Auteur Topic: van m rail naar c rail  (gelezen 2229 keer)

Guido

• Gast
van m rail naar c rail
« Gepost op: 10 februari 2013, 18:04:54 »
Beste forum leden,

In december ben ik weer begonnen met mijn Marklin M baan.
Heerlijk analoog. Dat wil ik graag zo houden. (in ieder geval voorlopig).

Maar nu overweeg ik toch ernstig om over te stappen naar C rail ook omdat ik dan mijn analoge loks kan blijven gebruiken.
Ik vrees dat een overstap naar K rails niet iets te lastig is voor mij. Ik ben een echte hobbyist.
Ik weet dat er zgn overgangsrails bestaan (van m naar c)
Mijn vraag welke van de andere onderdelen van m rail verzameling kan ik blijven gebruiken?

De seinen 7039 en 7040, de trafo 6647, de schakelkastjes 7072?

Zijn er nadelen aan c rail (naast de prijs tov M rails).

Ik hoor graag van jullie.

Hartelijke groet
Guido

Zijn er forumleden die deze overstap gemaakt hebben en zo ja wat zijn jullie ervaringen?

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:van m rail naar c rail
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2013, 18:36:05 »
De seinen, trafo en schakelkastjes kan je gewoon blijven gebruiken.
Alleen begrijp ik deze zin niet helemaal

Ik vrees dat een overstap naar K rails niet iets te lastig is voor mij. Ik ben een echte hobbyist.

Wil je nu overstappen naar C-rails of naar K-rails
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Guido

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2013, 18:40:48 »
Sorry voor de verwarring.

Ik wil overstappen naar c rails.
En als ik de seinen trafo en schakelkastjes kan blijven gebruiken bespaar ik enorm op de kosten. (dacht ik).
Zijn er nog nadelen van c rails?
Guido

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2013, 18:49:39 »
Er kleven overal nadelen aan.
Ik zou wel oppassen met de aanschaf van C-rail.
C-rail van voor 2000 gaan gebreken vertonen, iets met een verkeerde weekmaker, precies weten doe ik het ook niet.
Maar 2e hands wordt nog weleens die oude rails aangeboden en als je die gaat gebruiken dan heb je kans dat de boel snel problemen gaat vertonen.
Je kan altijd aan de onderkant zien wanneer het railstuk uit productie is gekomen.
Er staat een ronde in met een pijltje en daar zie je dan de maand en het jaartal staan.

Met c-rail heb je al gelijk een railbedding, of je die mooi vind is een tweede maar die is iig mooier dan die van m-rail maar die hebben dan weer een historische waarde en zo heeft iedereen zijn of haar voorkeur.

Als ik opnieuw zou beginnen dan wordt het allemaal K-rail, wissels aandrijven met servo's zelf een railbedding maken en de boel mooi ballasten voor een realistiche weergave.
Ook kan je K-rail makkelijker vervangen in een baan, gewoon even een stuk er tussenuit zagen en een nieuw stuk er tussen leggen, met C-rail gaat dat weer wat lastiger.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2013, 18:54:39 »
Er bestaan overgangsrails van c naar m (artikel nummer 24951) deze kosten ongeveer 13 euro per stuk. Je kunt ze dus wel met elkaar combineren,

Edit: Even verder gezocht, kosten zelfs maar een euro of 5
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2013, 21:32:58 »
Beste Guido,

Ik snap niet erg waarom je overgaat van M op C, elke analoge en digitale lok rijdt op beide types, wissels werken hetzelfde, alleen als je terugmelders gaat toepassen, kan dat niet met de C en K methode: "massadetectie".

Dat is niet erg want onze collega 2-railders kunnen dat ook niet en hebben dus "stroomdetectie" uitgevonden, wat heel goed gaat met M-rails.

Dus als je tevreden bent over je M-rails, waarom dan overstappen, ik ken diverse mensen die tot volle tevredenheid digitaal en geautomatiseerd rijden met M-rails.

Keuze tussen C en K: C-rails is iets makkelijker, behalve bij de terugmelders (meer knipwerk), K is iets natuurgetrouwer en ik zie niet welke moeite een hobbyist er mee zou hebben.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2013, 22:48:26 »
Volgens mij wil Guido zijn oude M rail blijven gebruiken, en gaan uitbreiden met c rail. Bovendien wil hij analoog blijven(voorlopig).en heeft(nog) niks met detectie te maken.
Dan kan hij zijn oude M toch gewoon op de stukken uit zicht gebruiken, en op de zicht stukken C rail.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Guido

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2013, 23:09:56 »
Inderdaad ik wil mijn oude m rail gewoon blijven gebruiken.
De mogelijke switch naar c rail word vooral ingegeven door een paar dingen.
1) de conditie van de elektrische wissels met name de 5140 (lange bocht wissel) geeft veel problemen. Mijn mooiste loks (o.a een 3083 en 3005) ontsporen daarop vrijwel altijd. Zeker in een combinatie
van twee wissel na elkaar en onafhankelijk van de snelheid. En ik kan werkelijk niet ontdekken waardoor het fout gaat. Ik verwacht bij nieuwe rails die problemen niet.
2) ik heb een groeiend aantal wissels waar de treinen of op haperen (ook na schoonmaak ) of ook ontsporen.
3) De verbindingen tussen de diverse railstukken, sluiten in veel gevallen niet zo goed aan, waardoor vooral lokomotieven met kleine wielen problemen hebben.
4) Ik bezit niet de vaardigheid om kapotte wissels te repareren.

Echter:
Ik ben me rot geschrokken van de prijzen van c rail. Voor de prijs van 1 c railstuk kan ik 3 tot 4 maal zoveel m rails kopen.

En ik heb toch een beetje een nostalgische inborst.