Modelbaanbouw voor de liefhebber > Eigen bouwprojecten

Een kolenmijnla

<< < (2/26) > >>

Pierre:

--- Citaat van: Wim Corduwener op  7 oktober 2013, 23:21:33 ---Slim uitgedacht en mooi dat het ook past onder je baan, want volgens mij heb je het ook onder je baan aardig volzitten.
Ik zit me hier wel weer te bepissen Pierre, want je hebt wel een vracht werk op je hals gehaald aan weer een nieuw project  :o (hoe herkenbaar). Maar, een uitdaging is het wèl en ik heb al een tijdje research gedaan; volgens mij is dit concept nog niet eerder zo uitgevoerd. Als dit gaat werken (en dat gaat het) dan heb je in modelspoorrijdend Nederland en omgeving een primeur. En dat is best spannend en bijzonder.
--- Einde van citaat ---

Het gaat helemaal goed komen. Ik heb het al helemaal uitgedacht en ben geen obstakels tegen gekomen.  ::) En volgens mij valt het werk ook wel mee Wim. Hartstikke leuk weer wat nieuws op de werktafel te hebben liggen. ;D



--- Citaat van: Wim Corduwener op  7 oktober 2013, 23:21:33 ---Nog even een aanvulling
Voordat je die rails gaat vastzetten: je zou eens kunnen testen of die treintjes niet door een krappere bocht kunnen, dan win je volgens mij meer ruimte. Het zijn maar korte locjes en korte wagonnetjes.

--- Einde van citaat ---

Ik kan wel krapper gaan Wim, maar dan gaat het locje toch wat moeizamer door de bochten. Vol gas is dat geen enkel probleem maar langzaam gaat hij op het rechte stuk toch ineens wat sneller rijden. Vooral omdat één locje straks twee wagentjes moet gaan duwen zie ik hier problemen komen. Bovendien heb ik daar onder de baan plaats genoeg. Ik ben daar +/- 90 cm diep.


Vanmorgen even de rails goed schoongemaakt en test gereden. Als ik niet te langzaam rij lopen de locjes prima over de wissels heen. Hier was ik een beetje huiverig voor maar dat blijkt dus onterecht. 

Wim Corduwener:
Nou Pierre, gaan met die banaan. Dit kan alleen maar leuk worden en op die manier kan ik het bij jou mooi afkijken.  8)

Rick:
Ben nu alweer jaloers, op de snelheid en gemak waarmee dit alles weer vorm begint te krijgen.
Zelf al 3 weken bezig, en heb net 3 meter rails liggen. en jij bent een weekje bezig en het krijgt al vorm.

Pierre:

--- Citaat van: Rick op  8 oktober 2013, 16:10:00 ---Ben nu alweer jaloers, op de snelheid en gemak waarmee dit alles weer vorm begint te krijgen.
Zelf al 3 weken bezig, en heb net 3 meter rails liggen. en jij bent een weekje bezig en het krijgt al vorm.

--- Einde van citaat ---

Kom ..kom .. Rick. je hoeft toch ook niet gelijk meters te maken. Als je baan morgen af is heb je niks meer te doen. :P




Dit is de plek waar de mijngang onder de treintafel moet komen te hangen. Let niet op de tafel volgestapeld met lopende/wachtende projecten. Daar ben ik ook mee bezig (altijd).

Het mijntreintje moet de wagonnetjes met kolen naar de schacht toe brengen en dan leeg weer de gang in. Dat is de bedoeling achter het verhaal. Ik had vandaag zo als gewoonlijk weer eens een mazzeltje. Met het naar mijn garage lopen om wat plankjes te zagen zie ik dat er grof vuil op de stoep staat. Er staat ook een keukenkastje bij met een lade er in. Daar heb ik de geleiders uit gesloopt. Die zijn precies de goede maat voor de mijnspoorla. Da’s weer verdiend.





Vervolgens heb ik de zijkanten, voorkant met doorkijkje en een versteviging in de lade gezet. De voorkant is nog los omdat ik dan veel makkelijker kan werken. Ik denk dat ik hem maar demontabel maak voor het gemak.





De wanden van de mijngang maak ik van de kaft van een ordner. Lekker dik karton.



Ik heb nog een hele pot roerhoutjes over die prima geschikt zijn als planken langs de wanden. De staande palen maak ik van vuurpijl stokjes. De gang waar rails ligt daar komen planken langs de wanden maar de dwarsgang moet gewoon rotsachtig worden. Daar gaat nog gewerkt worden.





Wim Corduwener:
Ik zit hier weer te genieten.
Die voorkant kun je met magneetjes vastzetten. Ook mooi dat je de tunnelingang links, net voor de bocht hebt gemaakt waardoor het effect van je ovalen baan wordt weggewerkt.
Je hebt een aardige slag gemaakt en je hoeft alleen de zichtkant maar te bewerken, waardoor het geheel te overzien is.
Wordt een knap mijntje.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie