Auteur Topic: St. Barbara is voorbij, nu een nieuw begin.  (gelezen 718741 keer)

Frans

• Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #450 Gepost op: 14 september 2012, 14:59:50 »
Tom is met vakantie dus nog even geduld.

Riny

• Gast
« Reactie #451 Gepost op: 20 september 2012, 15:10:37 »
Tom is met vakantie.

En maar klagen........... ;)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #452 Gepost op: 4 oktober 2012, 20:33:04 »
Tom is met vakantie.

En maar klagen........... ;)

Mij hoor je niet klagen hoor, zal binnenkort rthuinte beantwoorden, nu eerst de koffers uitpakken.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
« Reactie #453 Gepost op: 6 oktober 2012, 19:28:44 »
Ik denk zal eens kijken hoever Tom is en wat voor moois hij nu weer gemaakt heeft.... Issie gewoon een hele maand op vakantie nahhhhhhhhhhh jah zeg dat kan niet hoor  :D
Hopelijk zien we snel weer wat nieuws van je  :-*
Fotografen met passie.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #454 Gepost op: 6 oktober 2012, 20:39:09 »
Ik denk zal eens kijken hoever Tom is en wat voor moois hij nu weer gemaakt heeft.... Issie gewoon een hele maand op vakantie nahhhhhhhhhhh jah zeg dat kan niet hoor  :D
Hopelijk zien we snel weer wat nieuws van je  :-*

Mag ik na 50 jaar keihard werken ook eens op vakantie  :P
Volgende week wil ik weer wat aan de baan gaan werken maar dat is niet echt spannend, draadjes verplaatsen omdat ik mijn wissel- en seindecoders heb verplaatst.
Als dat klaar is dan komt een kleine operatie in zicht, navelbreukje wegwerken. :(
6 weken rustig aan doen. ;) ;)
Zal in die 6 weken denk ik niet veel aan de baan werken maar hoop wel de tijd te doden met wat bouwdozen.

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
« Reactie #455 Gepost op: 6 oktober 2012, 23:21:21 »
Als jij je tijd dood met bouwdozen, dan gebeurd er na die 6 weken een hoop.
Want dan heb je vast weer mooie dingen in elkaar gezet.
Veel succes met de operatie.
Fotografen met passie.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #456 Gepost op: 8 oktober 2012, 08:57:26 »

De draadjes netjes opgeborgen.

aansluitingen van bezetmelders en de seinen

Hoi Tom,

Ik zag de volgende foto's van je en trek hieruit de conclusie dat jij de diverse modules ook altijd bereikbaar hebt en dus niet onder de tafel hebt gemonteerd (m.a.w. de bedrading wordt iets langer, maar daardoor zijn alle modules netjes bij elkaar gemonteerd en hoef je bij een storing niet direct onder de tafel). Klopt dat?

Als ik het goed zie heb je de bezetmelders met behulp van een kroonsteen verlengt. Klopt dat ?

Ik wou de bezetmodules eerst onder de tafel monteren om een zo kort mogelijke afstand van de bekabeling te hebben, nu denk ik erover om de bezetmodules bereikbaar te monteren, waardoor ik sommige draden moet verlengen. Om te solderen moet ik de rails weer los halen, dus een kroonsteen zou niet zo slecht zijn en ziet er ook nog netjes uit. Zijn er eventuele technische problemen die ik hiermee over het hoofd zie (  -> de weerstand van de kabel en kroonsteen zal waarschijnlijk een stuk hoger zijn)?

Alvast bedankt voor je hulp!

Ik heb niet zo'n grote baan, 2,45x1,45 mtr. daarom kan ik alle draden naar de voorkant brengen en daar aansluiten op de S88 melders en wissel- en seindecoders.
Om onnodig draad verlies te beperken breng ik eerst alle draden van de bezetmelders naar een soort van centraalpunt, dat zijn dan de kroonsteentjes die je bedoelt.
Hetzelfde doe ik met de bedrading van de wissels en seinen.
Om eventueel draadbreuk in het kroonsteentje te voorkomen gebruik ik adereindjes.
Ook de verlengdraden naar de decoders worden voorzien van adereindjes.
Ik weet dat er zo meer weerstand ontstaat maar op de lengte van draden die ik gebruik voor mijn baan valt dat wel mee en ik heb dan ook nergens last van storing door verlies van spanning.
Ik kan nu makkelijk aan de voorkant bij alle modules komen.
Tevens is nu de baan indien ooit nodig makkelijker te verhuizen omdat het onderstel los staat.
Het is dan een kwestie van de draadjes loshalen (moeten nog wel gelabeld worden) en de baan is los van het onderstel waar dan de modules gewoon op blijven zitten.

Als je een grotere baan gaat bouwen dan kan het verstandig zijn om de modules dichterbij de melders en wissels te plaatsen om weerstand te voorkomen, maar nogmaals ik heb totaal geen last van vermindering van spanning door de weerstand van kroonsteentjes, adereindjes en verlengdraden.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is, zijn er nog meer vragen dan hoor ik het wel.

Offline Ben

• Rangeerder
« Reactie #457 Gepost op: 8 oktober 2012, 09:53:42 »
Citaat
Als je een grotere baan gaat bouwen dan kan het verstandig zijn om de modules dichterbij de melders en wissels te plaatsen om weerstand te voorkomen, maar nogmaals ik heb totaal geen last van vermindering van spanning door de weerstand van kroonsteentjes, adereindjes en verlengdraden.

Op mijn spoorbaan heb ik enkele terug/bezetmelders zeker 10 meter ver aan draad lengte liggen van de electronica (Conrad 212628 Terugmeldingsdecoder 5217), dit geeft geen enkel probleem.
Heeft iemand het wel eens uitgeprobeerd bij welke weerstand de terug/bezet melder dan niet meer werkt?
Bij 0 ohm (weerstand) is het best maar bij 100 ohm of nog hoger?
Hoeveel weerstand meer geeft 10 meter draad bij welke doorsnee?
En hoeveel weerstand geven de assen van treinen/wagons?
Zou het type/merk van de electronica ook invloed hebben persoonlijk denk ik niet.
Het verschil van massa of stroom detectie is natuurlijk een verschil ik kan alleen maar praten over massa detectie.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #458 Gepost op: 8 oktober 2012, 10:05:15 »
Op deze site staat een draadcalculator.
http://www.ledtuning.nl/catalog/info_wiring.php

copyright ledtuning.nl

Info over bedrading op deze site:

De keuze van de juiste draaddoorsnede wordt door een aantal factoren bepaald.
Enerzijds is dat de maximale stroom die we door de draad willen sturen. De draad mag immers niet te warm worden.
Anderzijds is dat het spanningsverlies dat ontstaat ten gevolge van de stroom die door de draad gaat en de weerstand in die draad.
We gaan er van uit dat maximaal 10% spanningsverlies in de draad getolereerd kan worden.
Dan wordt het maximale spanningsverlies bij de gekozen 12V voedingspanning slechts 1.2V.
Bij een stroom van 3A mag de draad dan een totale maximum weerstand hebben van 0.400Ω.
Een draaddoorsnede van 0.75mm2 had gebruikt kunnen worden voor een stroom van 3A.
Echter, de berekende draad weerstand bij 10 meter kabel (bevat 2 draden, dus 20 meter draad) van 0.75mm2 is al 0.459Ω en dus hoger dan de vereiste maximum weerstand van 0.400Ω.
Ons spanningsverlies zou daarom bij een stroom van 3A al 1.38V zijn, dat is 11.47%, dus meer dan de maximaal gestelde 10% ofwel 1.2V.
Natuurlijk zou de stroom door die draadweerstand ook wel afnemen en zou tevens de lichtopbrengst van de LED-strip afnemen.
Daarom moet de toe te passen draaddoorsnede voor 3A bij een lengte van 10 meter kabel tenminste 0.86mm2 worden, dus kiezen we het beste 1.5mm2.
De berekende draad weerstand bij 10 meter kabel (bevat 2 draden, dus 20 meter draad) van 1.5mm2 is dan nog maar 0.229Ω en voldoet aan de vereiste maximum weerstand van 0.400Ω.
Ons spanningsverlies wordt nu 0.69V en komt overeen met 5.7%, dus dat voldoet aan de maximaal gestelde 10% ofwel 1.2V.
We gaan dus een draad toepassen met een doorsnede van 1.5mm2.
De diameter van deze draad is 1.4 mm.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #459 Gepost op: 12 oktober 2012, 12:49:04 »
Zo, het wordt tijd dat het vakantiegevoel plaats gaat maken voor wat activiteiten binnenshuis hebbende.

Alle bezetmelders waren al aan de voorkant van de baan geplaatst, nu zitten er ook de wisseldecoders bij en een nog niet werkende DR4018.
Er is nog plaats voor 1 extra wisseldecoder die de ontkoppelrails gaat aansturen en 1 seindecoder die nog een 4 tal lichtseinen gaat bedienen.

De DR4018 zal ik gaan gebruiken om de verichting mee aan te zetten, normaal heb je dan 16 aan-uit schakelingen alleen die van mij is een beetje eigenwijs en doet 8 om/om schakelingen.
Zal nog wel opgelost worden en anders gaat die gewoon de kliko in.

Ook de bedrading is natuurlijk aardig toegenomen maar net als de bezetmeldersdraden ook de rest netjes weggewerkt, tenminste voor mijn doen dan natuurlijk.

Alles werkt prima ondanks dat er een tussenstation in zit met kroonsteentjes.

Hier nog een module om de lassers mee aan het werk te zetten, kan je ook gebruiken voor flitslicht van de preiserfotograaf.

Gewoon geplaatst in zo'n blister waar schroefjes e.d. inzitten, stiekie er omheen en het zit als een huis.

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #460 Gepost op: 12 oktober 2012, 12:52:36 »
De bedrading heb je anders toch netjes weggewerkt Tom, hulde! Ik zie genoeg banen waar het een zooitje onder de baan is. Probeer het zelf ook netjes te houden, want ik wil nog wel eens onder de baan door kruipen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Frans

• Gast
« Reactie #461 Gepost op: 12 oktober 2012, 13:14:13 »
Wat ik veel gebruik buiten de boekbinders om de losse draden hier in te drukken en met wat warme lijm deze kabelhouders vast te zetten dus geen draden die los hgangen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #462 Gepost op: 12 oktober 2012, 14:57:35 »
Ook de bedrading is natuurlijk aardig toegenomen maar net als de bezetmeldersdraden ook de rest netjes weggewerkt, tenminste voor mijn doen dan natuurlijk.

Top hoor ..... ziet er toch netjes uit zo. Ik heb maar een kwart van de draden en het is een stuk minder strak daar onder de tafel. ???
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #463 Gepost op: 12 oktober 2012, 15:13:48 »
Als de andere decoders er ook bij zitten dan zit ik aan ongeveer een 150 draadjes van ieder pak weg 2 meter.
Verder lopen er nog her en der wat draadjes naar de lantaanrnpalen en huisjes.
Ik schat dat er nu al gauw een 350 meter draad onder zit en dat voor zo'n klein baantje.
Ik had de lege haspels bewaard en dat waren er bij elkaar 15 met ieder een 25 meter lengte.
Dat zou dan 375 meter moeten zijn maar er vallen ook wel eens wat stukjes draad af en ik heb ook nog wat stukken over die dan net te kort waren.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #464 Gepost op: 12 oktober 2012, 17:01:44 »
Even in een verloren kwartiertje wat rolletjes gemaakt van toiletpapier.

De eerste probeersels.

De eerste rollen liggen gelijk al in de aanbieding !!

De rest ligt te drogen, komt goed uit, kan ik rustig gaan oppassen bij de kleindochters.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #465 Gepost op: 12 oktober 2012, 17:40:17 »
Even in een verloren kwartiertje wat rolletjes gemaakt van toiletpapier.

De eerste rollen liggen gelijk al in de aanbieding !!

De rest ligt te drogen, komt goed uit, kan ik rustig gaan oppassen bij de kleindochters.

Kijk dat bedoel ik maar! ;D Top Tom dat gaat goed zo. Nog een paar rollen en dan heb je een kraampje vol. Als je bij me komt heb ik nog een kraam over. Die kan je wel meenemen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #466 Gepost op: 12 oktober 2012, 23:15:37 »
Zo, na eerst oppassen op de kleine meiden en daarna nog even op kleinzoon is de boel droog en kunnen we eindelijk eens een lapje stof gaan kopen op de markt.

Ook deze zijn gemaakt van smalle strookjes toiletpapier.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #467 Gepost op: 13 oktober 2012, 07:06:20 »
kunnen we eindelijk eens een lapje stof gaan kopen op de markt.

Beste Tom,

Dit ziet er mooi uit! Helaas voor de marktkoopman/vrouw is de kooplust van de bewoners nog niet groot!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #468 Gepost op: 13 oktober 2012, 07:44:56 »
Mooi gedaan Tom. Er is idd geen hond/mens te zien op de markt. Nog te vroeg zeker? :P

Ik ga zo nog even in Houten kijken of ik wat kan vinden voor op mijn markt. Ik moet nog twee kramen vullen in op de markt in Zolder. Ik heb al wel wat ideetjes.

Jij succes met stoffen weven. :P :P
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #469 Gepost op: 13 oktober 2012, 08:01:20 »
Mooi gedaan Tom. Er is idd geen hond/mens te zien op de markt. Nog te vroeg zeker? :P

Ik ga zo nog even in Houten kijken of ik wat kan vinden voor op mijn markt. Ik moet nog twee kramen vullen in op de markt in Zolder. Ik heb al wel wat ideetjes.

Jij succes met stoffen weven. :P :P

Recessie en het is nog (te) vroeg voor de trouwe klanten.

Succes in Houten, ik ga zo naar Vlaardingen, kijken of ik bij Frans de boel aan de praat kan krijgen.

rthuinte

• Gast
« Reactie #470 Gepost op: 13 oktober 2012, 20:07:39 »
Hoi Tom.

Ik wou je langs deze weg nog even bedanken voor de uitleg die je geschreven hebt omtrent de bedrading! Dit heeft me weer verder geholpen!

Groeten en wellicht tot in Utrecht.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #471 Gepost op: 14 oktober 2012, 23:29:39 »
Ondertussen weer eens een bouwdoosje beet gepakt.

Voor de kleine BW was ik op zoek naar een zandsilo om bij de bezandingstoren te plaatsen.
Hiervoor moest ook nog een spoor verplaatst worden maar dat is minder interessant.
De silo heb ik eerst een beetje gekleurd en later nog met wat poeders en een drybrush van wit en heel licht grijs gegeven.

Maar de foto's zeggen meer.

en ook hier zijn vandalen langs geweest die het niet konden laten wat ruitjes in te gooien.

De stenen muren zijn eerst in kleur gezet, beige met wat rood en daarna met hele dunne licht-beige verf er overheen voor de voegen. Tot slot her en der met wat poeders bewerkt en ter bescherming ingespoten met haarlak.
De ribbeldaken hebben allerlei kleuren gekregen tot zelf wat antraciet. Uiteindelijk zijn deze ook bewerkt met poeders en een drybrush wit.
Hekwerk van plastic is vervangen door messingdraad van 0,8mm wat met 10 sec. lijm in elkaar is gezet.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #472 Gepost op: 15 oktober 2012, 09:01:30 »
Ziet er weer strak uit Tom. Echt weer een aanwinst voor je baan. Waarom verkoop je de toren? ???
Groet Pierre.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #473 Gepost op: 15 oktober 2012, 09:07:35 »
ik blijf het kunstig vinden zoals jij de gebouwen weaterd
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #474 Gepost op: 15 oktober 2012, 09:17:37 »
Ziet er weer strak uit Tom. Echt weer een aanwinst voor je baan. Waarom verkoop je de toren? ???

Ik heb al een toren, 2 vind ik voor mijn kleine BW een beetje overdreven.