Auteur Topic: St. Barbara is voorbij, nu een nieuw begin.  (gelezen 669069 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #75 Gepost op: 1 augustus 2011, 23:03:35 »
Zo even weer een update.
Inmiddels is de rand van het perron afgewerkt, ik heb ronde paaltjes geplaatst.
Dat ging wat eenvoudiger (cocktailprikkers) en ik vind het wel wat hebben.

Tevens de eerste Preisertjes geplaatst want er moet wel wat leven op het perron gaan komen.

Er is een stukje perron beschadigd wat tzt door een paar Preisertjes gerepareerd gaat worden.



Verder op is er de waterkraan. Daar kan indien nodig bij getankt worden, er zal ook nog een klein soort kolenbunkertje gaan komen want met alleen water komen ze de bergen niet op.



De waterkraan is beweegbaar en zal d.m.v. een servo in beweging worden gezet zodra de Loc ter plaatse is.

En voor een rustiger beeld de volgende 2 foto's van de waterkraan.



ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:St. Barbara
« Reactie #76 Gepost op: 1 augustus 2011, 23:05:30 »
Ik zie dat je weer rustig door bent gegaan Tom. Mooi werk heb je van dat perron gemaakt. Zal het allemaal nog eens terug gaan lezen. Wordt wel een beetje wiebelig van die waterkraan. Dat mechanisme zal snel uitgewerkt zijn!

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #77 Gepost op: 1 augustus 2011, 23:31:59 »
Ja, Martin als dat zo zal blijven gaan dan zal de servo wel eens kunnen door gaan branden maar wees gerust, het staat normaal stil :P

Vandaag was het natuurlijk eindelijk weer eens zomer.
Wat doe je dan als je op onze kleinzoon moeten passen omdat hij schoolvakantie heeft.

Wel, dan ga je proberen om lekker buiten iets te doen waar we samen plezier aan beleven en de baan weer mooi aangekleed kan worden.
Juist, we hebben samen een aantal dennebomen gemaakt en het mannetje had er reuze plezier in om de boormachine te laten draaien en de bomen van groen te voorzien.
Helaas ben ik vergeten om tijdens het maken van de bomen een paar foto's te maken, dat kwam vast en zeker omdat we ons heerlijk hebben geamuseerd tijdens de fabrikage.

Inmiddels heb ik al wat bomen op de baan geplaatst.

Het bestaande bos aangevuld, verder wat hogere bomen even een tijdelijke plek gegeven en tegen de achtergrond aan wat kleinere bomen om wat meer diepte te cree?ren.
Hoop dat het allemaal een beetje geslaagd overkomt.

het bos aangevuld met nieuwe bomen



er zijn ook al wat struiken aangebracht



de wat grotere bomen, helaas is het plaatje niet helemaal scherp en zie je er maar 2 van de 3, deze zijn een 15cm hoog



en de kleine bomen welke tegen de achterwand aan zitten die moeten wat diepte werking geven, ze staan nog een beetje provisorisch omdat er pas een stuk rots is bij gekomen wat nog staat uit te harden



De bomen links zijn bomen van de Fa. No*h, schitterend maar daar is de prijs ook naar, had deze toevallig voor een prikkie gekocht in Houten.

Let niet op al het omgevallen vee, waarschijnlijk door de droogte gekomen van vandaag.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #78 Gepost op: 2 augustus 2011, 07:48:19 »
Tom subliem die boompjes weer,en ja de gekochte boompjes zijn ook mooi maar toch blijven je eigen boompjes uniek.
Prachtig stukje scenery weer,volg dit op de voet hoor.

Frans

Riny

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #79 Gepost op: 2 augustus 2011, 09:29:18 »
Beste Tom,

Gaat er, zo te zien, steeds beter uitzien.
Zal dit eens "Live" moeten komen aanschouwen.

Goed doorgaan zo, des te meer kunnen wij leren en jouw werk als voorbeeld nemen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #80 Gepost op: 17 augustus 2011, 22:35:10 »
Vanavond weer eens aan het BobRossen geweest.
Het linker gedeelte van de achterwand was al aardig naar mijn zin.
Voor de duidelijkheid even een fotootje ophalen.



Aan de linkerzijde liep de muur zelf nog iets door i.v.m. de lichtschakelaar.
Ik bleef het een storend iets vinden dat stuk witte muur en besloot om dat dan ook maar een kleurtje te geven.
Jammer dat het iets naar achteren valt maar om er nu een stukje MDF aan vast te breien en de schakelaar daar in te monteren gaat me nu iets te veel tijd kosten, misschien later.

Nu ziet het er zo uit, moet nog wel drogen en er komt nog wat rots en boompartij in.



Het geheel krijgt nu ook door de dennenbomen er voor veel diepte werking.

Nu ik het zo zie denk ik dat ik de rotspartij wellicht 3D kan maken door er gewoon een klodder smurrie op te zetten met wat boomschors en dan ............ ::)
Ga ik vannacht over nadenken.
Het mag niet te hoog worden anders kan ik de baan niet meer naar voren schuiven.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #81 Gepost op: 1 september 2011, 16:07:40 »
Even de draadjes aan de kant.
Bij de haltplaats komt dan een waterkraan.
De stijgpijp ben ik aan het vervangen door een messing, de kunststof vond ik toch een beetje te kwetsbaar.
Van Auhagen vond ik nog een leuke kleine bekolingsbunker.
Deze is inmiddels al bijna klaar, tussendoor geen foto's gemaakt, alle batterijen hebben het opgegeven.
Maar inmiddels een nieuwe set en kan ik weer volop foto's maken.

De messingkolom van de waterkraan is een proefstukje, deze wordt nog vervangen en zal dan aan een servo verbonden worden.

De kleine kolenbunker moet nog een afwerking hebben van een trap en wat andere kleine dingetjes.
Natuurlijk moet er ook nog een aangepaste omgeving komen zodat de preisertjes niet door het hoge gras hoeven om kolen te scheppen.





wordt vervolgd
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #82 Gepost op: 14 september 2011, 20:20:59 »
Inmiddels wat preisertjes een kleurtje gegeven en op locatie gezet.
De waterkraanbedieners en het spoorwegpersoneel hadden in die tijd best wel veel werk.
Stoomlocomotieven vroegen om veel onderhoud en aandacht, vandaar dat ze ook vaak een dame worden genoemd.  :D





ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:St. Barbara
« Reactie #83 Gepost op: 14 september 2011, 20:27:25 »
Beste Tom,

Het ziet er mooi uit!

8 personeelsleden van de spoorwegmaatschappij en maar 2 passagiers dat kost alles! ;D

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #84 Gepost op: 14 september 2011, 20:50:54 »
tja, zo is de recessie in de jaren 60 begonnen :D
Maar het kan ook zijn dat er net een trein is vertrokken.
Natuurlijk liggen er nog vele passagiers te wachten, die moeten allemaal nog een kleurtje krijgen, niet van schaamte maar van Revell. :P
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #85 Gepost op: 15 september 2011, 18:50:06 »
Beste Tom,

Ziet er erg leuk uit, nu nog de lantaarns van de waterkraan laten branden. ;D

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #86 Gepost op: 15 september 2011, 22:45:17 »
Beste Tom,

Ziet er erg leuk uit, nu nog de lantaarns van de waterkraan laten branden. ;D

Ik beloof je, als de hele baan klaar is zal ik dat ook nog ff doen 8)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #87 Gepost op: 20 september 2011, 22:09:21 »
Dit weekend niet veel gedaan, tenminste op het gebied van de modelbouw.
Afgelopen zondag hadden we een tuinfeestje vanwege het feit dat we beide dit jaar 65 zijn geworden en nog moeten worden.
De volgende dag de boel weer afbreken maar 's-avonds wel een beetje kunnen frutselen en knutselen.
Vandaag had ik ook nog een vrije dag maar ja, er moet binnenkort een leasebak de deur uit en daar moet dan weer wat anders voor in de plaats komen, dus op autojacht en geslaagd. Eind november komt die, een Aygootje, wit, is voor ons groot genoeg het is maar voor een boodschapje of een beursbezoekje.

Na al deze hectiek en geldverslindende activiteiten toch maar even mijn zinnen verzet en de kleine BW verder afgebouwd.

Voor het personeel moet er natuurlijk wel een klein onderkomen zijn waar ze even kunnen uitblazen of schuilen bij slecht weer.



een overzicht vanaf de voorkant



Er staan voor de koude nachten en dagen al 2 zakken met kolen klaar om de kachel in het huisje op te stoken.



Zo juist is er een buizentransport gestopt om kolen en water te bunkeren zodat de rit door de bergen vervolgd kan worden.
de kleur van de buizen ben ik niet tevreden over, de wagons zijn al wel geweatherd
Kolen bunkeren.



Water innemen



Het stokerhuisje zal nog op zijn plaats gezet worden een verder wat aangekleed met een plaatsje en wat groen er omheen. Kan ook nog zijn dat er kolenzakken naast komen en als het me lukt kolenmanden.
Genoeg te doen op zo'n klein stukje scenery want er moet ook nog een kist komen waar ze zand uit kunnen halen om dat eventueel aan te vullen.

Nog even een klein overzicht vanaf een hoger punt.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #88 Gepost op: 21 september 2011, 10:56:40 »
Beste Tom,

Ziet er leuk uit allemaal, echter....................
Zelf zou ik de onder-plaat van het "hok" verwijderen of toch in ieder geval afwerken zodat deze niet meer zichtbaar is.
Ons huis staat ook niet los en omhoog van de straat.

P.s. I. Goed bedoelde kritiek hoor. :-*

P.s. II. Waar moet het personeel hun eigen waterslang kwijt om af te kunnen wateren?  :o

bob

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #89 Gepost op: 21 september 2011, 11:58:38 »
P.s. II. Waar moet het personeel hun eigen waterslang kwijt om af te kunnen wateren?  :o

Ik denk dat Tom deze nog gaat huren....................... ;D ;D


Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #90 Gepost op: 21 september 2011, 18:18:21 »
Stokershuisje moet nog op zijn plaats gezet worden en de omgeving afgewerkt, stond ook in de vorige post  ;)
Voor een pipi zullen de kolensjouwers zich niet zo gauw uit het veld laten slaan, achter de kraan is een muurtje, die komt dan goed van p(l)as :P

ps. bodemplaatje laat ik er bijna altijd onder zitten zodat ik het later kan verwijderen en ergens opnieuw kan toepassen. Een beetje  modelbouwer weet dat plaatje wel zo weg te werken dat het niet opvalt. ::)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #91 Gepost op: 22 september 2011, 16:04:15 »
Even een tussendoortje want ik ben natuurlijk bijna nooit op donderdag vrij. ;)

Inmiddels het bunkerstation nog een beetje verder aangekleed.
Preisertje er bij met een kruiwagen en nog wat kolenzakken.
Kolenzakken zijn gemaakt van DAS klei, rolletej maken en in stukjes knippen.
Bovenkant beetje afwerken met een fijn puntig hobbymesje.
Een knik in de zak krijg door een nagel er in te drukken zodat er een kneepje ontstaat en het stukje klei ook gelijk gaat buigen.







ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: Henry

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:St. Barbara
« Reactie #92 Gepost op: 22 september 2011, 19:35:25 »
Beste Tom,

Dat ziet er weer mooi uit; ook de vloer van het stokershuisje is mooi weggewerkt.

Weer een mooie tip: de kolenzakken!

Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #93 Gepost op: 22 september 2011, 19:47:08 »
Ook de vloer van het stokershuisje is mooi weggewerkt.

Ja, ja, een wazige foto daarvan plaatsen h??  :P :-*

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #94 Gepost op: 22 september 2011, 21:34:14 »
OK, dan voor deze keer maar een scherpe foto



en nog een vanuit de helipiet



Iedereen nu tevreden, ik wel en ik ga nu oppassen bij onze kleindochters, heerlijk rust na zo'n "drukke" saaie koopavond. ;D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #95 Gepost op: 23 september 2011, 10:09:46 »
 :o :o

Da ist um elumaal.
Netjes afgewerkt. :-*

P.s. Loopt het nog wel makkelijk met al die veren in je k........ ? :D ;D

Frans

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #96 Gepost op: 23 september 2011, 10:36:06 »
Nog maar een veer erbij dan,Tom zeer mooi hoor.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:St. Barbara
« Reactie #97 Gepost op: 24 september 2011, 17:40:35 »
Ik heb helaas geen veer voor je, Tom, maar toch ook mijn compliment voor je kunsten.
Het ziet er echt fantastisch uit. Mijn handen gaan nu ook weer prikkelen.
Volgens mij doe jij veel met DAS klei.
Ik ga daar ook eens mee experimenteren.

Met groet, Roel  :)


Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #98 Gepost op: 10 oktober 2011, 19:19:27 »
Om het sfeertje nog wat verder te ontwikkelen zijn er kolenmanden geplaatst, nou ja, manden, mandjes.





Omdat er wat reactie's mijn kant uitkwamen over de arbeidsvoorwaarden van de kolenbunkermannen heb ik er na rijp beraad een wceetje bij gezet.
Dat er toch nog in zo'n bouwwerkje 3 uur werk zit, dat is dus zeker geen kattep*s.
Nu kunnen de mannen daar naar hun eigen geze*k luisteren :lol:  :lol:




Hier nog even wat meer close-up van de kolenmanden.
Ze zijn ook extra gevuld met kolen uit het pakket van de kolenbunker plus (die geeft meer, veel meer) de manden heb ik nog even een lik antraciet gegeven en gedrybruhst met erdfarbe 36187 van Aqua Color.




Nu zit ik nog te denken om er nog iets van een boom er bij te zetten.
Maar dat kan altijd nog, dit is wel een beetje het plaatje zoals ik in gedachte had.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #99 Gepost op: 10 oktober 2011, 19:25:40 »
Verder ben ik even bezig provisorisch wat lantaarns te plaatsen.
Ik hoor graag jullie mening, kan dit of kan dit niet.
Natuurlijk horen ze recht te staan maar dat komt als ik overtuigd ben dat het wat is.
Tevens vraag ik me af waarmee ik ze vast moet zetten, zelf denk ik aan houtlijm, daar plak ik de preisertjes ook mee vast.

Ben benieuwd wat jullie reactie's zullen zijn





Er staat nu ook een boom bij, door al het kolengruis en bodemvervuiling groeien er echter geen blaadjes meer aan de takken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0