Toch was er vandaag nog wat meer.

Allereerst een Duits boek over modelspoorbanen, dat vorig jaar is uitgekomen. Hoewel Duits niet mijn sterkste taal is, ga ik er op zeker wel uitkomen.




Verder had een vriend een siliconenmal gemaakt van mijn op Rail gekochte steunmuurtjes. Uiteraard had hij de mail even uitgeprobeerd, met als resultaat dat ik nog vier gipsen steunmuurtjes kreeg. Ik kan vooruit met mijn muurtjes.




Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #47 Gepost op: 1 april 2011, 12:01:15 »
Nou Martin,

Met zo'n mooi boek zal de verdere bouw, afbouw wel helemaal goed komen.
De Duitse taal is voor mij ook niet echt makkelijk maar wanneer ik een deel 10 maal lees kom ik er redelijk aan uit.
Dus jou moet dat ook lukken.

De eerste muurtjes zijn er ook dus je kan beginnen, hahahahaha.
Ben benieuwd.

Succes ermee.

GGoos

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #48 Gepost op: 1 april 2011, 14:07:43 »
Grootse plannen in uitvoering. Ook leuk flatgebouwtje wat ook wel wat voor mij zou zijn.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #49 Gepost op: 15 mei 2011, 11:43:31 »
Even een update om het gebrek aan updates te verklaren:

Sinds eind maart is het zakelijk veel drukker geworden. Ik had een nieuwe opdrachtgever waarvoor ik veel ga doen, namelijk schrijven over mijn andere hobby basketbal. Maar ik had ook mijn hele adresboek gemaild om nu eens uit te leggen wat ik (voor mezelf) doe en dat heeft weer geleid tot een fiks aantal nieuwe opdrachten. Daardoor is er geen tijd meer geweest om nog wat nadrukkelijk met de baan bezig te zijn. Maar dat komt vanzelf wel weer.

Eind juni wordt de nieuwe dakkapel geplaats. Niet aan de kant van de baan, want dat zou een enorme toestand geworden zijn, maar de oude dakkapel aan de achterzijde (2.40 meter breed) wordt vervangen door een dakkapel van 3.20 meter breed. Dat is dus meer licht op zolder. Plus dat de dakkapel van de jaren 60 erg smal was. De nieuwe dakkapel geeft mijn zolder gewoon een halve meter extra lengte en dat is helemaal goed om het volledige baanplan ooit te gaan realiseren. Plus dat ik het deel waar station Hookyville staat, meer de kamer in kan plaatsen, zodat ik er aan de achterzijde ook makkelijker bij kan zonder veel last te hebben van het schuine dak. De boekenkast gaat van zolder af en er komen gewoon wat planken aan de muur, zodat het spiraaldeel dus mee de kamer in kan schuiven. Helemaal prima.

Doordat 28 juni de kamer leeg moet zijn - op een goed afgeschermde en afgedekte baan na -, ben ik wel gedwongen om alles in dozen te stoppen, die ik ofwel tijdelijk onder de baan kan plaatsen of tijdelijk van zolder weghaal. Met andere woorden: alles staat in het teken van opruimen. Misschien dat het in juni iets minder druk is en dan waag ik nog een poging ballasten op de manier zoals sommige andere N-spoorders dat ook met de Flm Piccolorails hebben gedaan.

Als de dakkapel klaar is (dat is 28 juni en alles is rond in ??n dag), heb ik een paar dagen om de kamer weer gedeeltelijk in te ruimen. Daarna vertrek ik voor de ANWB naar Denemarken en Zweden om drie weken lang campings te bezoeken en er over te schrijven. Het gaat hier om charmecampings: campings waar het zogenaamde toeristisch kamperen de boventoon voert, waar weinig of gemoedelijke animatie is en die om een of meer redenen bijzonder zijn (gastvrijheid, uitstraling, ligging). Een charmecamping ademt ook rust en ruimte uit en is niet te groot (max 200 plaatsen, liefst veel minder), maar ook niet te klein (vanaf 20-25 plaatsen). Op mijn lijst staan er 28, maar de kans is aannemelijk dat er veel meer charmecampings zijn. Als ik die vind en bezoek, kan ik weer extra verdienen. Dus Denemarken/Zweden-kenners: kom maar door met de namen van die campings!

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.