Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparatie, aanpassen, bewerken, reinigen van rijtuigen en wagons

Dapol (Airfix) railbus motoriseren

(1/6) > >>

Wim Corduwener:
Vroeger heb ik nogal wat vliegtuigen in elkaar geplakt van het merk Airfix. Bijna allemaal spul uit de Tweede Wereldoorlog. Nog steeds weet ik de namen van bijna elk type vliegtuig dat in WWII rondvloog. Airfix had ook bouwpakketten van bekende Britse stoomlocomotieven en wagons op schaal 1:72 in het programma en allerlei ander spul voor op en bij de modelspoorbaan zoals huisjes, spoorwegovergangen en bruggen.
Omstreeks 1984 nam Dapol het complete modelbaanprogramma en de gietvormen van Airfix over en bracht het complete assortiment opnieuw op de markt. Waar Airfix de bouwpakketten in kartonnen doosjes verkocht, stopt Dapol ze in plastic zakjes. Dat is een stuk goedkoper, maar wel meer kwetsbaar. Ik lees ook nog wel eens berichten dat onderdelen zijn verbogen en in warm water weer moeten worden terug gevormd naar het oorspronkelijke model.
Revell heeft ook een aantal locomotieven in het programma op schaal 1:87. De kwaliteit en detaillering van Revell vind ik niet veel beter dan de pakketten van Dapol, maar Dapol is w?l een stuk goedkoper. En dat vintage geurtje dat er aan vast zit boeit me ook wel.


Foto: Airfix
Een deel van het assortiment van Airfix: locomotieven, wagons en allerlei ander spul zoals huisjes, spoorwegovergangen en bruggen.


Foto: Airfix
Deze railbus is niet ?cht een schoonheid. Ik vind zelf dat de wielen wat dicht op elkaar zitten, waardoor de achter- en voorkant nogal overhangt. Ook past dit typische Britse product eigenlijk niet op een Nederlandse baan. Maar, hij of zij die verder zoekt, komt er al snel achter dat deze railbus ook in Duitsland heeft gereden. Dus kan het best zijn dat-ie af en toe de grens overstak.


Foto: Model Railway News (mei 1961)
Een verhaal uit Model Railway News; past helemaal in periode III.


De bijgeleverde bouwbeschrijving is eigenlijk niet veel meer dan een exploded view. En is ook niet geheel correct want de bijgeleverde wielen zijn inmiddels van metaal. Het railbus is overigens niet voorzien van interieur. Dus dichtplakken en rijden met die hap kan ik vergeten.
Even terug naar de titel van dit topic: ik wil dit karretje dus voorzien van een motor en laten rijden. Volgens mij wordt dat een project dat goed te doen is. Bovendien ben ik zeker niet de eerste die dit gaat doen.
Inmiddels heb ik via Marktplaats een gemotoriseerd onderstel uit een Jouef-trein gekocht en ik ga eens zien of ik de pruttel aan de praat krijg... als-ie z'n best doet dan krijgt-ie er binnenkort een broertje bij.

Wordt vervolgd


bob:

--- Citaat van: Wim Corduwener op  8 juni 2013, 14:48:51 ---Deze railbus is niet ?cht een schoonheid.

--- Einde van citaat ---

WAT  :o :o :o :o Pure nostalgie Wim, Prachtig exemplaar, tja alleen jammer dat het Engels is  ;)
Ik zag op Ebay nog eentje staan, maar had een hogere prijs verwacht.


--- Citaat van: Wim Corduwener ---..........en dat vintage geurtje dat er aan vast zit boeit me ook wel.
--- Einde van citaat ---

Heerlijk, ogen dicht en even wegdromen naar de sixties  8)

Pierre:
Wim, je moet eens in b.v. Houten op zoek gaan naar zo'n Hamo trammetje. Die zijn heel kwetsbaar en beschadigen erg snel waardoor je ze vaak voor een habbekrats (Amsterdams??) koopt. Ik heb een drietal "wrakjes"" gekocht voor 15 euro. Ik wil zo'n onderstelletje in een speelgoed tram prakken die ik in Lissabon gekocht heb.

Wim Corduwener:
Nou ja Bob... het is een grappig ding; d?t dan weer w?l.
Dat-ie Engels is vind ik geen probleem. Als ik 'm Berlijns blauw schilder, normale buffers erop, die Engelse cijferbak aan de voorkant wegplamuur... dan weet-ie zelf niet meer waar-ie vandaan komt.
Op Ebay zijn ze volop te koop en z?ker onder de tien pond... alleen dan heb je weer die verzendkosten. Over een maand zit ik in Engeland en je raadt al wat ik daar ga doen? Broertjes en zusje kopen voor dit railbusje. En muurplaten!
Volgens mij is Egger Bahn daar ook betaalbaarder.  8)


--- Citaat van: Pierre op  8 juni 2013, 17:51:08 ---Wim, je moet eens in b.v. Houten op zoek gaan naar zo'n Hamo trammetje. Die zijn heel kwetsbaar en beschadigen erg snel waardoor je ze vaak voor een habbekrats (Amsterdams??) koopt. Ik heb een drietal "wrakjes"" gekocht voor 15 euro. Ik wil zo'n onderstelletje in een speelgoed tram prakken die ik in Lissabon gekocht heb.

--- Einde van citaat ---
Ah... en die onderstellen komen niet in het zicht?
Habbekrats? In Amsterdam zeggen ze: "Voor weinig!" met een wat laaghandende "ei".  :)

Pierre:

--- Citaat van: Wim Corduwener op  8 juni 2013, 18:02:22 ---Ah... en die onderstellen komen niet in het zicht?
Habbekrats? In Amsterdam zeggen ze: "Voor weinig!" met een wat laaghandende "ei".  :)

--- Einde van citaat ---

Jawel Wim .... wel zichtbaar maar ze zijn niet zo hoog en de wielen staan iets verder uit elkaar.


"Voah w?nag" kennen wij in Den Haag ook Wim!  :P

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie