Auteur Topic: St. Barbara is voorbij, nu een nieuw begin.  (gelezen 718846 keer)

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:St. Barbara
« Reactie #100 Gepost op: 10 oktober 2011, 20:03:46 »
Verder ben ik even bezig provisorisch wat lantaarns te plaatsen.
Ik hoor graag jullie mening, kan dit of kan dit niet.
Tevens vraag ik me af waarmee ik ze vast moet zetten, zelf denk ik aan houtlijm, daar plak ik de preisertjes ook mee vast.

Beste Tom,

Ja, lantaarns horen thuis op een perron! Levensgevaarlijk op een perron zonder licht.  ;)

Het vastlijmen van de lantaarns heb ik in het verleden ook altijd met houtlijm gedaan.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #101 Gepost op: 10 oktober 2011, 20:15:34 »
Ik vind het zo wel kunnen, maar heb verder nog nul komma nul ervaring met het plaatsen van verlichting en hoe je dat vastzet. De dode boom in de hoek is leuk!

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Kees

• Stationchef
  • WinDigiPet
« Reactie #102 Gepost op: 10 oktober 2011, 22:51:16 »
Hoi Tom,

zulke dingen als een dode boom(mss. een enkel blaadje bovenin???) en lantarens maken het weer veel leuker.
Zijn die lantarens er niet met aan weerskanten een bolletje, je hebt immers twee sporen.

Als het ff kan plak ik ze vast met een druppie sec. lijm, Tenzij het van die insteeksokkels zijn dan blijven ze zo ook wel staan.
Denk wel aan de bedrading dat je die indien nodig heen en weer kunt halen in geval van kapotte lampjes.

Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #103 Gepost op: 11 oktober 2011, 00:20:04 »
Kees, deze lantaarns in dubbele uitvoering vond ik niet mooi, het 2e spoor is tenslotte maar een soort van goederen spoor en er zal in de toekomst een pendeldienst rijden alleen zal die niet 's-avonds rijden denk ik.
(wat natuurlijk onzin is want de meeste tijd rijden de treinen iedere avond omdat ik overdag nog werk)

Die boom denk ik wel dat ie er gaat komen, misschien hier en daar dan wat groen maar ik vind hem zo ook wel wat hebben.

Uiteindelijk heb ik 4 lantaarns geplaatst.
Ik kreeg een tip om bij de waterkraan en de kolenbunker wat hogere vakwerk-lantaarnpalen te plaatsen omdat het werkplekken zijn.
Daar zat wat in en daar komen dan tzt vakwerklampen.

De lantaarns branden nu op 12 vlt en eigenlijk vind ik het wel mooi zo.
Op een foto komt het toch altijd weer feller over dan live op de baan.

Ik heb ze in serie staan, vast gezet met een tipje secondelijm.

De BR86 loopt net binnen, alleen de rijtuigen hebben nog geen interieur en sluitverlichting, ook een plan voor later

Bij de PC is een nachtverlichting gezet

Deze verlichting moet een beetje dimbaar worden ander overheerst straks het blauw.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Kees

• Stationchef
  • WinDigiPet
« Reactie #104 Gepost op: 11 oktober 2011, 06:40:22 »
Wat een sfeertje he, om te kwijlen.
Als je niet een enkel groen blaadje bovenin de boom plakt zet er dan op z'n minst 1 of 2 kraaien met ledverlichte kraaloogjes in  :o

Dat van die vakwerk lantarenpalen is een goeie tip.

Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #105 Gepost op: 13 oktober 2011, 01:46:47 »
Wat een heerlijke hobby is het toch.
Vanavond beetje kalme dienst gedaan, paar baantjes gereden om de drijfstangen lekker soepel te houden en de baan ook gelijk weer een beetje schoon geveegd.
Ik gebruik die viltjes welke onder een rijtuig op een asje worden geklemd, ze zijn van Noch.
Beetje wasbenzine er op en na een paar rondjes glimmen de bovenkanten van de rail alsof ze met zilverpoets zijn behandelt  ::)

Ik zag de rongenwagons steeds weer voorbij komen en dacht, die buizen moet ik maar weer eens onder handen nemen.
Met bruin en verdunde oost-indische inkt de buizen behandelt.
Tevens een eerste poging gedaan van spanbanden.
Deze heb ik uit tabbladen gesneden. Dat zijn van die alfabetbladen om alles in een ordner netjes op alfabet op te bergen.
Ik had nog wat oude liggen en dacht dat moet ik eens proberen.
Lijmt in eerste instantie voor geen meter maar met een druppie faller plasticlijm en een druppie secondelijm bleef het eindelijk zitten.

Nu twijfel ik over de bevestiging van de spanbanden, gaan die zoals op de foto onder de buizen door of moeten ze aan de wagons worden vastgezet, graag als iemand dat weet een tip hierover.

Verder gelijk nog maar even de goederenwagon verder onder handen genomen.

Even voor het sfeertje.

en om een beetje nostalgisch te worden

En zo is de avond toch weer nuttig besteed.  ;)

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #106 Gepost op: 13 oktober 2011, 07:26:00 »
Beste Tom,

De goederenwagon heb je weer aardig vies gemaakt!  ;)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #107 Gepost op: 16 oktober 2011, 23:09:47 »
Het werd weer eens tijd om het landschap zelf uit te breiden.
Er komt net achter het viaduct een tunnel en in die tunnel een wissel.
Niet echt iets waarvan ik het vermoeden heb dat het ook in de echte wereld voorkomt maarja dit is mijn wereld en daar kunnen toch weer hele andere dingen dan in werkelijkheid. :lol:

Het trac? naar de tunnel

een kijkje onder het viaduct door.

een kijkje naar links

en een kijkje naar rechts

een blik van bovenaf

hier is te zien hoe dicht de tunnelingang achter het viaduct staat

Zo de komende dagen kan de smurrie lekker opdrogen en hard worden.
De basis heb ik van piepschuimblokken gemaakt. Dit is gewoon afval van meubel verpakkingen, licht en goedkoop.

Frans

• Gast
« Reactie #108 Gepost op: 17 oktober 2011, 08:55:30 »
Tom niks mis mee hoor,en je hebt gelijk als je zegt het is mijn wereld bovendien is het gewoon onmogelijk het echte exact alles na te bouwen.
Ziet er prima uit.

Mvg Frans

Riny

• Gast
« Reactie #109 Gepost op: 17 oktober 2011, 19:04:43 »
Beste Tom,

Gaat er weer goed uitzien.
Maar ja, dat is jou als kunstenaar, en een man die oplossingen kan bedenken, wel toevertrouwd.

Tja, een wissel in een Tunnel............... :o
Das niet echt zoals het hoort maar zoals je aangeeft, jouw baan en jij bepaalt.

Wanneer er geen ruimte is om het wissel vlak voor de tunnel te leggen i.v.b. ruimte, ja dan moeten er compromissen worden gesloten.
Zelf zou ik deze wissel dan wel uitvoeren met een servo- aandrijving.
Des te minder loop je het risico op latere storingen, en als je er dan ook nog eens moeilijk bij zou kunnen komen is er een probleem.
Wanneer je een servo- aandrijving toepast kun je er via de onderzijde later zeker bij.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #110 Gepost op: 24 oktober 2011, 22:37:57 »
Voor morgen staan er grote plannen op het schema.
Tenminste het ligt er aan wat je groot noemt.

Vandaag in huis wat verlichting verandert, hal beneden en overloop boven zat lichtrail en de helft van de spots branden niet meer.
We waren het eigenlijk een beetje zat en daarom heb ik vandaag de lichtrail vervangen door van die vliegende schotels te plaatsen, plafonni?res worden ze ook wel genoemd.

Jullie raden het al, de overblijvende lichtrail met 2 aansluitingen gaat een deel van in de kliko en een deel komt boven de treintafel.

Er zijn nog 6 spots bruikbaar.

In 4 of 5 stuks komen of LED lampen of energiebesparende van 5 watt.
Zag vanavond ook nog LED als een soort van spots, maar eerst eens kijken wat de licht opbrengst gaat worden.
In de andere 2 of 1 kom(t)en blauwe lamp(en), spots of gewoon kogellampen gekleurs van 25 watt. (voor de nachtverlichting)

In ieder geval zal het een stuk ruimer worden/lijken als deze lampen weg zijn.

Deze kunnen naar een liefhebber met een wiet-kwekerij  :P

Piet

• Gast
« Reactie #111 Gepost op: 25 oktober 2011, 00:43:31 »
Deze kunnen naar een liefhebber met een wiet-kwekerij  :P
Die moet je zelf beginnen Tom.
Leuke inkomsten voor de baan.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #112 Gepost op: 27 oktober 2011, 01:10:08 »
Nee Piet, ik woon vlak bij een kamp, veel te riskant dus ;)

Ik heb eindelijk het licht gezien.

De lichtrail is geplaatst, aangezien ik geen zin had om in het plafond te boren (is ook errug slecht voor mijn schouders) bedacht ik ineens de reclame van schroeven en spijkeren zonder boren.
Nou dat leek meer op koken zonder pannen of naaien zonder garen.
Ga aub nooit een hamer er mee aan het plafond plakken want
a: je krijgt hem gegarandeerd op je kanis
b: blijft die toch hangen (uniek) dan kan je hem niet meer gebruiken.
Ik begrijp die reclame eigenlijk niet zo goed, wie gaat er nu een hamer van de buurman aan het plafond plakken, wat een flauwe kul.

Afijn, ik dus zo'n tube van die kit gekocht. Je moet het product binnen 10 seconde aanbrengen dan zit het vast.
Na een minuut flikkerde het bij mij echter weer naar beneden.
Gelukkig had ik de treintafel goed beschermd en afgedekt met folie.
Dan toch maar montagekit, die had ik nog, stempels van panlatten er onder en 24 uur laten drogen.

Met als gevolg dit resultaat.
De lampen zelf ga ik nog vervangen door LED lampen welke dimbaar zijn maar dat is voor later.

Alles brandt (op 1 na want daar moet een blauwe lamp in komen voor de Nightryder)

1 deel uit 1 deel aan, zeg maar de ochtendstond heeft ........

en na de morgen komt dan de middag en het begin van de avond

Ach beetje onzin natuurlijk want er zitten verschillende soorten lampen in, met LED denk ik dat het beter uitgelicht kan/gaat worden.

Even nog een totaal plaatje want het is wel mooi werklicht geworden.

Deze week ben ik er wel klaar mee, zondag naar Eurospoor en kijken wat we daar weer kunnen scoren en zien.

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #113 Gepost op: 27 oktober 2011, 10:21:28 »
Hangt het weer netjes bij Tom. Door de foto's krijg je ook een betere indruk van waar je bezig bent. Over verlichting zal ik ook nog wel eens moeten gaan nadenken, want de huidige verlichting is van dusdanig niveau dat het werken met een beetje schemering al niet meer mogelijk is.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #114 Gepost op: 1 november 2011, 12:14:45 »
Helaas zat het afgelopen weekend een beetje tegen.
De lichtrail was naar beneden komen zetten dus maandag met verkrachte eenden gaten geboord, pluggen drin en vastschroeven die handel.
Nooit geen kit hier meer voor gebruiken.
Gelukkig geen schade aan de baan, lichtrail bleef aan de draden hangen.

Ge?nspireerd door de dingen die ik zondag had gezien ben ik ook maar weer eens aan de slag gegaan.

Tenslotte gaat het bouwen ook niet vanzelf, eerder had ik op dit stuk al een tunnelingang gemaakt maar door het verleggen/aanpassen van het kopspoor moest dit worden afgebroken.

Nu is de situatie wel een beetje lastig geworden en ik denk dat ik hiermee toch wel wat normen van de modelbouw overtreed maar ik zie geen andere mogelijkheid dan de tunnelingang nu zo aan te leggen.

Tevens eens gekeken hoe het stationnetje in aanbouw er bij past, dit komt wel erg dicht tegen alles aan, denk dat ik nog maar een een kleinstukje op het hoekje van de baan ga aanbreien zodat er wat meer ruimte komt (alleen niet voor mij  :( maar als ik nog 25 kilo afval dan komt het wel goed)

De tunnelingangmuren moeten nog verder gekleurd worden en uiteindelijk geweatherd met een drybrush van wit.
De binnenmuren worden links binnen ook nog aangebracht en dan komt er nog een dakje op van karton wat ik in dezelfde kleur zal maken als de binnenmuren van de tunnel.

Ik had natuurlijk ook een tunnelingang voor dubbelspoor kunnen nemen maar die vond ik daar niet goed uitkomen, komt bij dat ik ze ook niet echt mooi vind maar dat is weer iets wat persoonlijk is.

Riny

• Gast
« Reactie #115 Gepost op: 1 november 2011, 20:39:00 »
Ha die Tom,

Je bent weer lekker bezig.
Maar ik vind je oplossing (persoonlijk) niet verkeerd en het komt in het eggie ook wel eens voor dat de tunnelportalen verspringen t.o.v. elkaar en niet in 1 lijn staan.
Het zal een proefopstelling zijn maar de rechtse tunnelportaal staat een scheetje beef. :D

Met 12,5 Kg afvallen moet het toch ook wel lukken? ;D

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #116 Gepost op: 1 november 2011, 20:57:11 »
Riny,

bedankt voor jouw goedkeuring  ::)

De foto vertekend, het hart van de portalen staan exact boven het hart (puco's) van de rail.
Omdat ik echter schuine steunmuren heb aangebracht lijkt het net of alles schots en scheef staat.

Ik denk dat ik het de "Maurits Cornelis Escher" tunnel ga noemen  :P

ps. je kan het ook aan het stationnetje zien, eigenlijk heb je voor zoiets een technische camera nodig waarmee je kan onthoeken enzo.

Riny

• Gast
« Reactie #117 Gepost op: 2 november 2011, 09:31:00 »
 :o

Sorry hoor, wist niet dat je kwaad werd, hahahahaha. ;) :D
Vertekenen van foto's kan natuurlijk heel goed en dat zal het geweest zijn.  :-*

Piet

• Gast
« Reactie #118 Gepost op: 2 november 2011, 10:20:30 »
De lichtrail was naar beneden komen zetten dus maandag met verkrachte eenden gaten geboord, pluggen drin en vastschroeven die handel.
Nooit geen kit hier meer voor gebruiken.
Toch wel hoor Tom.
Ik gebruik al jaren deze kit en heb zelfs met zware ornamenten aan plafonds geen enkel probleem.
Wat ik wel altijd doe is de kit 24 uur laten drogen alvorens het lijmvlak te belasten.
Ongeacht wat de gebruiksaanwijzing zegt.
bv. voor een verlichtings armatuur, zoals het jouwe, eerst de montageplaat op het plafond lijmen.
Dit hoeft niet onder druk dus gewoon een minuutje of twee(volgens de gebruiksaanwijzing) op zijn plaats houden.
En na 24 uur pas het armatuur op de montageplaat plaatsen.

En je moet niet te zuinig met de kit/lijm zijn dus niet een paar kleine dotjes, maar lekker ruim opzetten.
Immers een plafond heeft een zekere structuur, die moet je voor een goede hechtin uitvullen.
Het heeft in dit geval nog een ander voordeel, geen lawaai van pneumatische boorhamers of klopboren.

grt Piet.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #119 Gepost op: 2 november 2011, 18:35:38 »
Ach Piet, na 3 gaatjes met de pneumatische boor hangt het er voor eeuwig.
Montagekit werkt wel mits het oppervlak voldoende is, dit was een panlat en dat zal te smal zijn geweest.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #120 Gepost op: 2 november 2011, 23:31:33 »
Alle kritiek toch maar weer voor lief genomen en een kleine verandering(verbetering) aangebracht.
Het lijnenspel is nu wat minder waardoor het leek of de tunnelingangen verzakt waren.

Tevens voorstaand links de binnenwanden geplaatst.

Van karton zal er in de tunnel nog een plafond komen zodat je niet gelijk tegen al dat hout aan hoeft te kijken.

Nu alles maar goed laten drogen en daarna weer verder met weatheren.

Uiteindelijk komt er ook nog wel wat dun groen tegen aan om de lelijke plekjes en naden weg te werken.

Riny

• Gast
« Reactie #121 Gepost op: 4 november 2011, 11:23:54 »
Tom,

Hier is die z**kerd weer.
Persoonlijk zou ik toch de rollaag/boog van het linkse portaal in het zicht houden.
Mogelijk dat je aan de linkerzijde van de rechter portaal een strookje af zou kunnen snijden?
Dan ben je de koppen van de stenen wel kwijt, echter met een onkruid- klimop kan je een hoop camoufleren.
Het is maar een idee hoor en een goed bedoeld meedenken. :-*
Het is en blijft jouw modelbaan (feestje).

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #122 Gepost op: 4 november 2011, 19:13:20 »
Het is helaas definief.
Ik heb geen ruimte voor ander opstellingen of ik zou dit hele gedeelte weer moeten opbreken en veranderen.
Daar zit ik niet op te wachten.
Ik denk wel dat het straks als er bovenop de portalen de rest van de rots en bergwand komt met klimmers langs de portalen het allemaal wel mee zal vallen en anders was dit ook weer eens een goeie les voor een volgende tunnelingang, er gaan nog 3 stuks komen. ::)

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #123 Gepost op: 4 november 2011, 22:30:18 »
Beste Tom,

Van mijn helaas overleden "bergbeklimmende" broer heb ik geleerd dat er NIET geklommen mag worden boven een spoorweg, dit niet alleen ter bescherming van de mensen zelf, maar ook de kans op vallend gesteente

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #124 Gepost op: 4 november 2011, 23:05:02 »
Beste Anne, ik denk dat jouw broer een heel wijs iemand is geweest.

Ik bedoel met klimmers, meer iets met groen, soort van klimop zeg maar.
Nee alpineklimmers komen ook bij mij zeker niet in de buurt van een spoor.