Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparatie, aanpassen, bewerken, reinigen van rijtuigen en wagons

Anna locje ombouwen voor smalspoor

(1/21) > >>

Wim Corduwener:
Vaak brengen andere forumleden je op de meest briljante ideeën en dan denk je: "Dit wil ik ook!" een H0 loc ombouwen naar H0e. Rollend materieel voor smalspoor is minder goed verkrijgbaar en vaak een stuk duurder... dus dan moet je zelf aan de slag. Geïnspireerd door een soortgelijk project van Pierre ga ik eens zien hoever ik kom.


Een van mijn Anna-locjes. Dit is er eentje uit de simpele serie: een simpel aandrijfwerk en lege koplampen. Komt uit een startsetje, de marktwaarde is nagenoeg nul en is dus zeer geschikt voor mijn project.


Als je de kap eraf haalt blijft er niet veel bruikbaars over... hooguit het motortje, waar waarschijnlijk een wormwiel aan vast zit... de rest is eigenlijk schroot.


De kap is er zó af. Voordat ik hiermee aan de gang ga, moeten eerst de buffers eraf worden gehaald (buffers komen altijd van pas) en die rare lampen gaan ook weg, net als de voor hergebruik geschikte treeplanken.


Anna’s nieuwe vriendje. Gelukkig weet Anna nog niet wat de plannen zijn, want dan zou ze wel anders piepen. Dit N-locje heb ik alweer een tijd geleden van Marktplaats gevist. Het drijfwerk is eenvoudig, maar precies goed voor de transformatie naar H0e. De buffers had ik al eerder van het N-locje geknipt.


De kap van het N-locje is van metaal. Daar kan ik dus echt niks mee. Doordat de kap eraf is helt het locje naar achteren, omdat de motor natuurlijk zwaarder is.


Nou zeg, die twee lijken wel voor elkaar geschapen... past bijna precies! Nog hier en daar wat zaag- , schraap-en vijlwerk en het gaat helemaal goedkomen... Tussendoor nog even spieken bij Pierre’s topic om te zien hoe hij dat flikte.

Wordt vervolgd

Pierre:
Helemaal leuk Wim. Dit zijn de leuke tussendoor projectjes. Lekker zagen passen en meten en je houd er iets unieks aan over wat niemand anders heeft. Ik blijf je lekker volgen. ;)

Wim Corduwener:
Nou Pierre, als ervaringsdeskundige verwacht ik van jou natuurlijk wel wat tips. Bijvoorbeeld de vraag: wat zou je een volgende keer anders hebben gedaan?

Pierre:

--- Citaat van: Wim Corduwener op 19 augustus 2013, 19:31:27 ---Nou Pierre, als ervaringsdeskundige verwacht ik van jou natuurlijk wel wat tips. Bijvoorbeeld de vraag: wat zou je een volgende keer anders hebben gedaan?

--- Einde van citaat ---
Nou ja .... ervaringsdeskundige ........ 't zal wat..... ik doe ook maar wat.  :o De volgende keer zie ik wel wat ik er van bak. Dat gaat vanzelf als ik bezig ben.

Wim Corduwener:
Nâh... lekker is dat. Aan jou heb ik dus ook niks. :(
De achterkant van jouw loc heeft ovale ramen, zaten die er al in?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie