Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparatie, aanpassen, bewerken, reinigen van rijtuigen en wagons

De wederopstanding van een H0e locje

(1/3) > >>

Pierre:
 ;)Op een beurs heb ik voor een paar euro een H0e locje gescoord maar helaas wel in onderdelen. Lijkt me een leuk projectje.



Het is een Liliput Stoomlocomotief L 141481 H0e tenderlocomotief U2 van de Zillertalbahn. Ik ga proberen dit locje weer op de rails te krijgen maar ik hoop dat het gaat lukken. Zo te zien heeft het locje nogal wat manco’s. Het onderstel van het locje is in 6 stukken gebroken maar na enig puzzelen weet ik weer hoe het in elkaar moet. Ik vermoed dat de vorige eigenaar het locje op de plavuizen heeft laten stuiteren. Ook de kap is wat verbogen en hier en daar wat gekraakt. 



Ik maak van karton wat malletjes zodat alle onderdeeltjes mooi op hoogte liggen en dan lijm ik ze aan elkaar met twee componenten lijm.





Er zitten twee verschillende schoorstenen bij en ik weet niet welke er werkelijk op hoort maar hierdoor ga ik ook weer twijfelen welk type locje ik hier in handen heb.







Ik ben ruim een uur bezig geweest maar krijg de wielen niet mooi soepel aan het draaien. Eén wielstel daar loopt het tandwieltje niet lekker. Bij nader inspectie blijkt er een kromme as in te zitten. Tja …… eens even over nadenken hoe ik dat ga oplossen. Misschien in de boormachine. We zullen zien.




Wordt vervolgd .....

Wim Corduwener:
Jouw locje lijkt wel een beetje op...


...deze.
Ik vind de rechte schoorsteen fraaier.

bob:


Bron: Eisenbahn Journal 1977-2

Wim Corduwener:
Het is wel een fraai stammetje. En dan te bedenken dat Pierre maar 1,25 m smalspoor heeft liggen. Waar ga je dat allemaal laten Pierre?  :o

Pierre:
Het is gewoon een uitdaging om dat locje weer te laten rijden. ;D En waar ik het ga laten ....tja ...  ik denk gewoon in een la. Misschien voor een later project of zo. Ik kon het voor die paar euries echt niet laten liggen. ::)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie